Noutati legislative Mai 2022

Noutati legislative Mai 2022 evidentiaza noutatile de Legislatia Muncii, Resurse Umane, SSM si Asigurari Sociale aparute in Monitorul Oficial in cursul lunii Mai 2022.
De asemenea, Noutati legislative Mai 2022 include un Tool de cautare si descarcare gratuita a actelor normative.

Tool de cautare si descarcare gratuita legislatie

CATRE PAGINA EDITORIAL LEGISLATIE RU

Noutati Legislative Mai 2022 – 31.05.2022

In MOR 315/31.03.2022 a fost publicata Legea 72/2022 pentru anularea unor obligatii fiscale si pentru modificarea unor acte normative.

ART. 2 (1) litera h) din Legea 16/2017 privind detasarea salariatilor in cadrul prestarii de servicii transnationale (MOR 196/21.03.2017) cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica astfel:
h) indemnizatie specifica detasarii transnationale — indemnizatia destinata sa asigure protectia sociala a salariatilor acordata in vederea compensarii inconvenientelor cauzate de detasare, care constau in indepartarea salariatului de mediul sau obisnuit, fiindu-i aplicabil regimul fiscal prevazut in Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare;”.

In MOR 527/27.05.2022 a fost publicata Legea 161/2022 pentru modificarea art. 65 alin. (5) din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice. Legea a fost promulgata prin Decretul Presedintelui Romaniei nr. 841/2022 publicat in MOR 527/27.05.2022

La articolul 65 din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, alineatul (5) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(5) Persoanele care au locuit cel putin 30 de ani in zonele afectate de poluarea remanenta din cauza extractiei, prepararii si arderii carbunelui sau a sisturilor bituminoase, a extractiei si prepararii minereurilor de uraniu, a extractiei si prelucrarii minereurilor feroase si neferoase cu continut de praf sau de emisii de gaze cu efect de sera, de amoniac si derivate, de cupru, plumb, sulf, azot, fosfor, cadmiu, arseniu, zinc, mangan, fluor, clor, feldspat si siliciu ori de radiatii din minereuri radioactive, hidrogen sulfurat, crom trivalent, crom hexavalent, cianuri, de pulberi metalice si/sau de cocs metalurgic, a prelucrarii titeiului sulfuros, desulfurarea benzinei, a titeiului parafinos si neparafinos, a distilarii titeiului in vederea producerii pacurii si a uleiurilor, respectiv in localitatile Baia Mare, Calarasi, Copsa Mica, Drobeta-Turnu Severin, Slatina, Targu Mures, Tarnaveni, Turnu Magurele, precum si in localitatile Abrud, Avram Iancu, Baia de Aries, Lupsa, Ocolis, Rosia Montana si Zlatna din judetul Alba, Baita din judetul Bihor, Bacau si Onesti din judetul Bacau, Maieru, Rodna si Sant din judetul Bistrita-Nasaud, Crizbav, Fagaras, Feldioara, Halchiu, Satu Nou si Victoria din judetul Brasov, Braila, Tichilesti si Chiscani din judetul Braila, Anina, Armenis, Ciudanovita, Moldova Noua, Otelu Rosu si Resita din judetul Caras-Severin, Aghiresu, Campia Turzii, Capusu Mare, Dej, Iara si Turda din judetul Cluj, Navodari din judetul Constanta, Baraolt din judetul Covasna, Targoviste si Titu din judetul Dambovita, Isalnita din judetul Dolj, Galati din judetul Galati, Branesti, Balteni, Bustuchin, Calnic, Dragotesti, Farcasesti, Ionesti, Matasari, Motru, Negomir, Plopsoru, Prigoria, Rosia de Amaradia, Rovinari, Urdari si Turceni din judetul Gorj, Balan, Corbu, Jolotca, Sandominic si Tulghes din judetul Harghita, Aninoasa, Baia de Cris, Baita, Brad, Calan, Certeju de Sus, Criscior, Deva, Ghelari, Hunedoara, Lupeni, Orastie, Petrila, Petrosani, Rachitova, Soimus, Teliucu Inferior, Uricani, Vata de Jos, Vetel, Vulcan din judetul Hunedoara, Ciulnita si Slobozia din judetul Ialomita, Borsa din judetul Maramures, Savinesti din judetul Neamt, Brazi si Ploiesti din judetul Prahova, Brosteni, Crucea, Iacobeni, Ostra, Stulpicani si Vatra Dornei din judetul Suceava, Fardea, Margina, Nadrag si Tomesti din judetul Timis, Mina Altan Tepe si Tulcea din judetul Tulcea, Berbesti si Ramnicu Valcea din judetul Valcea, pe o raza de 8 km in jurul localitatii in care se afla situl contaminat, beneficiaza de reducerea varstei standard de pensionare cu 2 ani fara penalizarea prevazuta la alin. (4).”

