European Skills Index, ESI

ESI-31.4jpgIn Economia Cunoasterii in care laptopul conectat la internet valoreaza mai mult decat sediul companiei, Dezvoltarea continua a Cunostintelor si Abilitatilor (CA) devine o Prioritate majora pentru societate si individ.

Timpurile in care ieseai la pensie din organizatia in care intrai la tinerete, au disparut!
A venit vremea Colaborarii pe Proiecte. Vremea organizarii matriceale in care Inteligenta Artificiala cu care lucrezi cot la cot, iti intinde mana si-ti da binete in fiecare zi!! Si in aceste vremuri, iti mai gasesti locul doar daca iti dezvolti CA pana la capat de scala!

Dezvoltarea CA ca Responsabilitate individuala este conditionata de modul in care Guvernele, Sistemele de Educatie si Companiile creeaza Oportunitati Reale de Dezvoltare si construiesc Culturi organizationale bazate pe Valori, Rezultate si Invatare Continua.

Pentru a masura si incuraja transparent dezvoltarea, la finele anului 2018 UE a lansat un instrument de evaluare a performantei Sistemului de Dezvoltare Cunostinte si Abilitati (SDCA) la nivel de tara, care ofera ca output Indicatorul compozit European Skill Index (ESI). Acesta integreaza 3 Piloni si se raporteaza la un SDCA Ideal cotat cu 100 de puncte.

Pilonul 1: Dezvoltare CA, cuantifica aspecte referitoare la Educatie – Training – Invatare continua si Rezultate obtinute.

  • Invatamantul obligatoriu: rata de inscriere a copiilor in sistemul obligatoriu de invatamant, numarul de prescolari pe educator/invatator, numarul de persoane intre 15-64 ani care au absolvit invatamantul obligatoriu, scorul obtinut de copiii sub 15 ani la citire, matematica si stiinte, atingerea tintei EU de diminuare a Analfabetismului sub 15% pana in 2020;
  • Training si Invatare continua – participarea recenta la traininguri (tinta EU 2020 pentru adulti = 15%) , participarea la traininguri de specializare profesionala, detinerea de cunostinde avansate in utilizarea calculatoarelor.

  • Pilonul 2: Activarea CA, masoara:

  • tranzitia de la Educatie la Munca : rata abandonului scolar / de la training (tinta EU 2020 <10%) , numarul de proaspat absolventi angajati (tinta EU 2020 =82%);
  • Participare in Piata Muncii: numarul de persoane intre 25-54 ani angajate, numarul de tineri intre 20-24 de ani angajati
  • .

    Pilonul 3: Potrivirea CA la cerintele Pietei Fortei de Munca cuantifica utilizarea CA dobandite prin educatie. Cu alte cuvinte, masoara gradul de adaptare al SDCA al tarii la cerintele Pietei Muncii:

  • CA dobandite si Neutilizate : somaj pe termen lung, lucru part-time din cauza lipsei locurilor de munca pe durata normala;
  • CA Nepotrivite cu cerintele locurilor de munca: persoane cu studii superioare angajate pe posturi cu cerinte de studii medii, persoane cu studii liceale, postliceale, universitare platite cu salariul minim pe economie, nepotrivire Cunostinte si Abilitati cu cerintele postului.

  • Prin rezultatele oferite, ESI se dovedeste un instrument pretios pentru:

  • Evaluarea performantei actuale a SDCA pe baza aceluiasi set de criterii pentru toate tarile UE;
  • Determinarea Deficitului de Performanta al SDCA ce devine input in Analiza Actiunilor Prioritare de Imbunatatire;
  • Analize comparative ale performantei SDCA la nivelul tarilor UE.

  • Un ESI mic indica un Deficit mare de performanta a SDCA, respectiv o Nevoie mare de Imbunatatire a performantei SDCA.
    De exemplu, un scor ESI = 43 indica o performanta a SDCA de 43% din cea Ideala si o Nevoia de Imbunatatire de 57% (calculate la nivelul tarii respective).

    Gasiti mai jos Graficele pentru ESI si cei 3 Piloni, cu valori calculate la nivelul anului 2016 pentru tarile UE si Structura Scorului ESI Romania. Pentru valori, deplasati mouse-ul peste grafice.

    SCOR ESI 2016 PENTRU TARILE EU – Sursa date pentru construire grafic:
    https://skillspanorama.cedefop.europa.eu/


    SCOR PILON 1 – Dezvoltare CA – Sursa date pentru construire grafic:
    https://skillspanorama.cedefop.europa.eu/


    SCOR PILON 2 – Activare CA – Sursa date pentru construire grafic:
    https://skillspanorama.cedefop.europa.eu/


    SCOR PILON 3 – Potrivire CA la cerintele Pietei Muncii – Sursa date pentru construire grafic: https://skillspanorama.cedefop.europa.eu/

    SINTEZA SCORULUI ESI PENTRU ROMANIA

    ESI-Romania_fr

    Raportat la capetele de scala (Maxim Cehia 75.5 si Minim Spania 22.8), Romania a obtinut un scor de 31.4 pentru ESI, si de:

  • 28.9 pentru Pilonul 1 (penultimul loc),
  • 13.8 pentru Pilonul 2 (antepenultimul loc) si
  • 61.7 pentru Pilonul 3.

  • CONCLUZIE:

    Rezultatele arata clar ca Romania nu este pregatita pentru viitor.

    Ea trebuie sa defineasca si sa implementeze masuri de imbunatatire a Sistemului de Dezvoltare Competente si Abilitati SDAC, sa creeze un cadru legal coerent si predictibil care sa genereze Oportunitati Reale de Dezvoltare si sa incurajeze Culturile organizationale bazate pe Valori, Rezultate si Invatare Continua.

    Acum, descoperiti indemnul nostru pitit in Licoarea Cunoasterii. Mai puneti-va un Pahar. Din partea casei!





    Articol postat in Articole, Resurse Umane. Adresa articol European Skills Index, ESI.

    Impresii

    Adresa ta de email nu va fi publicata. Campurile obligatorii sunt marcate cu *