Legislatia de Resurse Umane

Cautati rapid si descarcati Legislatia de Resurse Umane, Legislatia Muncii, SSM si Asigurari Sociale publicata in Monitorul Oficial / Jurnalul Oficial al UE.

LAST UPDATE: 12.03.2024

NOTA 1 Sintagme pentru agregarea informatiei din Legislatia de Resurse Umane:
TAG ABROGAT / TAG ANGAJARE STRAINI / TAG AUTORIZARI / TAG BISERICA / TAG CCM / TAG CCR / TAG CODUL MUNCII / TAG CONCEDII / TAG CONTINGENT / TAG COR / TAG CRESTERI TAXE / TAG CSM / TAG DATORIE EXTERNA / TAG DEMOCRATIE / TAG DIALOG SOCIAL / TAG DIRECTIVE UE / TAG DISCRIMINARE / TAG ECHIVALARE FUNCTII PUBLICE / TAG EXPERIENTA IN DOMENIU / TAG FACILITATI / TAG GHIZI DE TURISM / TAG GUVERNANTA CORPORATIVA / TAG IT / TAG KPI / TAG KURZABEIT / TAG MANAGEMENTUL RU / TAG MUNCA IN DOMENIUL MARITIM / TAG MUNCA IN STRAINATATE / TAG NIVEL DE TRAI REZONABIL / TAG PENSII / TAG PENSII SPECIALE / TAG PNRR / TAG 1000 ANGAJARI CNPP / TAG PRESTATOR CASNIC / TAG RAPORT DE TARA / TAG RECRUTARI / TAG REPUBLICARI / TAG RISIPA / TAG ROMANIA EDUCATA / TAG RNCIS / TAG RNCP / TAG ROF / TAG ROI / TAG SALARII BUGETARI / TAG SALARIU MINIM / TAG SCUTIRE CASS / TAG SCUTIRE IMPOZIT / TAG SSM / TAG STANDARDE OCUPATIONALE / TAG STATUT / TAG TELEMUNCA / TAG TRENULET / TAG ZILIERI.
–––
NOTA 2 Code for Romania a lansat Dictionar de Termeni Legislativi
–––
NOTA 3 Intrucat spectacolul grotesc al pensiilor speciale continua si actele de reglementare abunda fiind publicate de regula in zilele de vineri cand lumea este preocupata de weekend, pentru a le pune in evidenta le public in randuri roz.

ACCES RAPID: CONSTITUTIE / CODUL MUNCII 2024 / COR 2024 / STANDARDE OCUPATIONALE 2024 / COMPARATOR SALARII DE BAZA BUGETARI / TABLOUL EVALUATORILOR AUTORIZATI 2024 / REGISTRUL NATIONAL AL ASISTENTILOR SOCIALI 2024 I LISTA NATIONALA A EXPERTILOR MEDICALI 2024 I
Show__entries schimba numarul de randuri afisate. Search permite cautari dupa cuvinte cheie. Link deschide documentele PDF

Statistici care ne influenteaza Viata

Statisticile abordeaza domenii de interes pentru HR, Manageri si Angajati.
Ele apar sub forma unor Grafice Interactive care afiseaza valorile la trecerea mouseului peste serii.

Raport De Tara al Bancii Mondiale Editia 2023 (Diagnostic Sistematic De Tara Actualizat: Romania 2023)

Raportul de tara (datat 3.06.2023 si facut public in 3.10.2023) a fost elaborat de Banca Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare/ Banca Mondiala, cu sprijinul unor contributii externe. Este o actualizare a Raportului din 2018. Poate fi reprodus, integral sau partial, in scopuri necomerciale, atat timp cat i se atribuie corect sursa.

Varianta in Engleza poate fi descarcata CU ACEST LINK
Raportul diagnosticheaza Constrangerile care franeaza cresterea economica si prosperitatea in Romania si identifica 17 Prioritati de Actiune grupate sub 7 Domenii (Rezultate la Nivel Inalt).
Parcurgandu-l, veti intelege CUM Incompetenta, Prostia, Cinismul, Reaua-credinta si Demagogia politicienilor care pun propriile interese mai presus de interesele societatii devin, incet si sigur, o amenintare la securitatea Romaniei.
Asa va puteti contura o opinie/reactie fata de actiunile politicienilor si realitatea orwelliana creata de ei

Iata sinteza Constrangerilor si cele 17 directii de Actiune identificate de Banca Mondiala.

Constrangeri care franeaza cresterea economica si prosperitatea in Romania
Slaba guvernanta si capacitatea administrativa deficitara conduc la satisfacerea deficitara a nevoilor cetatenilor.

