Deficitul Bugetar al Romaniei
Deficitul Bugetar al Romaniei a scapat de sub control, atingand in OCT. 2023*) valoarea de 62.81 Miliarde Lei (3.97% din PIB) in conditiile in care, tinta asumata prin PNRR pentru anul 2023 este de 4.4% din PIB!
Practic, statul a cheltuit cu 63 de MILIARDE de lei mai mult decat a incasat in primele 10 luni 2023!
––––––
*) Vezi Raportul detaliat al MF privind Executia Bugetului General Consolidat la 31.10.2023
LAST UPDATE: 4.12.2023
DEFICIT BUGETAR (SURSA DATE) | GRAFIC DEFICIT BUGETAR |
|
Deficitul Bugetar al Romaniei (ne)vazut de politicieni
„Solutii” gandite de politicieni pentru cresterea veniturilor
1) In loc sa reduca Evaziune fiscala care este „cosmica” potrivit vicepresedintelui PNL si „un flagel” potrivit ministrului de Finante, gruparea PSD/PNL ia in calcul, dupa alegeri, suprataxarea muncii si pensiilor prin cresterea impozitului pe venit de la 10% la 16%.
2) Suplimentar, potrivit Legii 360/2023 privind sistemul public de pensii publicata in MOR 1089/4.12.2023, varsta standard de pensionare de 65 de ani, stagiul minim de cotizare de 15 ani si stagiul complet de cotizare de 35 ani vor creste cu jumatate din cresterea sperantei de viata, fara a se mentiona o limita maxima de crestere!
3) Potrivit aceleiasi legi, va creste si cota CAS aplicata salariilor care este de 25% in prezent.
Practic vor sa devenim sclavii lor.
Daca nici acum nu ne revoltam impotriva politicienilor care exploateaza cetatenii de rang 2 pentru a-si asigura lor, evazionistilor si institutiilor de forta privilegii, atunci ne meritam soarta!
Structura Cheltuielilor Bugetare pe primele 10 LUNI 2023
Structura cheltuielilor bugetare pe primele 10 luni 2023 apare in graficul interactiv de mai jos.
1. 55.9% din Total cheltuieli reprezinta Asistenta Sociala si Salariile Bugetarilor;
2. 13% reprezinta achizitiile de bunuri si servicii;
3. 5.8% (adica 28.13 Miliarde Lei), Cheltuieli cu Dobanzi la Imprumuturi
4. 5% Transferuri intre unitati ale administratiei publice si alte transferuri;
5. 3.2% Subventii
Practic, doar aceste 5 capitole insumeaza 82.9% din total Cheltuieli!
Stiati ca..?
1. Desi au promis ca ingheata angajarile, Nr. de bugetari din OCT. 2023 a atins nivelul record de 1.289.405 persoane?
(+30.267 vs. SEPT 2023) / (+10.717 vs. DEC. 2022) / (+102.188 vs. DEC. 2015)
Vezi Analiza completa a Numarului de Bugetari
2.La 65 de ani, dupa minim 35 de ani de munca, pensionarii din sistemul public ies cu pensii mizere din care nu pot trai?
––––––––––
41% dintre pensionari traiesc cu pensii sub 1.500 de Lei!
18.7% dintre pensionari traiesc cu pensii intre 1.501-2.000 de Lei!
Doar 3.1% dintre pensionari au pensii>5.000 de lei (si multi dintre ei sunt pensionari speciali care pe langa aceasta parte contributiva a pensiei incaseaza nemeritat alte zeci de mii de lei de la Bugetul de Stat!)
3. In timp ce 41% din cele 4.764.828 de pensionari din Sistemul public traiesc cu maxim 1.500 de Lei si doar 3.1% au pensii peste 5.000 Lei, tinerii Pensionari speciali incaseaza pensii astronomice calculate dupa legi speciale adoptate de aceiasi politicieni?
Pentru a intelege discrepanta dintre cetatenii de rang 1 (pensionarii speciali) si cetatenii de rang 2 (pensionarii din Sistemul public de pensii), plimbati mouse-ul peste serii. Reflectati la valorile afisate.
4. CCR a decis in 28.11.2023 ca fostii parlamentari isi pastreaza Pensiile speciale?
In sedinta din 28 Nov. 2023, in cadrul controlului de constitutionalitate a posteriori, CCR a admis exceptia de neconstitutionalitate si a constatat ca dispozitiile art.I din Legea nr.192/2023 pentru abrogarea capitolului XI din Legea 96/2006 privind Statutul deputatilor si al senatorilor sunt constitutionale in masura in care nu se aplica deputatilor/senatorilor care au exercitat cel putin un mandat parlamentar complet anterior intrarii in vigoare a Legii nr.192/2023,
Cu alte cuvinte, fostii senatori si deputati care au exercitat cel putin un mandat parlamentar complet pana la 1 IUL. 2023 (data intrarii in vigoare a Legii 192/2023) isi pastreaza Pensiile speciale!
5. Raportul INS 293/17.11.2023 privind Saracia si Excluziunea sociala in Romania, 2022 arata saracia extrema in care traiesc romanii din cauza incompetentei politicienilor incapabili sa asigure drepturile consfintite prin Constitutie?
––––––––––
Concluzii din Raport:
A. In 2022, Rata riscului de saracie sau excluziune sociala (AROPE) a fost de 34.4% (6.5 milioane persoane), afectand:
41.5% dintre persoanele intre 0-17 ani;
39.4% dintre tinerii intre 18-24 ani;
37.2% dintre persoanel in varsta de 65 de ani si peste
B. Cea mai mare valoare a riscului de saracie sau excluziune sociala s-a inregistrat in regiunea Sud-Est (46.9%), urmata la mica distanta de regiunea Sud-Vest Oltenia (44.7%). Cea mai mica rata s-a inregistrat in regiunea Bucuresti-Ilfov (19.2%).
C. Rata saraciei relative (AROP) 2022 inainte de transferurile sociale: 45% pe total (ar fi afectat 84.8% dintre persoanele varstnice de 65 de ani si peste)!
Dupa transferurile sociale, Rata saraciei relative (AROP) 2022 a fost de 21.2% (4.029 milioane persoane)
Valorile ridicate ale AROP 2022 au clasat Romania in UE pe un rusinos loc 24/27.
D. Rata de deprivare materiala si sociala severa 2022 a fost de 24.3% (4.594 milioane persoane).
Cele mai afectate categorii au fost tinerii de pana la 18 ani (30.8%) si persoanele varstnice de 65 de ani si peste (25.8%)
6. Raportul GFK privind puterea de cumparare in 2023 arata ca romanii sunt cu 56% sub media europeana si Romania a coborat in clasament cu 2 locuri, ocupand locul 33 din 42 de tari?(vezi paginile 9-10 din Raport
––––––––––
Puterea de cumparare reprezinta venitul nominal disponibil al populatiei dupa deducerea impozitelor si a contributiilor caritabile.
ULTIMELE COMENTARII