Noutati Legislative Mai 2022 – 27.05.2022

In 25 mai 2022, Administratia CFR Calatori si organizatiile sindicale reprezentative (Federatia Nationala Feroviara Miscare Comercial Vagoane + Alianta Federatiilor Tehnice Feroviare) au semnat noul Contract Colectiv de Munca (CCM) la nivel de unitate pe anii 2022-2023.

Potrivit noului CCM, cei 11260 de angajati ai CFR Calatori vor beneficia de:
a) majorarea cu 10% a salariilor de baza brute de la data inregistrarii CCM la ITM;
b) acordarea tichetelor de masa in valoare de 20 de lei pentru perioada 1.06.-30.11.2022. Incepand cu 1012.2022 tichetele de masa se vor acorda la valoarea maxima prevazuta de legislatie, dar nu mai mult de 30 lei/tichet;
c) posibilitatea stabilirii clasei de salarizare prin negociere individuala, pe perioada de valabilitate a CCM;
d) modificari aduse Anexei nr. 2 din CCM cu privire la salarizarea corespunzatoare functiilor prevazute in CCM;
e) modificarea limitelor de salarizare pentru fiecare functie prevazuta in Anexa Nr.2 din CCM cu acordarea unei clase de salarizare in plus;
f) mentinerea drepturilor avute pana in prezent: tichete de masa, ajutoare materiale pentru evenimente familiale, etc.
Potrivit comunicatului SNTFC CFR CALATORI SA, majorarile salariale sunt bazate pe cresterea eficientei si productivitatii muncii prestate, pe utilizarea judicioasa a resurselor si optimizarea consumurilor de materii prime si materiale.
Continutul integral al noului CCM inglobat in Baza noastra Legislativa a fost preluat de pe site-ul club feroviar.ro (adresa https://clubferoviar.ro/ccm-cfr-calatori-2022-2023/ )

Noutati Legislative Mai 2022 – 26.05.2022

In MOR 514/25.05.2022 a fost publicat Ordinul comun MMSS/INS nr. 644/351/2022 privind modificarea si completarea Clasificarii ocupatiilor din Romania — nivel de ocupatie (sase caractere), aprobata prin Ordinul ministrului muncii, familiei si protectiei sociale si al presedintelui Institutului National de Statistica nr. 1832/856/2011.

Ordinul introduce urmatoarele 7 ocupatii noi:
1. creator/conceptor articole vestimentare, 311944
2. expert comunicare guvernamentala, 243224
3. expert e-guvernare, 242234
4. inspector de urmarire si administrare bunuri, 261924
5. manager comunicare guvernamentala, 121311
6. specialist marketing online, 243105
7. tehnician de radiologie si imagistica licentiat, 226928

In acelasi timp, Ordinul:
muta ocupatia „instructor de dans” din grupa de baza 2653 Dansatori si coregrafi in grupa de baza 3423 Instructori si coordonatori de programe de pregatire fizica si activitati recreative la codul 342310.
Redenumeste ocupatia „operator la utilaje de forjat dirijat” ca „operator la utilaje de foraj dirijat” si pastreaza acelasi cod 834204 in grupa de baza 8342 Conducatori de masini si utilaje terasiere.

In MOR 506/23.05.2022 a fost publicata HG 678/2022 pentru modificarea si completarea HG nr. 52/2018 privind organizarea si functionarea Ministerului Fondurilor Europene

Criza economica din ce in ce mai profunda in care se adanceste Romania obliga la reducerea drastica a cheltuielilor bugetare. Una dintre masurile de bun simt cu efect major ar fi reorganizarea sectorului bugetar si reducerea drastica a numarului de angajati existenti in cadrul institutiilor si autoritatilor publice.
In loc sa faca acest lucru, prin HG 678/2022 Guvernul a decis CRESTEREA cheltuielile bugetare prin suplimentarea numarului de posturi din cadrul Ministeruli Investitiilor si Proiectelor Europene. Stupefiant!
Ca sa intelegeti despre ce vorbesc, gasiti mai jos evolutia numarului de posturi ocupate din acest minsiter in perioada Decembrie 2015-Martie 2022:
Decembrie 2015: 898 persoane
Iunie 2018: 1288 persoane;
August 2020: 1343 persoane
Iuie 2021: 1339 persoane
Martie 2022: 1346 persoane (!)