Institutiile publice insuficient dezvoltate, capacitatea scazuta a serviciilor publice si volatilitatea politica — cu reorganizari guvernamentale frecvente, motivate politic — impiedica furnizarea serviciilor publice si incetinesc realizarea reformelor, avand drept rezultat cheltuieli ineficiente, infrastructura si servicii publice inadecvate si inegalitate sociala.

Increderea scazuta in stat si in capacitatea institutiilor publice de a furniza servicii franeaza si mai mult progresul.

Neincrederea in stat se afla la baza implicarii civice scazute. Lipsa unui angajament credibil al sectorului public fata de reformele pe termen lung este partial responsabila pentru increderea civica scazuta. Slaba capacitate institutionala si managementul deficitar al resurselor umane din institutiile publice reprezinta o provocare suplimentara in realizarea reformelor.
Transformarea digitala ar putea oferi ocazia de a transforma furnizarea de servicii si de a spori increderea cetatenilor.

Dominanta intreprinderilor cu capital de stat (ICS) in sectoare cheie genereaza ineficienta in furnizarea serviciilor, cu pierderi bugetare mari.
Coordonarea inter-institutionala redusa si lipsa de corelare intre prioritatile si investitiile strategice limiteaza capacitatea Romaniei de a absorbi fonduri UE si de a oferi servicii publice la standardele UE.
Capitalul uman este cu mult in urma celorlalte tari ale UE din cauza cheltuielilor insuficiente si a serviciilor de sanatate si educatie inadecvate.

Populatia activa in varsta de munca a Romaniei este in scadere, in mare parte din cauza emigratiei si a participarii scazute pe piata muncii, ceea ce reduce oferta de forta de munca si cresterea economica. Sistemul de invatamant ineficient, atitudinile nefavorabile fata de invatarea pe tot parcursul vietii, ineficacitatea formarii profesionale si a politicilor active privind piata muncii, combinate cu exodul creierelor, provoaca deficite de competente si neconcordante intre acestea si cererea pietei, precum si reducerea capacitatii de inovare, a cresterii economice si a potentialului de castig.
Populatia Romaniei a scazut de la 22,8 milioane la 19,1 milioane intre 2000 si 2021 si se preconizeaza ca va scadea la 17,8 milioane pana in 2030.
In ultimii 10–15 ani au emigrat mai mult de 2 milioane de romani  (aproape 20 % din forta de munca).

Rata fertilitatii este sub nivelul de inlocuire, fiind estimata la 1,8 in 2020, in timp ce varsta mediana in tara a crescut de la 34,4 ani in 2000 la 43,0 ani in 2021. Variatiile regionale sunt considerabile.
Participarea pe piata muncii este deosebit de scazuta in randul persoanelor sarace.
Cererea de competente este in crestere si se preconizeaza ca deficitele si neconcordantele intre cerere si oferta se vor acutiza pe masura ce dubla tranzitie verde si digitala avanseaza.
Calitatea si acoperirea infrastructurii raman mult sub standardele UE. La baza deficitului de infrastructura al Romaniei stau, in mare parte, sistemele de guvernanta marcate de instabilitate si ineficienta in realizarea proiectelor. Acoperirea insuficienta a retelelor de infrastructura de transport reprezinta un obstacol in calea competitivitatii si a crearii de locuri de munca.

Prezenta majora a ICS-urilor in domeniul infrastructurii (in special in sectorul transporturilor si al energiei) conduce la investitii insuficiente si/sau exclude sectorul privat.

Economia Romaniei este mai puternic reglementata si mai putin competitiva decat in aproape orice alta tara din UE

Controlul statului este omniprezent, proprietatea statului asupra unor companii si tratamentul preferential al ICS-urilor fiind mai ridicate decat in orice tara din cadrul OCDE sau al UE.

Capacitatea de inovare a economiei Romaniei este redusa, in principal deoarece investitiile sunt excesiv de scazute si exista un permanent deficit de competente.
Mediul de afaceri imprevizibil, pietele financiare insuficient dezvoltate, institutiile slabe, lipsa de conectivitate si deficitul de competente franeaza dezvoltarea sectorului privat, contributia IMM-urilor la economia nationala fiind mai mica decat in celelalte tari din regiune.
Romania este predispusa la o serie de dezastre naturale induse de schimbarile climatice, epidemii/pandemii si accidente tehnologice.

Riscurile potentiale si pagubele care pot fi cauzate de inundatii si seisme sunt in crestere, din cauza schimbarilor climatice si a infrastructurii imbatranite. Desi vulnerabilitatea Romaniei este relativ ridicata, capacitatea sa de adaptare ramane scazuta.

