Legislatie, Resurse Umane, Uncategorized

Editorial Legislatie 2023.11

LAST UPDATE: 29.11.2023

Editorial Legislatie 2023.11 comenteaza noutatile de Legislatia Muncii, Resurse Umane, SSM si Asigurari Sociale aparute in Monitorul Oficial in NOV. 2023, dar si drafturile de acte normative aflate pe traseul legislativ. De asemenea, Editorial Legislatie 2023.11 ofera un Tool pentru cautarea si descarcarea gratuita a actelor normative si cuvintele cheie de cautare.

Tool de cautare/descarcare Legislatie


29.11.2023

CCR a decis in 28.11.2023 ca fostii parlamentari isi pastreaza Pensiile speciale!

In sedinta din 28 Nov. 2023, in cadrul controlului de constitutionalitate a posteriori, CCR a admis exceptia de neconstitutionalitate si a constatat ca dispozitiile art.I din Legea nr.192/2023 pentru abrogarea capitolului XI din Legea 96/2006 privind Statutul deputatilor si al senatorilor sunt constitutionale in masura in care nu se aplica deputatilor/senatorilor care au exercitat cel putin un mandat parlamentar complet anterior intrarii in vigoare a Legii nr.192/2023,
Cu alte cuvinte, fostii senatori si deputati care au exercitat cel putin un mandat parlamentar complet pana la 1 IUL. 2023 (data intrarii in vigoare a Legii 192/2023) isi pastreaza Pensiile speciale!

23.11.2023

PROIECTUL DE LEGE PRIVIND SISTEMUL PUBLIC DE PENSII (PL-x-727/2023)_FORMA PENTRU PROMULGARE.

NOTA: Aceasta este forma adoptata de Camera Deputatilor in 20.11.2023 si depusa la Secretariatul general pentru exercitarea dreptului de sesizare asupra constitutionalitatii legii. Daca nu va fi atacata constitutional in termen de 10 zile, legea va merge la Presedintele Romaniei pentru promulgare.

20.11.2023

In MOR 1011 + 1011 bis/7.11.2023 a fost publicata HG 1048/2023 PRIVIND APROBAREA ACTULUI ADITIONAL NR. 1 PENTRU ANUL 2023 LA CONTRACTUL DE ACTIVITATE SI PERFORMANTA AL COMPANIEI NATIONALE DE CAI FERATE „C.F.R.” — S.A. PENTRU PERIOADA 2021—2025, APROBAT PRIN HG NR. 920/2021

NOTA 1: Actul aditional stabileste obiective si indicatori de performanta si face legatura dintre nivelul de performanta si salarizare.
„Sistemul de stimulente pentru cresterea nivelului de performanţa al activitaţii CFR SA se aplica prin masuri de recompensare sau penalizare, dupa caz, a administratorilor, a directorilor si a personalului CFR SA, in raport de gradul de realizare a indicelui global de performanţa al activitaţii CFR SA.” . Daca sunteti interesat(a) de evaluarea performantei, este utila lectura acestei HG.
NOTA 2: parcurgand-o diagonal am observat ca Regulile generale de aplicare a sistemului de stimulente pentru administratori si directori in vederea cresterii nivelului de performanţa al activitaţii CFR SA sunt mult prea permisive. De exemplu pentru un Indice global de performanţa de 40-60% se acorda Calificativul „Satisfacator” care presupune neacordarea componentei variabile de remuneratie. Pentru un Indice global de performanţa de 20-40% calificativul este „Nesatisfacator” si duce la o penalizare de 20% a componentei fixe a remuneratiei. In fine, pentru un Indice global de performanţa <20%, calificativul este „Inacceptabil” si abia atunci conduce la incetarea de catre AGA a contractelor de mandat. Scala de realizare asociata performantei trebuie imbunatatita intrucat in forma ei actuala incurajeaza lipsa de implicare si raspundere.

In MOR 1018/8.11.2023 a fost publicata LEGEA 326/2023 PRIVIND SPRIJINUL FINANCIAR ACORDAT DE CATRE STATUL ROMAN MITROPOLIEI BASARABIEI, REPUBLICA MOLDOVA, PARTE COMPONENTA A BISERICII ORTODOXE ROMANE, PRECUM SI PENTRU MODIFICAREA ART. 2 DIN LEGEA NR. 114/2007 PRIVIND SPRIJINUL ACORDAT DE STATUL ROMAN SCHITULUI ROMANESC „PRODROMU” DE LA MUNTELE ATHOS, GRECIA.

