Articole, Resurse Umane

Programul de Dezvoltare si Matricea tipurilor de Training

ARTICOL ACTUALIZAT in 17.10.2014 la sugestia dlui. Mihai Etcu

Pilonii sistemului de Evaluare a Performantei si Dezvoltare a Salariatilor-EPDA sunt Obiectivele SMART , Competentele Cheie (Soft) si Programul de Dezvoltare.

Angajatul propune Obiectivele SMART si Programul de Dezvoltare pe care le agreeaza cu managerul in cadrul interviului de planificare / evaluare a performantei.

Pentru definirea propunerii de Program de Dezvoltare, angajatul isi autoevalueaza Competentele Cheie / alege pentru dezvoltare 2-3 competente cotate cu pondere mare de importanta evaluate sub nivelul mediu / si defineste modalitatile de Dezvoltare (dezvoltare nu inseamna doar training! – click pentru detalii).

Este obligatoriu ca trainingul sa indeplineasca 2 conditii:

  • sa acopere un deficit Real si Prioritar de Competenta;
  • sa fie Util pentru organizatie si Necesar pentru el ca Angajat.

  • Ambele conditii sunt indeplinite daca Trainingul propus apartine cadranelor 3 si 4 ale Matricei tipurilor de Training desenata mai jos (evident nu discutam despre trainingurile obligatorii de cadran 2 impuse de organizatie).


    Matricea se dezvolta pe doua axe: AXA ANGAJATULUI (trainingul trebuie sa fie necesar pentru angajat) / AXA ORGANIZATIEI (trainingul trebuie sa fie util pentru organizatie), si contine 4 cadrane:

  • CADRANUL 1 – TRAININGUL INUTIL (inutil pentru organizatie si nenecesar pentru angajat) – intalnit frecvent in organizatiile care nu dezvolta Catalogul de Trainig – trainingul bazat pe Dorinta, nu pe un deficit Real si Prioritar de Competenta;
  • CADRANUL al 2 lea – TRAININGUL OBLIGATORIU (util pentru organizatie, necesar intr-o mai mica masura pentru angajat). Aici sunt incluse trainingurile obligatorii stabilite de organizatie pe domenii conxe care nu au legatura directa cu cerintele postului ocupat;



  • CADRANUL al 3 lea – TRAININGUL IDEAL (foarte util pentru Organizatie, necesar pentru Angajat) – sunt trainingurile stabilite pe baza unui deficit Real si Prioritar de Competenta, ce suprapun cel mai bine interesele organizatie/angajat, conducand la dezvoltarea angajatului si obtinerea de rezultate / profit pentru organizatie;
  • CADRANUL al 4 lea – TRAININGUL BENEFICIU (nu atat de util pentru organizatie dar necesar pentru dezvoltarea personala a Angajatului). Aici se regasesc trainingurile de dezvoltare personala a Angajatului platite de organizatie si oferite ca beneficiu prin sistemul de Compensatii si Beneficii.