Din Decembrie 2015 pana in Martie 2022 numarul de posturi ocupate in acest minister a crescut cu 49% (+448 posturi!) in conditiile in care absorbtia Fondurilor Europene a fost una foarte scazuta, Romania pierzand zeci de miliarde oferite gratuit de UE din cauza functionarilor incompetenti din Ministerul Fondurilor Europene.
In loc sa restructureze posturile si sa automatizeze procesele, guvernul incompetent suplimenteaza posturile din acest minister.
Este din ce in ce mai clar ca guvernantii si politicienii incompetenti, ameninta stabilitatea si securitatea acestei tari prin deciziile si actiunile lor profund antieconomice.

Noutati Legislative Mai 2022 – 23.05.2022

In MOR 494/18.05.2022 a fost publicat Ordinul ministrului Justitiei nr. 2017/2022 privind conditiile de acordare a majorarii de 75% din salariul de functie pentru munca suplimentara prestata in anul 2022, peste programul normal de lucru, de catre politistii de penitenciare.

Munca suplimentara prestata peste programul normal de lucru de catre politistii de penitenciare incadrati in Ministerul Justitiei, se poate plati numai daca efectuarea orelor suplimentare a fost dispusa de seful ierarhic, in scris, cu aprobarea ordonatorului de credite, fara a se depasi 180 de ore anual; dispozitia scrisa cuprinde intervalul de prestare a muncii suplimentare si poate avea caracter individual sau colectiv, in acest din urma caz urmand a fi nominalizate toate persoanele carora li se aplica.
In cazuri cu totul deosebite, munca suplimentara se poate efectua si peste acest plafon, dar nu mai mult de 360 de ore anual, cu aprobarea ordonatorului de credite si cu acordul sindicatelor reprezentative sau, dupa caz, al reprezentantilor salariatilor, potrivit legii, precum si cu incadrarea in fondurile bugetare aprobate.
Plata majorarii se efectueaza astfel incat sa se incadreze in limita de 3% din suma salariilor de functie, salariilor gradului profesional detinut, gradatiilor si a salariilor de comanda de la nivelul bugetului centralizat al Administratiei Nationale a Penitenciarelor.

In MOR 496/19.05.2022 a fost publicat Ordinul ministrului Justitiei nr. 1973/C/2022 privind aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a Ministerului Justitiei.

Un ROF dezorganizat, fara organigrama, fara diagrame de relatii facut in asa fel incat sa ingreuneze cat mai mult intelegerea organizarii si functionarii ministerului Justitiei. Documentul reflecta Incompetenta crasa a celor ce l-au intocmit!

Noutati Legislative Mai 2022 – 20.05.2022

In MOR 494/18.05.2022 a fost publicata OUG 67/2022 privind unele masuri fiscale, precum si pentru modificarea si completarea art. 59 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala. Publicata in MOR 494/18.05.2022.

OUG 67/2022 reglementeaza posibilitatea angajatorilor de a majora voluntar, oricand in perioada 1 iunie—31 decembrie 2022 inclusiv, salariul de baza minim brut cu 200 lei de la 2.550 de lei la 2.750 de lei (pentru cei 200 Lei nu se datoreaza impozit pe venit si contributii sociale obligatorii).
Pentru persoanele nou-angajate in perioada 1 iunie—31 decembrie 2022 inclusiv, se impune obligativitatea asigurarii unui salariu de baza minim brut de 2.750 lei.
Prevederile NU SUNT APLICABILE personalului platit din fonduri publice conform Legii-cadru nr. 153/2017.

In MOR 489/17.05.2022 a fost publicata Legea 135/2022 pentru modificarea si completarea unor acte normative. In vigoare cu 20.05.2022. Legea a fost promulgata prin Decretul Presedintelui Romaniei nr.791/2022 publicat in MOR 489/17.05.2022.

Legea 135/2022 impune pentru angajatii din sectorul agricol / industria alimentara un salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata de minimum 3000 lei lunar (fara a include indemnizatiile, sporurile si alte adaosuri, pentru un program normal de lucru in medie de 167,333 ore pe luna), incepand cu 1 iunie 2022 pana in 31.12.2028.
Suplimentar, pentru sectorul agricol si in industria alimentara Legea 135/2022 mai prevede:
a) Scutirea de la plata impozitului pe venit de 10%;
b) Scutirea de la plata CASS de 10%;
c) Reducerea CAS de la 25% la 21.25% (se taie cele 3.75% care mergeau la Pilonul II de pensii). Totusi, daca doresc, salariatii pot opta pentru plata celor 3.75% catre Pilonl II pentru a beneficia de pensia aferenta Pilonului II;
d) Reducerea cu 85% a Contributiei Asiguratorie pentru Munca platita de organizatie (aceasta scade de la 2.25% la 0.337%)
Aplicand facilitatile mentionate mai sus, rezulta ca un salariat din sectorul agricol / industria alimentara platit inainte cu salariul minim brut pe tara de 2550 lei (Net 1524 lei), va primi dupa aplicarea Legii 135 un salariu minim brut de 3000 lei (Net 2362 lei).
De asemenea, Costul Salarial Total platit de firma scade de la 3010 lei inainte de aplicarea Legii 135 la 2607 lei, dupa aplicarea Legii.