NOTA: In timp ce spitalele si scolile sunt subfinantate acut, in timp ce nici macar un spital de mari arsi din cele promise de politicienii cinici urcati cu picioarele pe cadavrele tinerilor de la Colectiv nu s-a construit, parlamentarii generosi aloca anual incepand cu anul 2024, 2 MILIOANE EURO pentru Mitropolia Basarabiei, Republica Moldova, parte componenta a Bisericii Ortodoxe Romane. De asemenea majoreaza la 2 MILIOANE EURO ajutorul financiar pentru Schitul romanesc «Prodromu», de la Muntele Athos, Grecia (suma initala stabilita in 2007 prin Legea 114/2007 era de 250.000 Euro).

In MOR 1018/8.11.2023 a fost publicata LEGEA 325/2023 PRIVIND REALIZAREA ANSAMBLULUI ARHITECTURAL CATEDRALA MARTIRILOR SI MARTURISITORILOR SECOLULUI XX

NOTA: In timp ce spitalele si scolile sunt subfinantate acut, in timp ce nici macar un spital de mari arsi din cele promise de politicienii cinici urcati cu picioarele pe cadavrele tinerilor de la Colectiv nu s-a construit, parlamentarii generosi aloca anual 3 MILIOANE LEI sprijin financiar pentru realizarea Ansamblului Arhitectural Catedrala Martirilor si Marturisitorilor Secolului XX. Politicienii fatarnici traiesc cu credinta desarta ca il pot mitui pe Dumnezeu daruind bisericii bani din banii contribuabilor (nu din banii lor).
„Art . 3. — Anual se aloca de la bugetul de stat , prin bugetul Secretariatului de Stat pentru Culte , suma de 3.000.000 lei, pentru realizarea Ansamblului Arhitectural Catedrala Martirilor si Marturisitorilor Secolului XX.”
„Art . 4. — Suma alocata potrivit art . 3 se prevede distinct in bugetul Secretariatului General al Guvernului , respectiv al Secretariatului de Stat pentru Culte , si se acorda ca sprijin financiar Episcopiei Romane Unite cu Roma , Greco – Catolica , de Cluj —Gherla …”

17.11.2023

In MOR 1025/10.11.2023 a fost publicata LEGEA 334/2023 PRIVIND APROBAREA OUG 73 /2022 PENTRU COMPLETAREA OUG 132 /2020 PRIVIND MASURI DE SPRIJIN DESTINATE SALARIATILOR SI ANGAJATORILOR IN CONTEXTUL SITUATIEI EPIDEMIOLOGICE DETERMINATE DE RASPANDIREA CORONAVIRUSULUI SARS -COV -2 , PRECUM SI PENTRU STIMULAREA CRESTERII OCUPARII FORTEI DE MUNCA.

PENTRU CAUTARE/DESCARCARE INTRODUCETI 334 in Campul Search.

In MOR 1025/10.11.2023 a fost publicata LEGEA 333/2023 PRIVIND APROBAREA OUG 126 /2021 PENTRU MODIFICAREA LEGII NR. 61/1993 PRIVIND ALOCATIA DE STAT PENTRU COPII, PRECUM SI PENTRU ACORDAREA UNEI INDEMNIZATII COMPENSATORII PENTRU PERSOANELE CU HANDICAP.

PENTRU CAUTARE/DESCARCARE INTRODUCETI 333 in Campul Search.

16.11.2023

ANAF a publicat in 14.11.2023 Ghidul privind modalitatea de aplicare a facilitatilor fiscale, acordate persoanelor fizice care desfasoara activitati de creare de programe pentru calculator,incepand cu veniturile aferente lunii noiembrie 2023.

