Articole, Resurse Umane

Management prin Obiective, MBO

Lansat in 1954 de Peter Drucker in ”The Practice of Management“, MBO – Management by Objectives – reprezinta instrumentul de management ce permite cresterea performantei prin focusarea pe rezultate nu pe activitatea in sine, asigurand cascadarea si alinierea obiectivelor companiei cu obiectivele individuale ale managerilor aflati pe diferite niveluri ierarhice in cadrul organizatiei.


Fiind interconectat cu sistemul de bonusare, MBO poate deveni un instrument eficient de motivare si dezvoltare.

Potrivit lui Peter Drucker, MBO este un proces ciclic, de regula anual, ce contine urmatorii 5 pasi:

































MBO creeza legatura intre gandirea strategica a top managementului si implementarea strategiei prin intermediul nivelurilor urmatoare de management. Astfel, responsabilitatea fata de obiective este translatata de la nivel de organizatie la nivel de individ.


Pentru ca MBO sa-si atinga scopul, este estential ca membrii organizatiei sa aiba o intelegere comuna si unitara asupra obiectivelor organizatiei, sa constientizeze importanta rolului pe care ei il au in realizarea acestor obiective.


Managerii trebuie sa defineasca clar obiectivele si sistemul de evaluare a rezultatelor, sa le faca cunoscute echipei, sa organizeze si sa motiveze subordonatii pentru a genera implicare, sa ofere / primeasca feedback continuu, sa monitorizeze rezultatele partiale, sa evalueze performanta si sa asigure conditiile pentru dezvoltarea lor si a membrilor echipei.


Un bun manager, stimuleaza, motiveaza, deleaga sarcini si responsabilitati tinand cont de punctele forte ale fiecarui individ. Un bun manager motiveaza prin definirea clara a rezultatului ce trebuie atins, oferind Libertate de actiune si incurajand Descoperire Caii catre rezultat. Calea impusa catre rezultat conduce adesea la esec si demotivare.


In tot mai multe companii, MBO a inceput sa fie integrat in Programul de Evaluare si Dezvoltare a salariatilor, intrucat Abilitatile soft definite prin intermediul Competentelor Cheie ale organizatiei incep sa detina o pondere din ce in ce mai mare in performanta individuala, iar intre Obiectivele SMART, Abilitatile Soft si Programul de Dezvoltare Individuala exista o stransa interdependenta si corelare.


Pentru formarea unei imagini de ansamblu, va recomand sa cititi si articolele mentionate mai jos in sectiunea de Articole conexe.