Legea 135 prevede si conditiile cumulative care trebuie indeplinite de firme pentru a beneficia de aceste facilitati fiscale.
Codurile CAEN pentru care se aplica Legea 135 sunt:
1. COD CAEN 01: Agricultura, vanatoare si servicii anexe (011- Cultivarea plantelor nepermanente / 012 — Cultivarea plantelor din culturi permanente / 013 — Cultivarea plantelor pentru inmultire / 014— Cresterea animalelor / 015— Activitati in ferme mixte (cultura vegetala combinata cu cresterea animalelor / 016— Activitati auxiliare agriculturii si activitati dupa recoltare);
2. COD CAEN 10: Industria alimentara.

Noutati Legislative Mai 2022 – 14.05.2022

In MOR 476/12.05.2022 a fost publicata OUG 66/2022 pentru completarea Legii nr. 16/2017 privind detasarea salariatilor in cadrul prestarii de servicii transnationale.

Dupa articolul 27 din Legea nr. 16/2017, cu modificarile si completarile ulterioare, se introduce un nou articol, articolul 27^1, cu urmatorul cuprins:
„Art. 27^1 (1) In cadrul lanturilor de subcontractare in care contractantul si subcontractantul sunt stabiliti pe teritoriul Romaniei, pentru activitatile prevazute in anexa, contractantul caruia intreprinderea ii este subcontractant direct raspunde in solidar cu aceasta sau in locul sau pentru drepturile salariale nete restante ale salariatului subcontractantului, aferente salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata si/sau contributiilor datorate unor fonduri sau institutii comune ale partenerilor sociali.
(2) In situatia in care subcontractantul direct nu isi executa obligatia de plata a salariului prevazuta in contractul individual de munca, salariatul are dreptul sa solicite contractantului plata doar pentru drepturile salariale nete restante aferente salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata.
(3) Subcontractantul are obligatia de a plati salariatului diferenta dintre suma primita de catre acesta de la contractant si suma aferenta acoperirii integrale a drepturilor salariale cuvenite, precum si obligatia de a retine si plati impozitul si contributiile sociale aferente drepturilor salariale, in conditiile Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
(4) Raspunderea mentionata la alin. (1) se limiteaza la drepturile salariale cuvenite salariatului subcontractantului pentru activitatea prestata de acesta in temeiul relatiei contractuale dintre contractant si subcontractantul direct al acestuia.
(5) Subcontractantul are obligatia de a plati contractantului sumele achitate de acesta potrivit prevederilor alin. (1) si (2).
(6) Contractantul este exonerat de raspunderea prevazuta la alin. (1) si (2) daca face dovada ca a achitat subcontractantului toate obligatiile contractuale scadente, aferente relatiei contractuale dintre acestia.”

Noutati Legislative Mai 2022 – 12.05.2022

In MOR 468/10.05.2022 a fost publicata OUG 63/2022 privind unele masuri temporare pentru acordarea de sprijin material categoriilor de persoane aflate in situatii de risc de deprivare materiala si/sau risc de saracie extrema, suportate partial din fonduri externe nerambursabile, precum si unele masuri de distribuire a acestuia. Publicata in MOR 468/10.05.2022. Aplicabila cu 1.06.2022 pana la 31.12.2022

Sprijinul material pentru categoriile de persoane vulnerabile se acorda pentru perioada Iunie-decembrie 2022 si are drept scop compensarea unei parti din cheltuielile cu hrana pentru asigurarea traiului zilnic, prin acordarea unor tichete.
Sprijinul material acordat pe baza tichetului social pe suport electronic are o valoare nominala de 250 lei si se acorda o data la doua luni. Sumele acordate pot fi utilizate in termen de 12 luni de la data fiecarei alimentari.
BENEFICIARII acestui sprijin sunt:
a) pensionarii sistemului public de pensii, pensionarii aflati in evidenta caselor de pensii sectoriale si beneficiarii de drepturi acordate in baza legilor cu caracter special, platite de casele teritoriale de pensii/casele de pensii sectoriale, ale caror venituri nete lunare sunt mai mici sau egale cu 1500 lei;
b) persoanele — copii si adulti —, incadrate in grad de handicap grav, accentuat sau mediu, ale caror venituri nete lunare proprii sunt mai mici sau egale cu 1500 lei;
c) familiile cu cel putin 2 copii in intretinere ale caror venituri nete lunare pe membru de familie sunt mai mici sau egale cu 600 lei;
d) familiile monoparentale ale caror venituri nete lunare pe membru de familie sunt mai mici sau egale cu 600 lei;
e) familiile care au stabilit dreptul la ajutorul social in conditiile Legii nr. 416/2001, cu modificarile si completarile ulterioare;
f) persoanele fara adapost astfel cum acestea sunt reglementate potrivit prevederilor legale in vigoare.