In MOR 1029/13.11.2023 a fost publicata LEGEA 348/2023 PRIVIND APROBAREA OUG 191/2022 PENTRU MODIFICAREA SI COMPLETAREA OUG 57/2019 PRIVIND CODUL ADMINISTRATIV. Publicata in MOR 1029/13.11.2023

NOTA 1: Reamintim ca OU6 191/2022 reglementeaza prin Anexa 1 (care devine Anexa 8 la OUG 57/2019) Normele privind cadrele de competenta generale si specifice aplicabile autoritatilor si institutiilor publice in cadrul carora sunt stabilite functiile publice prevazute la art. 385 din OUG 57/2019 si prin Anexa 2 (care devine Anexa 9 la OUG 57/2019), Normele privind organizarea si desfasurarea proiectului-pilot al concursului de ocupare a unor functii publice vacante si modalitatea de previzionare a necesarului de functii publice pentru organizarea proiectului-pilot.
NOTA 2: Pentru activitatea desfasurata in cadrul comisiei de concurs, precum si pentru cea desfasurata in cadrul comisiei de solutionare a contestatiilor pentru etapa de recrutare a proiectului-pilot, membrii si secretarii acestora au dreptul la o indemnizatie reprezentand 10% din salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata. De aceesi indemnizati ebeneficiaza si expertii (persoanele care au pregatire de specialitate atestata, potrivit legii, in domeniul in care se testeaza competentele specifice ale candidatului prin proba suplimentara desfasurata in cadrul concursului pe post si care pot fi functionari publici desemnati de comisia de concurs pentru inaltii functionari publici ori de conducatorul autoritatii sau institutiei publice organizatoare a concursului din cadrul acesteia sau din cadrul autoritatii sau institutiei publice in al carei stat de functii se afla functia publica vacanta pentru care se organizeaza concursul ori persoanele cu care autoritatea sau institutia publica organizatoare a concursului au contractat servicii de consultanta).
NOTA 3: Legea 348 completeaza OUG 191/2022 si deschde posibilitatea decontarii cheltuielilor de deplasare pentru functionarii publici care au domiciliul in alta localitate decât cea in care isi desfasoara activitatea si carora nu li se poate asigura o locuinta de serviciu – la Art. 417 din OUG 57/2019, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (3)
NOTA 4: Legea 348/2023 completeaza OUG 191/2023 si introduce un nou alineat (4) la Art. 513 din OUG 57/2019 cu urmatorul cuprins: „(4) In cazul in care s-a dispus clasarea sau renuntarea la urmarirea penala ori achitarea sau renuntarea la aplicarea pedepsei, precum si in cazul incetarii procesului penal, suspendarea din functia publica inceteaza, iar functionarul public respectiv isi va relua activitatea in functia publica detinuta anterior si ii vor fi achitate drepturile salariale aferente perioadei de suspendare.” TAG SALARII BUGETARI TAG EVALUAREA PERFORMANTEI

PENTRU CAUTARE/DESCARCARE INTRODUCETI 348 in Campul Search.

In MOR 1029/13.11.2023 a fost publicata LEGEA 342/2023 PENTRU COMPLETAREA ART. 10 SI 31 DIN OUG 158/2005 PRIVIND CONCEDIILE SI INDEMNIZATIILE DE ASIGURARI SOCIALE DE SANATATE.

PENTRU CAUTARE/DESCARCARE INTRODUCETI 342 in Campul Search.

15.11.2023

In MOR 1030/13.11.2023 a fost publicata LEGEA 346/2023 PENTRU APROBAREA OUG NR. 21/2023 PRIVIND STATUTUL LUCRATORULUI CULTURAL PROFESIONIST.

NOTA: Legea modifica astfel continutul Art. 9, alin. (2) din OUG 21/2023 :
„(2) Contractele incheiate de lucratorii culturali profesionisti sunt asimilate contractelor individuale de munca in ceea ce priveste atribuirea contractelor de achizitie publica sau a acordurilor-cadru de servicii.”

PENTRU CAUTARE/DESCARCARE INTRODUCETI 346 in Campul Search.

13.11.2023

Valoarea Punctului de pensie in perioada IAN.- AUG. 2024

Potrivit Art. 84 alin. (6) din Proiectul de Lege privind Sistemul public de pensii:
„În anul 2024 valoarea punctului de pensie se majorează cu 13,8 % și este de 2032 lei.”
Asta scrie in lege. Dar, In emisiunea din 10.11.2023, Ministrul Muncii comunica 2 valori: 1821, respectiv 2032 Lei

––––––––––
Sa fie 1821 Lei valoarea agreata deja politic pentru forma finala a Legii privind Sistemul public de pensii pe motivul lipsei de buget? Sa fie totul o mascarada pentru prostirea electoratului? Posibil!

Care va fi pensia dvs. in perioada IAN.- AUG. 2024?

