Articole, Resurse Umane

Pensii Speciale

LAST UPDATE: 3.11.2022
pensii-specialeLegiferate pentru 9 categorii privilegiate,1) Pensiile de serviciu si Indemnizatiile pentru limita de varsta (cunoscute sub denumirea generica de Pensii Speciale) genereaza Discriminare, Tensiuni Sociale si Costuri imense suportate de la Bugetul de Stat.

Cateva cifre:

A) 1.455 Miliarde Euro Costuri suportate de la Bugetul de Stat din NOV.2015 pana in OCT.2022 pentru a compensa partea de Necontributivitate (cifra NU include deloc MApN+MAI+SRI si doar partial deputatii si senatorii, din cauza lipsei informatiilor);
B) 23.59 Milioane Euro Costuri suportate de la Bugetul de Stat in luna OCT.2022 pentru a compensa partea de Necontributivitate (cifra NU include MApN+MAI+SRI, deputatii si senatorii din cauza lipsei informatiilor);
C) 201.820 Pensionari Speciali la 31.12.2021 (+ 44.107 fata de 31.12.2015);
D) 21.265 Lei Pensia Speciala medie din OCT.2022 pentru Procurori si Judecatori, comparativ cu 1.736 Lei Pensia medie din Sistemul Public.

Dar, sa nu anticipam..

1) Cele 9 categorii profesionale privilegiate si tipul Pensiilor Speciale legiferate sunt prezentate mai jos.

  CATEGORIILE DE BENEFICIARI DE PENSII SPECIALE TIP PENSIE
1 Judecatorii, procurorii, magistratii-asistenti de la Inalta Curte de Casatie si Justitie, magistratii-asistenti de la Curtea Constitutionala si personalul de specialitate juridica asimilat judecatorilor si procurorilor, precum si fostii judecatori si procurori financiari si consilierii de conturi de la sectia jurisdictionala care au exercitat aceste functii la Curtea de Conturi.  Pensie de Serviciu
2 Personalul aeronautic civil navigant profesionist (piloti, insotitori de bord/membri ai echipajului de cabina cu licenta/atestat de membru al echipajului de cabina, parasutisti si personalul de inspectie in zbor, navigatori, mecanici si/sau ingineri de bord naviganti, operatori radionaviganti, ingineri de receptie si control aeronave si ingineri de receptie si control mijloace PNA-TC Pensie de Serviciu
3 Personalul auxiliar de specialitate al instantelor judecatoresti si al parchetelor de pe langa acestea prevazut la art. 3 alin. (2), personalul de specialitate criminalistica si personalul care ocupa functii auxiliare de specialitate criminalistica prevazut la art. 31, precum si tehnicienii criminalisti din cadrul parchetelor Pensie de Serviciu
4 Functionarii publici parlamentari din structurile de specialitate ale Parlamentului  Pensie de Serviciu
5 Membrii Corpului diplomatic si consular al Romaniei Pensie de Serviciu
6 Persoanele care au indeplinit functia de auditor public extern in cadrul Curtii de Conturi Pensie de Serviciu
7 Deputatii si senatorii Indemnizatie pentru limita de varsta
8 Personalul MApN, MAI, SRI Pensie de Serviciu
9 Persoanele care incepand cu anul 1992 au detinut calitatea de primar, viceprimar, presedinte sau vicepresedinte al Consiliilor Judetene. Sub presiunea societatii civile, aplicarea OUG 57/2019 privind acordarea Pensiilor Speciale a fost prorogata anual prin ordonante de urgenta. Pentru 2022, prorogarea aplicarii pana la 1.01.2023 a fost legiferata prin OUG 130/2021 Indemnizatie pentru limita de varsta

Data fiind complexitatea subiectului, pentru simplificarea intelegerii si accesarea selectiva a sectiunilor, am conceput Tabelul de Continut si Acces de mai jos. Studiu placut!