Noutati Legislative Mai 2022 – 10.05.2022

In MOR 460/9.05.2022 a fost publicat Ordinul ANAF 493/203322 pentru aprobarea Procedurii privind recalcularea din oficiu de catre organul fiscal a contributiei de asigurari sociale de sanatate, precum si a modelului si continutului formularului „Referat privind recalcularea contributiei de asigurari sociale de sanatate”.

Procedura SE APLICA, incepand cu data de 1.01.2021, persoanelor fizice prevazute la art. 180 din Codul fiscal * care au optat pentru plata CASS prin depunerea Declaratiei unice estimative Capitolul II si care au decedat in cursul aceluiasi an fiscal/celor 12 luni pentru care datoreaza contributia, dupa caz.
* Persoanele fizice prevazute la art. 180 din Codul fiscal sunt cele care se incadreaza in urmatoarele categorii:
a) persoanele fizice care au estimat pentru anul fiscal venituri anuale cumulate din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. b)—h) din Codul fiscal sub nivelul plafonului minim anual de cel putin 12 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei unice estimative;
b) persoanele fizice care nu au realizat venituri de natura celor prevazute la art. 155 din Codul fiscal si nu s-au incadrat in categoriile de persoane exceptate de la plata CASS prevazute la art. 154 alin. (1) din Codul fiscal;
c) persoanele fizice care au realizat venituri de natura celor prevazute la art. 155 din Codul fiscal, pentru care nu se datoreaza CASS.
Procedura NU SE APLICA persoanelor prevazute la art. 180 din Codul fiscal, care anterior survenirii decesului si-au recalculat obligatia de plata reprezentand CASS datorata pentru anul in curs, intrucat au inceput sa realizeze venituri de natura celor prevazute la art. 155 din Codul fiscal sau s-au incadrat in categoriile de persoane exceptate de la plata contributiei.

Noutati Legislative Mai 2022 – 9.05.2022

In MOR 456/6.05.2022 a fost publicata Legea 125/2022 pentru completarea OUG 44/2008 privind desfasurarea activitatilor economice de catre persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale. Legea a fost promulgata prin Decretul Presedintelui Romaniei nr. 775/5.05.2022 publicat in acelasi MOR.

Legea recunoaste activitatea PFA ca Vechime in Specialitate si Vechime in Munca.
Perioada in care o persoana fizica autorizata desfasoara activitati economice in temeiul prezentei ordonante de urgenta constituie vechime in specialitate, cu indeplinirea urmatoarelor conditii:
a) activitatea economica pe care o desfasoara a produs venituri nete in anul supus recunoasterii vechimii a caror valoare este cel putin egala cu nivelul a de 12 ori salariul minim brut pe tara garantat in plata stabilit potrivit legii in anul respectiv;
b) este inregistrata la registrul comertului cu un singur cod CAEN de activitate sau cu codul CAEN principal de activitate pentru care se doreste recunoasterea vechimii.
Vechimea in munca si, dupa caz, vechimea in specialitate este considerata perioada in care PFA a desfasurat activitate economica si a achitat contributiile, taxele si impozitele legale, nefiind luata in considerare perioada in care PFA nu a avut activitate generatoare de venit sau a avut activitatea suspendata.

In MOR 450/450 bis din 5.05.2022 a fost publicata HG 560/2022 pentru aprobarea Strategiei de incluziune a cetatenilor romani apartinand minoritatii rome pentru perioada 2022—2027.

Noutati Legislative Mai 2022 – 7.05.2022

In MOR 450/5.05.2022 a fost publicata OUG 59/2022 pentru modificarea unor acte normative in domeniul strainilor.