Pornind de la Punctul de pensiei indexat cu inflatia de 13.% (2032 Lei) din Proiectul de lege, am calculat noile pensii pentru IAN. 2024. Acestea sunt valabile pana in AUG.2024 inclusiv, intrucat din SEPT.2024 pensiile vor fi recalculate in functie de Suma numarului anual de puncte recalculat si de Valoarea de referinta de 81 Lei.

Pentru a afla care va fi pensia dvs. actualizata din IAN. 2024:
1) incrieti in campul Pensie BRUTA 2023 primele 2 cifre din pensia dvs. bruta actuala (de ex. pentru o pensie de 1532 Lei, tastati 15 / pentru o pensie bruta de 3580, tastati 35),
sau,
2) incrieti in campul Pensie NETA 2023 primele 2 cifre din pensia dvs. NETA primita acum (de ex. pentru o pensie de 2420 Lei, tastati 24 / pentru o pensie bruta de 3940, tastati 39)

In MOR 1026/10.11.2023 a fost publicata OUG 98/2023 PENTRU MODIFICAREA ARTICOLULUI LXIV DIN LEGEA NR. 296/2023 PRIVIND UNELE MASURI FISCAL-BUGETARE PENTRU ASIGURAREA SUSTENABILITATII FINANCIARE A ROMANIEI PE TERMEN LUNG. Publicata in MOR 1026/10.11.2023

NOTA 1: Nici nu s-a uscat bine cerneala pe Legea nr. 296/2023 publicata in 27.10.2023 ca deja apar primele modificari. Acest comportament denota incompetenta PSD/PNL si lipsa lor de coerenta si predictibilitate in actiuni si decizii. Cred sincer ca aceasta grupare de incompetenti a devenit deja o amenintare pentru siguranta nationala si poate genera prabusirea economica si sociala a Romaniei.
NOTA 2: Iata o fraza din preambulul Legii care sustine afirmatiile anterioare: „ luand in considerare ingrijorarea societatii de eliminare a numerarului, precum si cea cu privire la ingreunarea activitatii zilnice, mai ales in cazul micilor afaceri, respectiv ingreunarea relatiei cu furnizorii/clientii, precum si cu privire la costurile suplimentare generate de comisioanele si taxele pentru procesarea platilor electronice,”

PENTRU CAUTARE/DESCARCARE INTRODUCETI 98 in Campul Search.

2.11.2023

In MOR 993/1.11.2023 a fost publicata OUG 93/2023 PENTRU STABILIREA SALARIULUI DE BAZA MINIM BRUT PE TARA GARANTAT IN PLATA PENTRU SECTOARELE CONSTRUCTII, AGRICOL SI INDUSTRIA ALIMENTARA.

NOTA 1: Se aplica incepand cu veniturile aferente lunii NOV. 2023;
NOTA 2: Incepand cu 1.11.2023, pentru sectorul constructii salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata se stabileste in bani, fara a include indemnizatiile, sporurile si alte adaosuri, la suma de 4.582 lei lunar, pentru un program normal de lucru in medie de 165,333 ore pe luna, reprezentand in medie 27,714 lei/ora (se aplica exclusiv domeniilor de activitate prevazute la art. 60 pct. 5 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare);
NOTA 3: Incepand cu 1.11.2023, pentru sectorul agricol si industria alimentara, salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata va fi de 3.436 lei lunar, fara a include indemnizatiile, sporurile si alte adaosuri, pentru un program normal de lucru in medie de 165,333 ore pe luna, reprezentand in medie 20,782 lei/ora (se aplica exclusiv domeniilor de activitate prevazute la art. 60 pct. 7 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare);
NOTA 4: incepand cu 1.11.2023 OUG 93/2023 abroga: art. XLI din OUG 168/2022 privind unele masuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, publicata in MOR 1186/9.12.2022, cu modificarile si completarile ulterioare; / art. III din Legea nr. 135/2022 pentru modificarea si completarea unor acte normative, publicata in MOR 489/17.05.2022 / art. 2 din HG 900/2023 petru stabilirea salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata, publicata in MOR 877/28.09.2023.

