PENSII

Spectacolul grotesc al Pensiilor Speciale

Spectacolul grotesc al Pensiilor Speciale continua prin neindeplinirea Jalonului 215 din PNRR si cresterea accelerata a numarului de Pensionari Speciali si a costurilor aferente.

Intarzierea cu buna stiinta a reformarii Pensiilor Speciale

Desi Jalonul 215 din PNNR1) impunea ca Legislatia de reformare a Pensiilor Speciale sa intre in vigoare pana la 31.12.2022, alianta PSD-PNL-UDMR emite Proiectul de lege pentru modificarea si completarea unor acte normative din domeniul pensiilor de serviciu abia in 20.12.2022.

______________________
1) Linkuri pentru consultarea documentatiei PNRR aprobata de CE privind Reforma Sistemului de Pensii:
„C8. Reforma Fiscala si Reforma Pensiilor_versiunea extinsa”
„C8. Analiza DNSH”
„C8. Tabel jaloane si tinte”
A) Pentru mai multe detalii privind Jaloanele, accesati pagina 12 din „C8. Tabel jaloane si tinte” – click!

Proiectul este lasat in consultare publica pana pe 29.12.2022 pe site-ul ministerului Muncii, apoi este aprobat de guvern in sedinta din 28.12.2022 si transmis Parlamentului care se va intruni abia in Februarie 2023.

Proiectul de lege protejeaza Pensiile Speciale si are probleme de constitutionalitate

Proiectul de lege:

1) NU respecta recomandarile transmise ministerului Muncii in 24.10.2022 de catre Banca Mondiala in calitate de consultant (vezi Anexa Raportului in Tabelul de mai jos);
2) mentine privilegiile Pensionarilor Speciali, neimpunand intreaga perioada de contributivitate in calculul cuantumului Pensiei;
3) NU atinge nici macar tangential Indemnizatiile pentru limita de varsta ale Parlamentarilor (acordate prin Legea 96/2006 republicata in MOR 49/22.01.2016, anulate prin Legea 7/2021 si repuse in plata prin Decizia CCR 261/2022) si nici pe cele ale primarilor, viceprimarilor, presedintilor si vicepresedintilor de consilii judetene aprobate prin OUG 57/2019 si prorogate an de an (ultima prorogare este pana in 1.01.2024);
4) potrivit opiniei fostului Presedinte CCR Augustin Zegrean, Proiectul are probleme de constitutionalitate;
5) este o bataie de joc la adresa celor 4.787.920 pensionari din Sistemul Public carora li se impune contributivitatea pe intreaga perioada lucrata!

ANEXA RAPORTULUI DE ANALIZA AL BANCII MONDIALE TRANSMIS IN CALITATE DE CONSULTANT MINISTERULUI MUNCII IN 24.10.2022:
Propuneri de Solutii pentru indeplinirea Jalonului 215 din PNRR scadent la 31.12.2022
Efectele amanarii reformarii Pensiilor Speciale

Amanarea cu buna stiinta a reformarii legislatiei a extins voit perioada de iesire la pensie cu venituri fabuloase a Pensionarilor Speciali (venituri care, potrivit Deciziilor CCR nu vor putea fi recalculate). Amanarea dovedeste complicitatea dintre politic si justitie.

Din 31 August 2022 pana in 27 Ianuarie 2023, dl. presedinte Iohannis a semnat 390 Decrete prezidentiale*) de eliberare din functie ca urmare a pensionarii pentru procurori si judecatori.

*) Continutul acestor Decrete si Monitoarele Oficiale in care au fost publicate sunt redate mai jos:

Pensiile Speciale Medii DEC.2022 prin lentila Discriminarii
PENSII SPECIALE MEDII DEC. 2022 OBSERVATII

Platile din luna DEC.2022 arata discrepante uriase intre Pensiile Speciale Medii si Pensia Medie din Sistemul Public de Pensii.


