Organizarea Serviciului Resurse Umane
LAST UPDATE: 23.12.2020
Organizarea serviciului RU apare fie din initiativa managementului companiei, fie din initiativa departamentului RU. Indiferent de Initiator, obtinerea acceptului CELEILALTE PARTI este esentiala (obtinand sustinerea managementului, departamentul RU isi asigura suportul si bugetarea schimbarii, si invers, obtinand suportul departamentului RU, managerul organizatiei se asigura de producerea schimbarii).
Ca exemplu orientativ de grupare a dimensiunilor, va propun urmatorul model (gruparea difera de la caz la caz functie de organizarea dorita si realitatea din organizatie):
Functiile posibile potrivit COR 2020, sunt:
- Director resurse umane, 112033
- Sef serviciu resurse umane, 121205
- Manager resurse umane, 121207
- Sef birou resurse umane, 121209
- Consultant in resurse umane, 242317
- Consultant intern in resurse umane, 242318
- Specialist resurse umane, 242314
- Expert legislatia muncii, 242220
- Inspector/Referent resurse umane, 333304
- Analist resurse umane, 333306
- Tehnician resurse umane, 333311
Pasii de Organizare a Serviciului RU:
auditarea celor 10 dimensiuni RU – are ca scop identificarea punctelor tari, punctelor slabe, dimensiunilor prioritare pentru dezvoltare;
alegerea tipului de RU care se pliaza cel mai bine pe realitatea organizatiei : RU administrativ / modern, RU 100% inhouse / partial externalizat – se vor lua in calcul dimensiunea organizatiei / raspandirea geografica / ritmul de dezvoltare / tipul afacerii / accesul la tehnologie si infrastructura IT, etc;
elaborarea strategiei de RU bazata pe strategia organizatiei;
designul departamentului RU – prin combinarea urmatoarelor forme posibile: centralizat / descentralizat / centru de servicii: standardizarea unor activitati RU si livrarea lor centralizata prin intermediul unui HR Front Desk apelabil telefonic sau prin e-mail / HR Business Partener – componentele strategice RU sunt centralizate iar rolul HR Business Partenerilor este de a construi relatii strategice cu managerii din structurile de operare / Self Service – obtinerea de servicii HR – informatii – documente HR prin accesarea sistemului IT aflat la indemana oricarui angajat / externalizat: identificarea dimensiunilor RU care nu genereaza valoare adaugata si care pot fi livrate mult mai eficient de furnizori externi specializati;
Definirea proceselor, procedurilor, instructiunilor, Indicatorilor Cheie de Performanta-KPI;
Dezvoltarea Fiselor de Post/ Evaluarea posturilor / Evaluarea compatibilitatii personalului existent si stabilirea Necesarului de dezvoltare individuala / alocarea personalului existent si stabilirea necesarului de recrutat / restructurat;
Bugetarea ;
Obtinerea OK-ului managementului;
Implementarea si monitorizare: Comunicare, implementare, training, masurarea KPI si comparare cu valorile de referinta stabilite, solicitare feedback clienti interni, reglare neconformitati ;
SPATIU PROMO
Descoperiti Instrumentul nostru online de auditare a functiei HR!
Este complet, accesibil 24/7, inglobeaza Know-How si Experienta din organizatii de succes.
Raportandu-se la un HR complet functional, Tool-ul este aplicabil organizatiilor mici / mari, cu cultura organizationala Primitiva / cu cultura bazata pe Rezultate, Dezvoltare si Performanta.
NU ne credeti pe cuvant. Convingeti-va!
Inscrierile se fac prin partenerul nostru Extreme Training
Pentru cazul in care doriti sa auditati functia HR fara suportul nostru ulterior, va oferim un Instrument online gratuit compus din:
Pasii de lucru sunt explicati in sectiunea video. Inainte de a incepe, asigurati-va ca aveti 60 de minute la dispozitie. Vizionati full screen.
Va doresc sa va fie bine cu dvs. si cu cei pe care-i aveti alaturi in MarelePrezentContinuu!
Buna ziua.In primul rand va felicit pentru infiintarea acestui site apoi sunt curios ce parere aveti despre redimensionarea unui serviciu de RU pentru o companie de transport care a fost dimensionat pe baza unei cereri de transport care acum nu mai exista .Mai bine spus a intrat mult „la apa”.Cum trebuie reorganizat acest serviciu care acum are dupa opinia prorie organigrama cam incarcata?
Bineinteles cea mai buna varianta este sa plec de jos in sus,de la normarea proceselor tehnologice dar nu stiu in afara de metoda CPM ce model matematic sa folosesc. Multumesc anticipat.
cu stima, ing.Cornel Bucur
@ dle.Cornel Bucur,
Multumesc.
Cu siguranta reorganizarea serviciului RU nu poate face obiectul unui comentariu pe site ci unui contract de consultanta.
Cateva sugestii:
Intelegeti strategia si obiectivele organizatiei;
definiti strategia HR bazandu-va de strategia si obiectivele organizatiei;
definiti procesele HR care sustin obiectivele organizatiei, si Indicatorii cheie de performanta (KPI);
dezvoltati noile Fise de post care sa dezvolte / implementeze / monitorizeze procesele HR definite;
evaluati posturile si „compatibilitatea” personalului existent;
afisati intern toate pozitiile. Selectati pe baza de competente tehnice, abilitati soft si experienta. Selectati extern doar daca nu gasiti intern.
definiti programe individuale de dezvoltare pentru cei selectati si concediati ce e de concediat;
monitorizati performanta individuala si a departamentului pe baza KPI definiti si reglati neconformitatile.