In MOR 991/1.11.2023 a fost publicat ORDINUL MMSS/INS nr. 1915/988/2023 privind modificarea si completarea Clasificarii ocupatiilor din Romania — nivel de ocupatie (sase caractere), aprobata prin Ordinul ministrului muncii, familiei si protectiei sociale si al presedintelui Institutului National de Statistica nr. 1832/856/2011

NOTA:Ordinul:
1) introduce urmatoarele 3 ocupatii: Scafandru de mare adancime (754110), Animator emisiuni cultural-muzicale de radiosi televiziune (265259) si Responsabil productie artistica teatru musical (265260).
2) muta ocupatia „analist tehnic piete financiare” din grupa de baza 3312 Ofiteri de credite in grupa de baza 2413 Analisti financiari la codul 241312
3) redenumeste ocupatia „instalator ventilare si conditionare apa” ca „instalator ventilare si conditionare aer” si se pastreaza acelasi cod 712606 in grupa de baza 7126 Instalatori si montatori de tevi.
4) redenumeste ocupatia „scafandru” ca „scafandru autonom” si se pastreaza acelasi cod 754101 in grupa de baza 7541 Scafandri.
5) redenumeste ocupatia „scafandru lucrator subacvatic” ca „scafandru cu alimentare de la suprafata pana la 50 metri” si se pastreaza codul 754102 in grupa de baza 7541 Scafandri.
6) redenumeste ocupatia „scafandru greu” ca „scafandru cu alimentare de la suprafata pana la 30 metri” si se pastreaza acelasi cod 754105 in grupa de baza 7541 Scafandri.

1.11.2023

Code for Romania a lansat website-ul legeapebune.ro unde gasiti Dictionarul Legislativ pe Intelesul Tuturor. Dictionarul explica termenii comuni legislativi printr-un limbaj accesibil.
Fiti incurajat(a) sa il rasfoiti ori de cate ori simtiti nevoia clarificari .

PROIECT DE LEGE PRIVIND SISTEMUL PUBLIC DE PENSII_DRAFT PUBLICAT IN TRANSPARENTA DECIZIONALA INCEPAND CU 31.10.2023 (PENTRU 10 ZILE) PE SITE MMSS.

1 Dupa finalizarea celor 10 zile de dezbatere publica, Legea va fi trecuta prin Parlament si cu siguranta va suferi modficari. Termenul de aplicare al Legii va fi probabil 1.01.2024;
2 Potrivit Reformei Pensiilor asumata prin PNRR (Jalonul 214), Legea trebuia publicata in MOR pana in 1.04.2023 dar guvernul/parlamentul au amanat-o nejustificat de mult. Finalizarea legii si publicarea in MOR conditioneaza plata transei a IV din PNRR.