Tabel de Continut si Accces
CAPITOL SUBCAPITOL REZUMAT LINK ACCES
1. De ce sunt "speciale" si discriminatorii Pensiile Speciale? Ofera Metode de Calcul Avantajoase ce nu tin cont de Contributivitate / Bugetul de Stat suporta diferenta dintre Valoarea Pensiei Speciale si Pensia cuvenita pentru Contributivitate / Presupun varste/stagii reduse de cotizare si Indexari anuale avantajoase / Pot fi cumulate cu alte venturi: salarii sau orice alt tip de pensie stabilita in sistemul public de pensii sau in alt sistem de pensii neintegrat sistemului public.
2. Legislatia care reglementeaza Pensiile Speciale Pensiile Speciale sunt reglementate prin Legi Speciale. In cazul primarilor, viceprimarilor, presedintilor si vicepresedintilor de consilii judetene, datorita presiunii societatii civile, aplicarea Legislatiei de acordare a fost prorogata anual. Daca nu intervine o noua prorogare, acestia vor primi Pensii Speciale incepand din 1.01.2023.
3. Numarul de Pensionari Speciali 3.1 Numarul TOTAL de Pensionari Speciali Numarul TOTAL de Pensionari speciali poate fi calculat doar in luna decembrie a fiecarui an din cauza indisponibilitatii lunare a datelor MApN+MAI+SRI si indisponibilitatii totale a datelor despre deputati si senatori.
De la 157.713 in 31.12.2015 s-a ajuns la 201.820 in 31.12.2021! Cresterea de +44.107 persoane (+28%) este alarmanta si complet nesustenabila economic.
In Top 3 Nr. Pensionari Speciali conduce detasat MApN+MAI+SRI (192.130 la 31.12.2021). Urmeaza Procurorii si Judecatorii (4.452 la 21.12.2021) si Personalul auxiliar de specialitate al instantelor judecatoresti si al parchetelor de pe langa acestea (1.724 la 31.12.2021)
3.2 Evolutia LUNARA a Numarului de Pensionari Speciali in perioada Nov. 2015 - Oct. 2022 Nu exista informatii despre evolutia lunara a Numarului de Pensionari Speciali proveniti din deputati, senatori, MApN, MAI si SRI. De aceea prezentam evolutia doar pentru celelalte 6 categorii de privilegiati.
Cresterea semnificativa a Nr. de Pensionari Speciali in perioada Oct.2022-Nov.2015 (9.896 vs. 4.610) are 2 cauze principale:
A) extinderea categoriilor de beneficiari prin intrarea in vigoare a unor noi legi;
B) cresterea cu 49.1% a numarului de Procurori si Judecatori (4.794 vs. 3.215) pe fondul unei relative constante a numarului de beneficiari din celelalte categorii
4. Evolutia Pensiilor Speciale Medii in perioada Nov.2015 - Oct. 2022 Platile din luna OCT.2022 arata discrepante uriase intre Pensiile Speciale Medii si Pensia Medie din Sistemul Public de Pensii.

Procurorii si judecatorii au Pensia Medie de 12.2 ori mai mare decat pensia medie din Sistemul Public de Pensii, Personalul Aeronautic civil Navigant de 6.6 ori, Personalul Curtii de Conturi de 5 ori, Personalul Corpului Diplomatic de 3.3 ori, iar Functionarii Parlamentari si Personalul auxiliar de specialitate din Instante si parchete, de 2.9 ori!
Aceste diferente uriase provin din modul de calcul care favorizeaza nejustificat si imoral toti beneficiarii de Pensii Speciale.
5. Costurile cu Pensiile Speciale suportate de la Bugetul de Stat (NOV. 2015 – SEPT. 2022) 5.1 Cota din Pensiile Speciale suportata de la Bugetul de Stat 1) Pensiille de Serviciu MApN+MAI+SRI se suporta integral din Bugetul de Stat
2) Pentru Pensiile de Serviciu ale celorlalte categorii de beneficiari, din Bugetul de Stat se suporta doar partea Necontributiva (adica Partea din Pensia de Serviciu care depaseste nivelul cuvenit pentru Contributivitate)
3) Indemnizatiile pentru limita de varsta se suporta integral din Bugetul de Stat
5.2 Costurile cu Pensiile Speciale suportate de la Bugetul de Stat in perioada NOV. 2015 – OCT.2022. Defalcare pe ani 1,455 MILIARDE EURO au fost cheltuiti de la BS din NOV.2015 pana OCT. 2022 pentru Pensiile Speciale. Real cifra este mult mai mare intrucat include doar partial Indemnizatiile pentru limita de varsta platite deputatilor si senatorilor si NU include deloc Pensiile de Serviciu ale MApN+MAI+SRI (la 31.12.2021 existau 192.130 pensionari proveniti din aceste structuri).

