Articole, Resurse Umane

Comunica ascultand

Comunicarea presupune Ascultare.

Ascultand si acordand Timp celui din fata dvs, il respectati, il faceti sa se simta auzit si inteles, pretuit ca trairi si sentimente, acceptat ca persoana, indiferent de ceea ce spune, simte sau gandeste.


Desi pare simplu, este destul de greu sa ajungem la Ascultare.
Priviti imaginea de mai jos si vedeti in ce masura va regasiti in ea.

Daca majoritatea raspunsurilor la intrebarile de mai sus este DA, atunci trebuie sa schimbati ceva in modul dvs de comunicare pentru ca mesajul pe care il transmiteti persoanei cu care vorbiti este ” Indiferent de calitatea ideilor, trairilor, atitudinilor sau valorilor tale, EU te evaluez ca persoana, idei si sentimente. Eu nu te ascult!”


Ce anume trebuie sa schimbati? Incepeti prin a acorda atentie Omului din fata dvs.


Parafrazati mesajul trimis

Prin parafrazare, transpunand in cuvintele dvs ceea ce a transmis vorbitorul -ganduri, sentimente – verificati daca ati inteles corect mesajul primit: „Daca am inteles bine, vreti sa spuneti ca…”


Clarificati

Daca nu ati auzit sau inteles tot mesajul transmis pentru a reflecta implicatiile / sentimentele, solicitati clarificari, comunicand vorbitorului interesul dvs:

„Ajutati-ma va rog sa inteleg…”
„Povestiti-mi mai mult despre…”
„Ce ati simti in momentul in care…?”


Reflectati implicatiile

Reflectarea presupune ca dvs, ca ascultator, sa aprofundati continutul mesajului primit: „ Aceasta inseamna ca…”

Este foarte important sa permiteti vorbitorului sa controleze discutia. Daca incercati sa-i modificati directia gandirii sugerandu-i niste idei la care nu s-a gandit, relatia de incredere si sustinere dispare. Important este sa-l ajutati si sa-i comunicati ca ati auzit si ati inteles directia gandirii sale.


Reflectati sentimentele

Empatizati cu interlocutorul. Puneti-va in locul lui pentru a intelege ce simte. Nu-i evaluati sentimentele, acceptati-le. Exprimati-va sentimentele si trairile dvs, facandu-l sa inteleaga ca ceea ce a simtit el este Ok si ca nu trebuie sa simta ce simtiti dvs punandu-va in locul lui:

„ Daca mi s-ar fi intamplat mie asa ceva,cred ca m-as fi bucurat…”
„Daca as fi obtinut rezultatul asta, as fi avut mai multa incredere in mine…”


Scoateti in evidenta interesul dvs si prin limbajul nonverbal

Mimica, contactul vizual, vocea dvs, etc. trebuie sa reflecte faptul ca va ascultati interlocutorul.


Va doresc sa va fie bine cu voi si sa va bucurati de cei pe care-i aveti alaturi in MarelePrezentContinuu.