Directii si Prioritati de Actiune
Rezultate la Nivel inalt (HLOs) Prioritati 
I. Un mediu institutional si economic previzibil pentru cetateni si intreprinderi  1. Atenuarea impactului instabilitatii politice prin adoptarea de prioritati si cheltuieli strategice pe termen mediu si lung 
2. Cresterea increderii in stat a cetatenilor 
3. Asigurarea sustenabilitatii fiscale 
II. Acces egal la servicii publice de inalta calitate, la nivel central si local 4. Consolidarea managementului resurselor umane din sectorul public pentru a imbunatati prestarea serviciilor publice 
5. Cresterea eficacitatii si a eficientei in prestarea de servicii publice la nivel central si local 
6. imbunatatirea accesului persoanelor sarace, vulnerabile si din zone rurale la infrastructura si servicii publice de calitate (de exemplu, in ceea ce priveste transporturile, reteaua digitala, apa si salubritatea, termoficarea, gestionarea deseurilor solide, asistenta si serviciile sociale) 
III. Rezultate mai bune pentru toti in ceea ce priveste sanatatea si educatia 7. imbunatatirea rezultatelor in ceea ce priveste sanatatea si asigurarea accesului echitabil la serviciile de asistenta medicala 
8. Asigurarea accesului la educatie de calitate pentru toti 
9. Consolidarea formarii de competente pe tot parcursul vietii, in special in cazul grupurilor vulnerabile 
I V. Conditii favorabile cresterii numarului si calitatii locurilor de munca in sectorul privat 10. Eliminarea deficitelor de la nivelul infrastructurii de transport si al altor tipuri de infrastructura pentru conectivitatea interna si internationala 
11. Cresterea gradului de intermediere si incluziune financiara 
12. imbunatatirea concurentei si a inovarii pe piata 
V. Atenuarea schimbarilor climatice, pentru ca activitatea economica sa fie sustenabila in raport cu mediul 13. Accelerarea decarbonizarii, imbunatatirea interconexiunilor regionale si asigurarea securitatii energetice
14. Reducerea degradarii mediului (apa, terenuri, atmosfera) 
VI. Rezilienta la socuri si adaptare  la schimbarile climatice, in special pentru gospodariile vulnerabile 15. Intensificarea eforturilor de prevenire/reducere a riscurilor si cresterea gradului de pregatire pentru dezastre naturale, a capacitatii de raspuns si de redresare in urma acestora 
16. Consolidarea rezilientei financiare la dezastre naturale a sectorului public si privat 
17.  Securizarea resurselor de apa si asigurarea unei mai bune preveniri si pro- tectii impotriva dezastrelor legate de apa 
Link util pentru dezvoltare personala


Pentru cei interesati de dezvoltarea Inteligentei Emotionale, ofer mai jos, prin generozitatea Echipei Mind Architect, un link catre materiale gratuite care va pot ajuta sa va intelegeti mai bine pe dvs. si pe cei din jurul dvs.:

PODCASTURI GRATUITE

Iata cateva sugestii de podcasturi:
Sezonul 1
Introducere in Arhitectura Cerebrala.
Calaretul si elefantul din capul fiecaruia dintre noi.
Trepiedul vietii: creier, minte si relatii.
Cum sa tii Elefantul sub control, cu doar cinci butoane universale.
Sezonul 6
De ce Inteligenta este mai mult decat IQ si cum arata Inteligenta Emotionala.
Rusinea, emotia care te face sa te ascunzi in spatele cortinei.
Frica, prieten sau dusman?
”Nu ai de sa fii trist”, indemnul care ne poate impiedica sa metabolizam pierderi.
Anxietatea, semnalul de alarma al psihicului.
Cum transformam Furia din forta destructiva in instrument pentru asertivitate.
De ce Aprecierea si Recunostinta merg mana in mana.
Importanta emotiilor in organizatii.

Cum arata Jobul Perfect pentru dvs.?

Inainte de a vedea cum arata Jobul Perfect pentru dvs., evaluati cu ACEST TEST ( clic!) in ce masura sunteti multumit(a) de Actualul Job.
Ok, acum ca stiti cum stau lucrurile, folositi ACEST LINK ( clic!) pentru a accesa Tool-ul nostru de Orientare in cariera.

Iata cateva shortcut-uri utile daca va cautati un Job:

FIRME DE RECRUTARE /// RNCIS – Registrul National al Calificarilor din Invatamanul Superior /// RNCP – Registrul National al Calificarilor Profesionale din Romania /// RNPP – Registrul National al Programelor Postuniversitare

Feedback

Comentariile si intrebarile dvs. pot fi trimise pe e-mail: florin.rau@gmail.com
Succes in ce faceti!
www.rauflorin.ro