Articole, Resurse Umane

Gandire Laterala, GL

Dezvoltat in 1967 de Edward de Bono, conceptul GL descrie un proces sistematic de gandire inovator, ce elimina tiparele limitative ale gandirii logice. Punand in valoare creativitatea, GL ofera o noua perspectiva asupra modului in care functioneaza mintea, crescand simtitor capacitatea de dezvoltare de noi idei si identificare de noi solutii. GL nu inlocuieste gandirea verticala (logica), ci o completeaza. Aplicata in companii precum 3M, IBM, McDonalds’s a condus la rezultate excelente.
Fiind un concept complex , nu voi intra in profunzime…vi-l propun ca tema si daca doriti, puteti citi una din cartile lui de Bono – de exemplu „ Gandire Laterala” aparuta in Editura Curtea veche.

Bazat pe acest concept au fost dezvoltate mai multe metode de GL. In cele ce urmeaza, va prezint succint “Gandeste in 6 palarii / Six thinking hats “. Dar, inainte de aceasta va propun 3 exercitii: un joc, imaginea unei sedinte dintr-o companie si-o mica povestioara.

Aspect 1: reflex, gandim din “interiorul cutiei”:
Priviti cele 9 puncte. Uniti-le folosind doar patru linii drepte pe care trebuie sa le trasati fara a ridica creionul de pe hartie.
La inceput, totul pare simplu. Pe masura ce incercam, incepem sa ne “convingem” ca e imposibil…nu vedem solutia din care restrictiei autoimpuse de mintea noastra, presupunand ca liniile drepte nu pot depasi granitele formate de punctele marginale.
(pentru a va lasa sa incercati, am dat solutia la sfarsitul acestui articol).

Eliminand aceasta autolimitare de gandire, solutia apare imediat


Aspect 2 : reflex, gandim si comunicam prin argumentare (argument-contraargument).

Participati la o sedinta de middle management de la care se asteapta rezolvarea unei probleme si luarea unei decizii. Ca baza de discutie, se propune si un draft de solutie gandit si prezentat de managerul departamentului „sponsor” al problemei.
Pe parcursul expunerii, unii managerii privesc distrati pe fereastra, altii sunt atenti dar il intrerup continuu pe prezentator, evocand doar obstacolele ce ar putea sa apara si neajunsurile propunerii prezentate … enervati, o parte din manageri ii sar in ajutor, in timp ce contestatarii devin tot mai virulenti, luand totul personal… se formeaza doua tabere sedinta devine o harmalaie generala din care nu rezulta nici o solutie. Expirand timpul alocat, sedinta se termina, fara a se fi luat nicio decizie. Va suna cunoscut?


Aspect 3 : orice problema ofera mai multe perspective.

Un vultur scapat dintr-o gradina zoologica s-a asezat intr-un copac, zadarnicind incercarile paznicilor de a-l atrage din nou in cusca sa. Gasiti mai jos cateva perspective:

V-am propus cele trei exercitii pentru a sublinia modul natural in care gandim, comunicam si ne comportam; pentru a intelege ca o problema implica mai multe perspective care, odata cunoscute, pot conduce catre solutii diferite.
„Gandeste in 6 palarii / Six Thinking Hats” de Eduard de Bono.

Metoda permite trecerea de la gandirea prin argumentare (argument-contraargument) care genereaza contradictie – eu spun ceva tu reactionezi, eu reactionez-tu reactionezi, s.a.m.d…-,

la gandirea paralela: amandoi cautam si gasim argumente care sa sustina aceeasi perspectiva, urmand ca dupa ce am epuizat perspectiva aleasa, de comun acord sa trecem la alta perspectiva unde vom cauta iar argumente care sa sustina respectiva perspectiva.


Privind prin cele 6 perspective (gandind in 6 palarii), si aducand argumente care sa sustina respectiva perspectiva, se elimina discutiile in contradictoriu, fiecare participant avand posibilitatea sa aduca argumentele ce-i „stau pe limba” doar cand vine randul perspectivei in care se incadreaza argumentele respective.
Palariile sunt simbolul perspectivelor prin care participantii trebuie sa priveasca problema.Este obligatoriu ca toti participantii sa vorbeasca sub aceiasi palarie (daca nu, s-ar ajunge iar la gandirea prin argumentare. Acest rol, dupa cum o sa vedeti mai jos, apartine palariei Albastre)
Si acum, iata cele 6 palarii:

Palaria ALBA: sub ea se colecteaza informatiile si datele cunoscute despre respectiva problema. Sunt evidentiate si datele necunoscute in momentul meetingului, modalitatile de procurare, termenele limita si responsabilii.
Palaria ROSIE: permite exprimarea emotiilor si intuitiei referitoare la problema respectiva. Ce simtim noi la nivel emotional si intuitiv despre problema respectiva (ne axam doar pe simturi);
Palaria NEAGRA: sub ea se gandesc posibilele dezavantaje, riscuri, aspecte negative;
Palaria GALBENA: permite participantilor sa exprime beneficiile si efectele pozitive ce apar.
Palaria VERDE: sunt gandite noi posibilitati si alternative de solutionare.
Palaria ALBASTRA: conduce sedinta, mentine participantii focusati sub palariile respective si rezuma concluziile reiesite.


Pentru o si mai buna intelegere, priviti filmuletul in care De Bono explica „Gandirea in cele 6 palarii”.



Cam asta ar fi…sunt multe de spus…important e sa gustati…si daca va place, sa aprofundati citind o carte sau participand la un training Six Thinking Hats.
Interact Business Communication ofera aceasta posibilitate si are niste traineri excelenti – detalii la http://www.i-interact.ro.

Asa cum am promis la inceputul articolului, iata rezolvarea primului exercitiu.