La articolul 28 din OG nr. 25/2014 privind incadrarea in munca si detasarea strainilor pe teritoriul Romaniei si pentru modificarea si completarea unor acte normative privind regimul strainilor in Romania, publicata in MOR nr. 640 din 30 august 2014, aprobata prin Legea nr. 14/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art.28 (1) Cererea pentru eliberarea avizului de angajare/detasare se depune de catre angajator/beneficiarul prestarii de servicii la oricare dintre formatiunile teritoriale ale Inspectoratului General pentru Imigrari. Documentatia necesara obtinerii avizului de angajare/detasare poate fi depusa de orice
persoana care are calitatea de reprezentant legal al angajatorului/beneficiarului prestarii de servicii, in conditiile legii.”

La articolul 44 din OUG nr. 194/2002 privind regimul strainilor in Romania, republicata in MOR nr. 421 din 5 iunie 2008, cu modificarile si completarile ulterioare, alineatul (4) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(4) Strainul poate solicita viza de lunga sedere pentru angajare in munca in termen de 180 de zile de la data obtinerii avizului de angajare de catre angajator. Viza se solutioneaza de Centrul National de Vize, in termen de 20 de zile de la data depunerii cererii de eliberare a vizei, fara a mai fi necesara obtinerea avizului prevazut la art. 30 alin. (7).”
In situatia in care nu au fost utilizate pentru obtinerea vizelor de lunga sedere, avizele de angajare eliberate cu cel mult 60 de zile anterior intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta pot fi utilizate pentru obtinerea vizelor de lunga sedere pentru angajare in munca in termen de 180 de zile de la data eliberarii acestora.

In MOR 391/21.04.2022 a fost publicata Legea 104/2022 pentru completarea art. 13 alin. (1) lit. (i) din Legea nr. 52/2011 privind exercitarea unor activitati cu caracter ocazional desfasurate de zilieri. Legea a fost promulgata prin Decretul Presedintelui Romaniei nr. 520/20.04.2022 publicat in acelasi MOR.

La articolul 13 alineatul (1) lit. (i) din Legea nr. 52/2011 privind exercitarea unor activitati cu caracter ocazional desfasurate de zilieri, litera i) se modifica si va avea următorul cuprins:
„i) activitati de intretinere peisagistica — plantarea, ingrijirea si intretinerea de parcuri si gradini, cu exceptia facilitatii de locuit particulare, precum si intretinerea spatiilor verzi din domeniul public al unitatilor administrativ-teritoriale — clasa 8130;”

In MOR 378/15.04.2022 a fost publicat Ordinul MS/CNAS 1166/217/2022 pentru modificarea si completarea Normelor de aplicare a prevederilor OUG 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate aprobate prin Ordinul ministrului sanatatii si al presedintelui Casei Nationale de Asigurari de Sanatate nr. 15/2018/1311/2017.

Noutati Legislative Mai 2022 – 6.05.2022

In MOR 437/4.05.2022 a fost publicata HG 566/2022privind aprobarea Metodologiei de organizare si functionare a creselor si a altor unitati de educatie timpurie anteprescolara.

Sunteti parinte si aveti copii mici pe care doriti sa-i dati la cresa sau va desfasurati activitatea in cadrul creselor si centrelor de zi cu grupe de anteprescolari?
Atunci cititi cu atentie aceasta HG care reglementeaza Serviciile de educatie timpurie anteprescolara in urmatoarele tipuri de unitati de educatie timpurie anteprescolara:
a) crese arondate unei unitati de invatamant prescolar cu personalitate juridica, cu program prelungit;
b) crese arondate unei unitati de invatamant preuniversitar cu personalitate juridica care are in componenta nivel prescolar, inclusiv cresele confesionale care solicita arondarea prin decizie a inspectoratelor scolare judetene/al municipiului Bucuresti;
c) crese nearondate unei unitati de invatamant, pentru care autoritatile administratiei publice locale au calitatea de persoana juridica fondatoare si care devin unitati de invatamant cu personalitate juridica si sunt coordonate metodologic de inspectoratul scolar judetean/al municipiului Bucuresti;
d) centre de zi cu grupe de anteprescolari; acestea nu au statutul de unitati de invatamant.

In Comunicatul sau din 5.05.2022, Curtea Costitutionala a Romaniei a anuntat admiterea exceptiei de neconstitutionalitate a Legii nr.7/2021 pentru modificarea Legii nr.96/2006 privind Statutul deputatilor si al senatorilor.
Practic parlamentarii si-au recastigat pensiile speciale (indemnizatiile pentru limita de varsta) acordate prin art. 49 din Legea nr. 96/2006 privind Statutul deputatilor si al senatorilor si anulate prin Legea 7/2021.