Procurorii si judecatorii au Pensia Medie de 12.3 ori mai mare decat Pensia Medie din Sistemul Public de Pensii (21.333 vs. 1.739),
Personalul Aeronautic civil Navigant de 6.5 ori (11.348 vs. 1.739 Lei),
Personalul Curtii de Conturi de 4.9 ori (8.481 vs. 1.739 Lei), Personalul Corpului Diplomatic de 3.3 ori (5.760 vs. 1.739 Lei), iar
Functionarii Parlamentari (4.935 vs. 1.739 Lei) si Personalul auxiliar de specialitate din Instante si parchete (5060 vs. 1.739 Lei), de 2.9 ori!

Aceste diferente uriase provin din modul de calcul care favorizeaza nejustificat si imoral toti beneficiarii de pensii speciale.

In timp ce Pensia Speciala Medie pentru procurori si Judecatori in DEC. 2022 a fost de 21.333 Lei, „expertii” Comisiei de Insolventa Nivel Central stabileau in 6.10.2022 prin Decizia nr. 10/2022 privind aprobarea Criteriilor generale pentru stabilirea nivelului de trai rezonabil ca, o familie normala din mediul urban formata din 2 adulti si 2 copii (unul sub 14 ani si celalalt peste 14 ani) poate trai la un nivel rezonabil cu 3.258 Lei/luna (999 lei/luna pt. adult sot, 999 lei/luna pt. adult sotie, 735 lei/luna pentru copilul peste 14 ani si 525 lei/luna pt. copilul sub 14 ani)!.

Incredibil cata nemernicie si dispret rezulta din comparatia celor 2 cifre!
Comisia este formata din cate un reprezentant al Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor, Ministerului de Finante, MinisterulUI Justitiei, MinisterulUI Muncii, OficiulUI National al Registrului Comertului – Directia Buletinul Procedurilor de insolventa.

Costul astronomic al Pensiilor Speciale
I. COST PENSII SPECIALE NOV 2015 - DEC 2022 (pentru acoperirea partii de necontributivitate): 1,504 MILIARDE EURO DEFALCAREA CELOR 1,504 MILIARDE EURO PE CATEGORII DE BENEFICIARI
GRAFICUL 1 GRAFICUL 2
Suma de 1.504 MILIARDE EURO NU INCLUDE:
1) MApN+MAI+SRI pe intreaga perioada NOV.2015-DEC.2022
2) DEPUTATI in perioadele AN 2016 / AN 2022 si
3) SENATORI in cele 12 LUNI 2022.
Pentru detalii despre Deputati si Senatori consultati TABELELE 2 si 3

Defalcarea pe Categorii de beneficiari se regaseste in GRAFICUL 2
In Top 3 costuri NOV.2015 - DEC. 2022 se regasesc:
1) Procurorii si judecatorii (1,075 MILIARDE EURO);
2) Personalul aeronautic civil navigant (0.198 MILIARDE EURO);
3) Personaul auxiliar de specialitate al instantelor (0.077 MILIARDE EURO)

Pentru detalii despre Deputati si Senatori consultati TABELELE 2 si 3
II. DEFALCAREA CELOR 1,504 MILIARDE EURO PE ANI DEFALCAREA CELOR 1,504 MILIARDE EURO PE ANI SI CATEGORII DE BENEFICIARI
GRAFICUL 3 GRAFICUL 4
Defalcarea Costurilor Anuale pe Categorii de beneficiari se regaseste in GRAFICUL 4

NOV-DEC 2015 : Suma NU include Pensiile Speciale pentru MApN+MAI+SRI
AN 2016 : Suma NU include Pensiile Speciale pentru MApN+MAI+SRI + DEPUTATI
AN 2017/2018/2019/2020/2021: Suma NU include Pensiile Speciale pentru MApN+MAI+SRI.
AN 2022 : Suma NU include Pensiile Speciale pentru MApN+MAI+SRI + DEPUTATI + SENATORI

Pentru detalii Deputati si Senatori consultati TABELELE 2 si 3
Pentru TOTAL pe fiecare an, consultati GRAFICUL 3.