PNRR: Jaloanele aferente reformei Sistemului de Pensii

Nr. secvential Masura conexa (reforma sau investitie) Jalon/ tinta Denumire Indicatori calitativi (pentru jaloane) Calendar orientativ pentru atingerea jaloanelor/ tintelor (An/Trim) Descrierea fiecarui jalon si a fiecarei tinte
211 R6. Reforma sistemului public de pensii Jalon Asistenta tehnica contractuala furnizata de o entitate care va fi selectata in conformitate cu legislatia nationala privind achizitiile publice  Contracte semnate 2021/Q4 Semnarea contractului de asistenta tehnica cu entitatea selectata in vederea pregatirii analizei si a propunerilor de reforma a sistemului de pensii – regimul general si regimurile  speciale  – in  conformitate  cu  principiile consacrate in planul national de redresare si rezilienta. Noua legislatie:
va  introduce  o  noua  formula  de  calcul  pentru pensiile noi si pensiile in curs de plata. Parametrii formulei vor fi alesi cu atentie, in conformitate cu obiectivul privind totalul cheltuielilor publice brute cu pensiile exprimat ca procent din PIB (9,4 % din PIB pe termen lung, adica in perioada 2022-2070). in plus, parametrii respectivi nu vor permite cresteri ad-hoc ale nivelurilor pensiilor;
va introduce o noua regula de indexare a pensiilor in functie de nivelul cheltuielilor cu pensiile ca procent din PIB si mecanisme de combatere a indexarii ad-hoc;
va  reduce  in  mod  semnificativ  posibilitatile  de pensionare  anticipata,  va  introduce  stimulente pentru prelungirea vietii profesionale si majorarea voluntara a varstei standard de pensionare pana la 70 de  ani,  in  conformitate  cu  cresterea  sperantei de viata, si va egaliza varsta legala de pensionare pentru barbati si femei la 65 de ani pana in 2035;
va introduce  stimulente pentru amanarea pensionarii;
va  revizui pensiile speciale pentru a le alinia la principiul contributivitatii;
va consolida principiul contributivitatii pe care se bazeaza sistemul;
va spori gradul de adecvare a pensiilor minime si a pensiilor  mai  mici,  in  special  pentru  persoanele aflate sub pragul saraciei;
va asigura viabilitatea financiara a pilonului II al sistemului de pensii prin sporirea contributiilor la acest pilon de pensii.
Asistenta  tehnica  include  o  evaluare  a  impactului diferitelor  optiuni  de  reforma  propuse  (proiectii  pe termen lung). Furnizorul de asistenta tehnica va sprijini redactarea documentului de reforma a sistemului de pensii.
212 R6. Reforma sistemului public de pensii Jalon Intrarea in vigoare a unui ordin al ministrului prin care se instituie un comitet de monitorizare insarcinat cu revizuirea, cu sprijinul furnizorului de asistenta tehnica, a sistemului de pensii si a interventiilor la nivel de politici in sistemul de pensii Dispozitie din ordinul comun al ministrilor care indica intrarea in vigoare a ordinului comun al ministrilor 2021/Q4 Comitetul  de  monitorizare  va  fi  instituit  prin  ordin comun  al  ministrilor  (Ministerul  Finantelor  si Ministerul Muncii) si va fi format din experti din cadrul Ministerului  Muncii  si  Protectiei  Sociale,  al  Casei Nationale  a  Pensiilor  Publice,  al  Ministerului Finantelor  Publice.  De asemenea,  vor  fi  invitati  sa participe experti  din  cadrul  Consiliului  Fiscal. Comitetul va colabora indeaproape cu furnizorul de asistenta tehnica.
213 R6. Reforma sistemului public de pensii Jalon Intrarea in vigoare a modificarilor aduse cadrului de reglementare pentru a se asigura sustenabilitatea pensiilor din cadrul pilonului 2 Dispozitie din cadrul de reglementare care indica intrarea in vigoare a legii 2022/Q1 Noul cadru legislativ:
- va asigura sustenabilitatea fiscala a pilonului II printr- o crestere a contributiilor in conformitate cu dispozitiile Strategiei fiscal-bugetare;
- va digitaliza functionarii sistemului de pensii private
- va diversifica investitiile din pilonul II de pensii.
in ceea ce priveste investitiile din pilonul II de pensii, guvernul:
- va analiza posibilitatea de a flexibiliza regimul de reglementare  aplicabil  investitiilor  din  fondurile  de pensii private prin reducerea restrictiilor cantitative in materie de investitii si reducerea restrictiilor bugetare legate de risc aplicabile fondurilor de pensii private;
- va apara independenta administratorilor de pensii in ceea ce priveste definirea propriilor lor strategii de investitii;
- va  reglementa  viitoarele  ajustari  ale  regimului  de investitii ale fondurilor de pensii private care contribuie la un cadru flexibil ce ii incurajeaza pe administratorii de  pensii  sa  isi  diversifice  in  mod  corespunzator portofoliile pentru a obtine un randament al investitiilor ajustat la risc echitabil;