Motivarea CCR este naucitoare in conditiile in care Legea 7 contine 3 articole si a fost votata cu 357 voturi “pentru” iar alti 30 de parlamentari nu au votat:
“…legea criticata a fost adoptata in cadrul procedurii generale intr-o singura zi, cu incalcarea tuturor termenelor, ceea ce reprezinta o afectare a procedurii de adoptare in ansamblul sau. Respectarea art.75 si art.76 alin.(3) din Constitutie constituie fundamentul dezbaterilor democratice din Parlament si, prin substratul lor de valoare, presupun un schimb de idei intre cei ce exercita suveranitatea nationala. Evitarea sau limitarea dezbaterilor parlamentare prin scurtarea nejustificata a termenelor, fara a respecta prevederile constitutionale obiective si exprese in acest sens, denota o atingere adusa insasi unei valori fundamentale a statului, si anume a caracterului sau democratic. Totodata, in acest context, Curtea a retinut si incalcarea principiului securitatii juridice.”

Noutati Legislative Mai 2022 – 5.05.2022

In MOR 431/3.05.2022 a fost publicata OUG 57/2022 pentru modificarea si completarea Legii nr. 202/2002 privind egalitatea de sanse si de tratament intre femei si barbati si pentru modificarea art. 3 alin. (2^1) din OUG 121/2021 privind stabilirea unor masuri la nivelul administratiei publice centrale si pentru modificarea si completarea unor acte normative.

Noutati Legislative Mai 2022 – 4.05.2022

Oferiti meditatii sau servicii de infrumusetare/intretinere corporala?
Daca DA, atunci parcurgeti urmatoarele Ghiduri PDF publicate de ANAF pe siteul sau in data de 29.04.2022:

A) Ghidul fiscal aplicabil veniturilor obtinute din meditatii acodate in particular de persoanele fizice – descarca de AICI
B) Ghidul privind tratamentul fiscal aplicabil veniturilor obtinute de persoanele fizice din prestarea unor activitati de infrumusetare/intretinere corporala – descarca de AICI

Noutati Legislative Mai 2022 – 3.05.2022

In MOR 402/27.04.2022 a fost publicata Legea 111/2022 privind reglementarea activitatii prestatorului casnic. Legea a fost promulgata prin Decretul Presedintelui Romaniei nr. 530/21.04.2022 publicat in acelasi MOR si intra in vigoare cu 1.01.2024 cu exceptia Art. 13 (1) si Art. 17 care intra vigoare cu 30.04.2022

Prin derogare de la prevederile Codului muncii, Legea 111/2022 reglementeaza modul in care persoanele fizice pot desfasura activitati casnice in schimbul unei remuneratii acordate sub forma de tichete de activitati casnice.
Activitate casnica este definita drept activitatea ocazionala, necalificata, desfasurata de un prestator casnic in legatura cu gospodaria/gospodariile unei familii sau a/ale unei persoane singure, in calitate de beneficiar casnic; activitatea casnica nu este efectuata in scop comercial si nu se efectueaza in beneficiul unor terti. Activitatea include: servicii de curatenie/igienizare, spalatul/calcatul rufelor, servicii de croitorie, servicii de preparare a hranei, servicii de ingrijire corporala, hranire, supraveghere a beneficiarului casnic dependent.
Prin exceptie, pot fi remunerate prin tichete de activitati casnice si activitatile desfasurate de persoanele care exercita ocazional profesia de bona, reglementata potrivit dispozitiilor Legii nr. 167/2014 privind exercitarea profesiei de bona. In aceasta situatie, beneficiar casnic este reprezentantul legal al copilului, acesta din urma fiind beneficiar al serviciilor prestate.
Legea mai defineste:
prestatorul casnic — persoana fizica ce poate desfasura activitati casnice ocazionale in una sau mai multe gospodarii, in schimbul unei remuneratii acordate exclusiv sub forma de tichete de activitati casnice, in conditiile prezentei legi;
beneficiarul casnic — persoana fizica in folosul careia prestatorul casnic desfasoara activitati casnice;
tichetul de activitati casnice — bon valoric destinat remunerarii activitatilor casnice desfasurate de catre prestatorul casnic;
gospodaria — totalitatea bunurilor imobile constand in cladirile cu destinatie de locuinta, anexele, curtile si gradinile aferente acestora, precum si bunurile mobile utilizate in prestarea activitatilor casnice.
Pentru mai multe detalii descarcati si consultati gratuit Legea 111/2022 cu Toolul nostru de cautare de la inceputul articolului.

In MOR 404/27.04.2022 a fost publicat Ordinul ministrului Muncii nr. 705/2022 pentru aprobarea modelului documentelor prevazute la art. 6 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 36/2022 privind stabilirea unor masuri de protectie sociala a salariatilor in contextul conflictului armat din Ucraina, precum si ca urmare a sanctiunilor internationale aplicate Federatiei Ruse si Belarusului.