NOV-DEC 2015 : Suma NU include Pensiile Speciale pentru MApN+MAI+SRI
AN 2016 : Suma NU include Pensiile Speciale pentru MApN+MAI+SRI + DEPUTATI
AN 2017/2018/2019/2020/2021: Suma NU include Pensiile Speciale pentru MApN+MAI+SRI.
AN 2022 : Suma NU include Pensiile Speciale pentru MApN+MAI+SRI + DEPUTATI + SENATORI

In Top 3 costuri se regasesc: 1) Procurorii si judecatorii / 2) Personalul aeronautic civil navigant / 3) Personaul auxiliar de specialitate al instantelor
TABELUL 2. Surse Info Pensii Speciale Deputati
ACTUL NORMATIV CARE REGLEMENTEAZA BUGETUL CAMEREI DEPUTATILOR  (Buget care include sumele aferente pensiilor speciale acordate fostilor deputati) ANUL DE PLATA AL PENSIEI SPECIALE DEPUTATI SUMA DIN BUGET PT. PENSII SPECIALE DEPUTATI, Lei/an STATUS SUMA DIN BUGET PT. PENSII SPECIALE DEPUTATI LINK  VEZI PAGINA …
Hotararea Camerei Deputatilor 78/2017 privind contul de executie a bugetului Camerei Deputatilor pe anul 2016. Publicata in MOR 863/1.11.2017 2016 Suma nu a fost publicata in MOR Platita.
NOTA: Raportul explicativ si Anexele 1 si 2 cu sumele NU au fost publicate in MOR 863/1.11.2017
Pg.1
Hotararea Camerei Deputatilor Nr. 65/2018 privind contul de executie a bugetului Camerei Deputatilor pe anul 2017. Publicata in MOR 898/25.10.2019 2017 21.167.566 Platita Pg.2
Hotararea Camerei Deputatilor Nr. 46/2019 privind contul de executie a bugetului Camerei Deputatilor pe anul 2018. Publicata in MOR 822/9.10.2019 2018 30.125.515 Platita Pg.2
Hotararea Camerei Deputatilor Nr. 14/2020 privind contul de executie a bugetului Camerei Deputatilor pe anul 2019. Publicata in MOR 574/1.07.2020 2019 32.335.022 Platita Pg.2
Hotararea Camerei Deputatilor Nr. 45/2021 privind contul de executie a bugetului Camerei Deputatilor pe anul 2020. Publicata in MOR 424/22.04.2021 2020 34.931.398 Platita Pg.2
Hotararea Camerei Deputatilor Nr. 37/2022 privind contul de executie a bugetului Camerei Deputatilor pe anul 2021. Publicata in MOR 447/5.05.2022 2021 9.577.051 Platita.
NOTA: Incepand cu 27.02.2021 a intrat in vigoare incetarea platii Indemnizatiei pentru limita de varsta acordata senatorilor si deputatilor, conform Legii 7/2021 pentru modificarea Legii 96/2006 privind Statutul deputatilor si al senatorilor.
Pg.2
Hotararea Camerei Deputatilor Nr. 89/2021 privind bugetul Camerei Deputatilor pe anul 2022. Publicata in MOR 1214/21.12.2021 2022 0 Prevederi anuale initiale.
NOTA: NU au fost incluse sume pentru plata Pensiilor Speciale pentru fostii demnitari intrucat la date emiterii Hotararii 135/2021 Pensiile Speciale ale deputatilor erau anulate prin Legea  7/2021. Intrucat Decizia CCR 261/2022 a acceptat neconstitutionalitatea Legii 7/2021, Pensiile Speciale ale senatorilor si deputatilor vor fi reacordate, motiv pentru care si in 2022 vor aparea sume alocate acestora.
Pg.5
Hotararea Camerei Deputatilor Nr. 72/2022 privind bugetul Camerei Deputatilor pe anul 2023. Publicata in MOR 1057/1.11.2023 2023 35.000.000 Prevederi anuale initiale Pg.5