- va spori accesul intreprinderilor la piata de capital, pentru a facilita cotarea noilor emitenti si a utiliza intr- o mai mare masura sursele private de finantare, inclusiv activele fondurilor de pensii. Acest lucru ar conduce la un  ecosistem  de  investitii  mai  bun  pentru administratorii de pensii si la oportunitati sporite pentru o diversificare adecvata a portofoliilor fondurilor de pensii.
215 R6. Reforma sistemului public de pensii Jalon Intrarea in vigoare a cadrului legislativ pentru reducerea cheltuielilor cu pensiile speciale Dispozitie legala care indica intrarea in vigoare a cadrului legislativ pentru reducerea cheltuielilor cu pensiile speciale 2022/Q4 Noul cadru legislativ va revizui pensiile speciale si le va alinia la principiul contributivitatii.
-  Nu se vor crea noi categorii de pensii speciale, iar categoriile actuale vor fi rationalizate.
- Pensiile speciale se calculeaza in prezent pe baza principiului contributivitatii, a vechimii in profesie si  a  reajustarii  procentului  legat  de  veniturile obtinute. Perioada minima de cotizare este similara cu cea aplicata in fondul public de pensii.
- Protectia  deciziilor  Curtii  Constitutionale  se  va referi numai la pensiile magistratilor, nu si la alte categorii, si se va referi numai la limitele explicite din argumentele Curtii.
Nicio pensie speciala nu poate depasi venitul obtinut in cursul perioadei de cotizare. 
214 R6. Reforma sistemului public de pensii Jalon Intrarea in vigoare a noii legi privind sistemul de pensii, care inlocuieste dispozitiile Legii nr. 127/2019  Dispozitie legala care indica intrarea in vigoare a legii privind sistemul de pensii 2023/Q1 Noua lege a pensiilor va asigura sustenabilitatea fiscala a sistemului de pensii, precum si echitatea, respectarea principiului  contributivitatii,  caracterul  adecvat  al pensiilor mici/minime/sociale si inlocuirea dispozitiilor Legii nr. 127/2019 (inclusiv cele referitoare la perioada de contributie fixa de 25 ani).
Eventualele modificari in cursul procesului legislativ ar trebui  sa  respecte  obiectivul  privind  stabilitatea cheltuielilor  cu  pensiile  ca  procent  din  PIB,  prin includerea, atunci cand este necesar, a unor modificari ale parametrilor cu rol de compensare.
Bazandu-se pe asistenta tehnica (jalonul 211), reforma va contine cel putin urmatoarele elemente:
- va  introduce  o  noua  formula  de  calcul  pentru pensiile noi si pensiile in curs de plata. Parametrii formulei vor fi alesi cu atentie, in conformitate cu obiectivul  urmarit  in  ceea  ce  priveste  nivelul cheltuielilor cu pensiile ca procent din PIB (9,4 % din  PIB).  in  plus,  parametrii  respectivi  nu  vor permite  cresteri  ad­hoc  ale  nivelurilor  pensiilor; Formula  detaliata  elimina  a  priori indicele  de corectie, se bazeaza pe numarul de puncte obtinute de fiecare beneficiar in conformitate cu principiul contributivitatii si aplica un mecanism de indexare a pensiilor care nu mai permite majorari ad-hoc.
- va introduce o noua regula de indexare a pensiilor in functie de nivelul cheltuielilor cu pensiile ca procent din PIB si mecanisme de combatere a indexarii ad-hoc;
- va  reduce  in  mod  semnificativ  posibilitatile  de pensionare  anticipata,  va  introduce  stimulente pentru prelungirea vietii profesionale si majorarea voluntara a varstei standard de pensionare pana la 70 de  ani,  in  conformitate  cu  cresterea  sperantei  de viata, si va egaliza varsta legala de pensionare pentru barbati si femei la 65 de ani pana in 2035;
-  va introduce stimulente pentru amanarea pensionarii;
-  va  revizui pensiile speciale pentru a le alinia la principiul contributivitatii;
-  va consolida principiul contributivitatii pe care se bazeaza sistemul;
- va spori gradul de adecvare a pensiilor minime si a pensiilor  mai  mici,  in  special  pentru  persoanele aflate sub pragul saraciei; - va asigura viabilitatea financiara a pilonului II al sistemului de pensii prin sporirea contributiilor la acest pilon de pensii.
Pachetul poate include legi separate privind regimul general si pensiile speciale.
239 I9. Sustinerea procesului de evaluare a dosarelor de pensii aflate in plata  Jalon Toate dosarele de pensii recalculate Toate dosarele de pensii recalculate 2023/Q4 Toate dosarele de pensii recalculate pe baza noii legi a pensiilor care a intrat in vigoare la 1/4/2023 (jalonul 214)
Guvernul trimite tuturor cetatenilor, prin posta, o decizie privind   rezultatul   recalcularii pana la data atingerii obiectivului.