In Top 3 costuri NOV.2015 - OCT. 2022 se regasesc:
1) Procurorii si judecatorii (1.036 MILIARDE EURO);
2) Personalul aeronautic civil navigant (0.194 MILIARDE EURO);
3) Personaul auxiliar de specialitate al instantelor (0.075 MILIARDE EURO)
5.3 Evolutia LUNARA a Costurilor cu Pensiile Speciale suportate de la Bugetul de Stat (NOV. 2015 – OCT. 2022) Cresterea enorma a Costurilor Lunare cu Pensiile Speciale suportate de la Bugetul de Stat (de la 7.66 Milioane EURO in NOV. 2015 s-a ajuns la 23.59 Milioane EURO in OCT. 2022) are 3 cauze principale:
1) Extinderea categoriilor de beneficiari prin intrarea in vigoare a unor noi legi;
2)Cresterea numarului de Procurori si Judecatori pe fondul unei relative constante a numarului de beneficiari din celelalte categorii (de la 3.215 Procurori si Judecatori in NOV. 2015 s-a ajuns la 4.794 in OCT. 2022);
3) Cresterea exploziva a Pensiei Speciale/Cotei de Necontributivitate pentru Procurori si Judecatori pe fondul unei aproximative constante a celorlate 5 categorii de Pensii Speciale (de la 9.172 / 8.153 Lei in NOV. 2015 s-a ajuns la 21.265 / 19.918 Lei in OCT. 2022)
5.4 Evolutia Datoriei Externe Brute a Romaniei Datoria externa a Romaniei a Explodat: 141.72 MILIARDE EURO in AUG. 2022, din care 47,879 MILIARDE EURO este cresterea Datoriei externe brute a Romaniei din NOV.2015 pana AUG. 2022.

Pensiile Speciale au consumat 1,455 MILIARDE EURO din Bugetul de Stat in perioada NOV.2015 pana OCT. 2022 (in realitate cifra este mult mai mare, intrucat include doar partial Indemnizatiile pentru limita de varsta platite deputatilor si senatorilor si NU include deloc Pensiile de Serviciu ale MApN+MAI+SRI - si, la 31.12.2021 existau 192.130 pensionari proveniti din aceste structuri!)
6. PNRR si Pensiile Speciale - o cauza pierduta? 6.1 Reforma Pensiilor Speciale asumata prin PNRR, este contestata si tergiversata Desi Romania si-a asumat prin PNRR reforma sistemului de pensii, NU exista vointa politica pentru indeplinirea Jalonul 215 scadent in Decembrie 2022, care prevede aprobarea cadrului legislativ pentru revizuirea pensiilor speciale si alinerea lor la principiul contributivitatii.
6.2 Scurta istorie despre eliminarea si (re)legiferarea Pensiilor Speciale In anul 2010, guvernul Boc elimina Pensiile Speciale, integrandu-le in sistemul public de pensii si recalculandu-le pe baza contributivitatii individuale.
PSD+ALDE+UDME au(re)legiferat in perioada 2015-2016 Pensiil Speciale, iar in 2019, prin OUG 57/2019, Viorica Dancila a extins lista beneficiarilor prin includerea primarilor, viceprimarilor, presedintilor si vicepresedintilor de consilii judetene.
In prezent toate Pensiile Speciale sunt platite, cu exceptia celor legiferate prin OUG 57/2019 care au fost amanate pana la 1.01.2023
Harta linkurilor

1. De ce sunt „speciale” si discriminatorii Pensiile Speciale?
2. Legislatia care reglementeaza Pensiile Speciale
3.1 Numarul TOTAL de Pensionari Speciali
3.2 Evolutia LUNARA a Numarului de Pensionari Speciali in perioada Nov. 2015 – Oct. 2022
4. Evolutia Pensiilor Speciale Medii in perioada Nov.2015 – Oct. 2022
5. Costurile cu Pensiile Speciale suportate de la Bugetul de Stat (NOV. 2015 – OCT. 2022)
6. PNRR si Pensiile Speciale – o cauza pierduta?

Opiniile si Reactiile presupun Cunoastere de sine si Inteligenta Emotionala


Pentru ca Opiniile si Reactiile presupun Cunoastere de sine si Inteligenta Emotionala, ofer mai jos, prin generozitatea Echipei Mind Architect, linkuri catre materiale care va pot ajuta sa va intelegeti mai bine pe dvs. si pe cei din jurul dvs.:

Introducere in Arhitectura Cerebrala.
Calaretul si elefantul din capul fiecaruia dintre noi
Trepiedul vietii: creier, minte si relatii.
Cum sa tii Elefantul sub control, cu doar cinci butoane universale.

De ce Inteligenta este mai mult decat IQ si cum arata Inteligenta Emotionala.
Rusinea, emotia care te face sa te ascunzi in spatele cortinei.
Frica, prieten sau dusman?
”Nu ai de sa fii trist”, indemnul care ne poate impiedica sa metabolizam pierderi.
Anxietatea, semnalul de alarma al psihicului.
Cum transformam Furia din forta destructiva in instrument pentru asertivitate.
Practica Recunostintei, beneficiu pentru o viata mai fericita.
De ce Aprecierea si Recunostinta merg mana in mana.
Care este relatia romanilor cu emotiile.
Importanta emotiilor in organizatii.