Pentru simplificare, in forma pdf a Ordinului 705/2022 am integrat si un link catre OUG 36/2022.

Noutati Legislative Mai 2022 – 2.05.2022

In MOR 411/29.04.2022 a fost publicata Legea 119/2022 pentru modificarea alin. (5) al art. 65 din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice. Legea a fost promulgata prin Decretul Presedintelui Romaniei nr. 553/28.04.2022 publicat in acelasi MOR

Alineatul (5) al articolului 65 din Legea 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(5) Persoanele care au locuit cel putin 30 de ani in zonele afectate de poluarea remanenta din cauza extractiei, prepararii si arderii carbunelui sau a sisturilor bituminoase, a extractiei si prepararii minereurilor de uraniu, a extractiei si prelucrarii minereurilor feroase si neferoase cu continut de praf sau de emisii de gaze cu efect de sera, de amoniac si derivate, de cupru, plumb, sulf, azot, fosfor, cadmiu, arseniu, zinc, mangan, fluor, clor, feldspat si siliciu ori de radiatii din minereuri radioactive, hidrogen sulfurat, crom trivalent, crom hexavalent, cianuri, de pulberi metalice si/sau de cocs metalurgic, a prelucrarii titeiului sulfuros, desulfurarea benzinei, a titeiului parafinos si neparafinos, a distilarii titeiului in vederea producerii pacurii si a uleiurilor, respectiv in localitatile Baia Mare, Calarasi, Copsa Mica, Drobeta-Turnu Severin, Slatina, Targu Mures, Tarnaveni, Turnu Magurele, precum si in localitatile Abrud, Avram Iancu, Baia de Aries, Lupsa, Ocolis, Rosia Montana si Zlatna din judetul Alba, Baita din judetul Bihor, Bacau si Onesti din judetul Bacau, Maieru, Rodna si Sant din judetul Bistrita-Nasaud, Crizbav, Feldioara, Victoria si Fagaras din judetul Brasov, Anina, Armenis, Ciudanovita, Moldova Noua, Otelu Rosu si Resita din judetul Caras-Severin, Aghiresu, Campia Turzii, Capusu Mare, Dej, Iara si Turda din judetul Cluj, Navodari din judetul Constanta, Baraolt din judetul Covasna, Targoviste si Titu din judetul Dambovita, Isalnita din judetul Dolj, Galati din judetul Galati, Branesti, Balteni, Bustuchin, Calnic, Dragotesti, Farcasesti, Ionesti, Matasari, Motru, Negomir, Plopsoru, Prigoria, Rosia de Amaradia, Rovinari, Urdari si Turceni din judetul Gorj, Aninoasa, Baia de Cris, Baita, Brad, Calan, Certeju de Sus, Criscior, Deva, Ghelari, Hunedoara, Lupeni, Orastie, Petrila, Petrosani, Soimus, Teliucu Inferior, Uricani, Vetel, Vulcan din judetul Hunedoara, Ciulnita si Slobozia din judetul Ialomita, Savinesti din judetul Neamt, Brazi si Ploiesti din judetul Prahova, Brosteni, Crucea, Iacobeni, Ostra, Stulpicani si Vatra Dornei din judetul Suceava, Fardea, Margina, Nadrag si Tomesti din judetul Timis, Tulcea si Mina Altan Tepe din judetul Tulcea, Berbesti si Ramnicu Valcea din judetul Valcea, pe o raza de 8 km in jurul localitatii in care se afla situl contaminat, beneficiaza de reducerea varstei standard de pensionare cu 2 ani fara penalizarea prevazuta la alin. (4).”

In MOR 411/29.04.2022 a fost publicata Legea 118/2022 pentru completarea art. 13 alin. (1) din Legea nr. 52/2011 privind exercitarea unor activitati cu caracter ocazional desfasurate de zilieri. Legea a fost promulgata prin Decretul Presedintelui Romaniei nr. 552/28.04.2022 publicat in acelasi MOR.

Legea introduce permisiunea desfasurarii de catre zilieri a activitatii de studiere a pietei si de sondare a opiniei publice.
La articolul 13 alineatul (1) din Legea nr. 52/2011 privind exercitarea unor activitati cu caracter ocazional desfasurate de zilieri, republicata in MOR 947 / 22 decembrie 2015, cu modificarile si completarile ulterioare, dupa litera p) se introduce o noua litera, litera q), cu urmatorul cuprins:
„q) activitati de studiere a pietei si de sondare a opiniei publice — clasa 7320.”