Agentii temporari vor fi angajati pe o perioada de 18 luni pentru  a  sprijini  realizarea  acestei  reforme.  Personalul implicat in activitatea de recalculare/evaluare a pensiilor va fi salarizat potrivit prevederilor Legii-Cadru nr.153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, cu modificarile şi completarile ulterioare - Anexa VIII - Salarii pentru personalul din unitaţile teritoriale.
235 I6. Instrument de modelare economica (set de instrumente de simulare privind optiunile de reforma a pensiilor) pentru imbunatatirea capacitatii institutionale de a prognoza cheltuielile cu pensiile Jalon Instrument de modelare economica (modelul de set de instrumente de simulare privind optiunile de reforma a pensiilor) operational  Instrument de modelare economica (modelul de set de instrumente de simulare privind optiunile de reforma a pensiilor) operational 2023/Q4 Instrumentul de modelare economica (modelul set de instrumente de simulare privind optiunile de reforma a pensiilor) va fi operational pentru a spori capacitatea de estimare a impactului (ex ante) al reformelor structurale ale   pensiilor pe termen mediu si   lung,   prin imbunatatirea semnificativa a proiectiilor facute si prin analizarea sustenabilitatii sistemului de pensii.
Obţinerea    asistenţei    tehnice    pentru    dezvoltarea modelului  set  de  instrumente  de  simulare  privind optiunile  de  reforma  a  pensiilor  (Pension  Reform Options Simulation Toolkit) şi consolidarea capacitaţii de utilizare a acestuia (inclusiv extinderea echipei) va contribui  semnificativ  la  imbunataţirea  proiecţiilor realizate in ceea ce priveşte sistemul de pensii şi a analizelor privind sustenabilitatea acestuia. 
236 I6. Instrument de modelare economica (set de instrumente de simulare privind optiunile de reforma a pensiilor) pentru imbunatatirea capacitatii institutionale de a prognoza cheltuielile cu pensiile  tinta Extinderea echipei de la 1 la 8 experti si imbunatatirea capacitatii reformei structurale a pensiilor pe termen mediu si lung, oferind pentru 8 persoane o formare cu privire la utilizarea modelului set de instrumente de simulare privind optiunile de reforma a pensiilor (Pension Reform Options Simulations toolkit Personal instruit 2023/Q4 Sporirea expertizei relevante privind reforma pensiilor in  cadrul  Ministerului  Finantelor  prin  formarea personalului responsabil in vederea utilizarii noului set de instrumente.
Obiectivul este de a suplimenta echipa pana la 8 experti (personal deja existent, nu este nevoie sa  se  recruteze  noi  experti)  care  sa  se  ocupe  de reformele pensiilor, tinta care este inclusa in planul national de redresare si rezilienta. In acest moment, capacitatea  actuala  de  modelare  a  Ministerului Finantelor este foarte limitata, existand un singur expert specializat care lucreaza cu modelul set de instrumente de simulare privind optiunile de reforma a pensiilor (delegatul AWG), care nu a participat la nicio formare profesionala pe aceasta tema.
Dupa formare, expertii din  cadrul  Ministerului  Finantelor  vor  fi  pe  deplin responsabili de acest instrument pentru a putea evalua rapid implicatiile reformelor. 
240 I10. Eficienta operationala si servicii electronice avansate pentru sistemul national de pensii prin digitalizare Jalon Sistemul informatic din cadrul Casei Nationale de Pensii Publice este operational  Sistem IT operational 2024/Q4 Implementarea unui sistem informatic in cadrul Casei Nationale de Pensii Publice (CNPP)
Noul sistem informatic va cuprinde o serie de componente care functioneaza in mod integrat si centralizat, dupa cum urmeaza:
- Portal – Componenta de comunicare cu persoane publice, care furnizeaza setul actual de servicii electronice, precum si un nou set de functionalitati:
- Servicii electronice in domeniul pensiilor si al altor drepturi de asigurari sociale;
- Serviciu electronic pentru completarea cererii de emitere de bilete de tratament si servicii electronice in zona de inregistrare a contribuabililor
- Servicii electronice in domeniul accidentelor de munca si al bolilor profesionale
- aplicatia „e-Talon” - care va genera automat cuponul lunar de pensie in format electronic si tiparit pentru toti pensionarii activI 
Linkuri utile

PENTRU PROFESIONISTI oferim suplimentar:
1) Istoricul COR (click!) care include si:
Tabelul comparativ COR ISCO 88 – COR ISCO 08 si linkuri catre:
RNCIS – Registrul National al Calificarilor din Invatamanul Superior
RNCP – Registrul National al Calificarilor Profesionale din Romania
Standarde ocupationale 2014 – 2023 I Standarde ocupationale Arhiva I
–––––––-
2) Procedura de Actualizare a Clasificarii Ocupatiilor din Romania modificata cu 10.02.2022 prin
Ordinul MMSS/INS nr. 37/83/2022 pentru aprobarea Procedurii de actualizare a Clasificarii ocupatiilor din Romania publicat in MOR 140/10.02.2022