Articole, Resurse Umane

HCM: Harti de Satisfactie

Inainte de a fi utilizat in organizatie ca Instrument de management al Satisfactiei, HCM presupune Elaborarea conceptului / Aprobarea in management / Alocarea resurselor necesare / Alegerea furnizorului extern de suport specializat si Informarea Comunitatii.

NOTA: Pentru simplificare, termenul Managementul Capitalului Uman a fost inlocuit cu abrevierea HCM (Human Capital Management).

Aplicarea HCM presupune

Pentru intelegerea primilor 2 pasi: “Elaborare Chestionar HCM” ,si “Lansare sondaj / Colectare Chestionare” accesati articolele Managementul Capitalului Uman, HCM , respectiv Chestionarul HCM .

Trecand la pasul al 3 lea: “Consolidare Raspunsuri / Generare Harti de Satisfactie” se impun urmatoarele precizari:

  • Chestionarul contine 6-10 dimensiuni principale;
  • Fiecare dimensiune acopera mai multe aspecte descrise prin afirmatii supuse evaluarii angajatilor (numarul total de afirmatii este cuprins intre 40 – 60);
  • Scala de evaluare poate contine un numar de 6-9 trepte ce masoara dezacordul /acordul angajatului fata de afirmatia respectiva. Drept capete de scala puteti folosi [“Nu sunt deloc de acord”…”Sunt total de acord”];
  • Pentru reprezentarea grafica a Tendintei de Raspuns se foloseste urmatorul cod de culori inspirat de semafoare: Rosu pentru % celor care manifesta in general dezacord / Galben pentru % celor indecisi care nu manifesta clar nici dezacordul dar nici acordul fata de afirmatie / Verde pentru % celor care manifesta clar acordul fata de afirmatie;
  • Indicatorul de Satisfactie HCM se calculeaza ca valoare medie a celor 40 – 60 de afirmatii (valoare medie a treptelor de scala ponderata cu numarul respondentilor, transformata apoi in % pentru reprezentare);
  • Indicatorul de Satisfactie HCM se reprezinta grafic cu acelasi cod de culori: Rosu pentru valori cuprinse intre 0 – 60 % / Galben pentru 61 % – 75 % / Verde pentru 76% – 100% (valorile mentionate sunt date ca exemplu – fiecare organizatie isi va defini aceste intervale potrivit modelului propriu);
  • Valoarea Indicatorului de satisfactie indica Nevoia de Actiune : Rosul presupune actiune urgenta / Galbenul necesitaea initierii unor actiuni iar Verdele mentinere si consolidare.

  • Asta ar fi teoria. Gasiti mai jos cateva exemple de Harti de Satisfactie:


    Cum se stabilesc directiile prioritare de actiune pe baza Hartilor de Satisfactie vom vedea intr-un articol viitor.