TABELUL 3. Surse Info Pensii Speciale Senatori
ACTUL NORMATIV CARE REGLEMENTEAZA BUGETUL SENATULUI (Buget care include sumele aferente pensiilor speciale acordate fostilor senatori) ANUL DE PLATA AL PENSIEI SPECIALE SENATORI SUMA DIN BUGET PT. PENSII SPECIALE SENATORI, Lei/an STATUS SUMA DIN BUGET PT. PENSII SPECIALE SENATORI LINK  VEZI PAGINA …
Hotararea Senatului 113/2017 privind contul de executie a bugetului Senatului pe anul 2016. Publicata in MOR 862/1.11.2017 2016 4.549.108 Platita Pg.4
Hotararea Senatului Nr. 174/2018 privind contul de executie a bugetului Senatului Romaniei pe anul 2017. Publicata in MOR 1009/28.11.2018 2017 9.864.015 Platita Pg.5
Hotararea Senatului Nr. 58/2019 privind contul de executie a bugetului Senatului Romaniei pe anul 2018. Publicata in MOR 956/28.11.2019 2018 14.106.542 Platita Pg.3
Hotararea Senatului Nr. 99/2020 privind contul de executie a bugetului Senatului Romaniei pe anul 2019. Publicata in MOR 828/9.09.2020 2019 14.856.891 Platita Pg.4
Hotararea Senatului Nr. 82/2021 privind contul de executie a bugetului Senatului Romaniei pe anul 2020. Publicata in MOR 600/16.06.2021 2020 15.675.756 Platita Pg.5
Hotararea Senatului Nr. 89/2022 privind contul de executie a bugetului Senatului Romaniei pe anul 2021. Publicata in MOR 584/16.06.2022.  2021 4.424.772 Platita. NOTA: Incepand cu 27.02.2021 a intrat in vigoare incetarea platii Indemnizatiei pentru limita de varsta acordata senatorilor si deputatilor, conform Legii 7/2021 pentru modificarea Legii 96/2006 privind Statutul deputatilor si al senatorilor. Pg.5
Hotararea Senatului Nr.135/2021 privind bugetul Senatului Romaniei pe anul 2022. Publicata in MOR 1181/14.12.2021.  2022 0
Prevederi anuale initiale.
NOTA: NU au fost incluse sume pentru plata Pensiilor   Speciale pentru fostii demnitari intrucat la date emiterii Hotararii 135/2021, Pensiile Speciale ale senatorilor erau anulate prin Legea  7/2021.
Intrucat Decizia CCR 261/2022 a acceptat neconstitutionalitatea Legii 7/2021, Pensiile Speciale ale senatorilor si deputatilor vor fi reacordate, motiv pentru care si in 2022 vor aparea sume alocate acestora.
Pg.7
Hotararea Senatului Nr.126/2022 privind bugetul Senatului Romaniei pe anul 2023. Publicată in MOR 987/11.10.202 2023 22.064.000 Prevederi anuale initiale Pg.7
Spectacolul grotesc al Pensiilor Speciale. Pasii urmatori.

Proiectul lege va fi trecut prin Parlament si, probabil, va fi declarat neconstitutional dupa ce va fi atacat in instanta de Pensionarii Speciali astfel incat Pensiile Speciale sa ramana in vigoare. Si, cel mai probabil, CE va ingheta urmatoarea transa de deconturi PNNR pentru neindeplinirea Jalonului 215 privind Reformarea Pensiilor Speciale.

Bonus pentru dvs.

Daca ati ajuns pana aici, va ofer un bonus care va poate pune pe ganduri.
Este un podcast facut de Andreea Rosca cu Valeriu Nicolae despre cat de greu este sa te uiti la tine cinstit si, despre o carte: Tigan tandari.