Obiective SMART, Training HR

Training online gratuit de Obiective SMART

LAST UPDATE: 2.12.2020
Bun venit pe pagina de training online Obiective SMART!

pasi-modul-obiective-SMART

Obiectivele SMART sunt instrumente simple si extrem de puternice aflate la indemana dvs.! NU va lasati intimidati de denumirea lor pretentioasa…deslusiti-le tainele si aplicati-le in viata de zi cu zi!

CUVANT INAINTE

Prezenta Sectiune va ajuta sa intelegeti Obiectivele SMART prin Exemple, Aplicatii si Teste gratuite dupa identificare.

1. CE SUNT OBIECTIVELE SMART?

Pentru a intelege ce sunt obiectivele SMART, urmariti Analiza comparativa a 4 Obiective definite mai mult (sau mai putin) SMART. Vizionati in full screen.

APLICATIE PENTRU CONSOLIDARE CUNOSTINTE OBIECTIVE SMART

Analizati din punct de vedere SMART obiectivul propus de seful departamentului Optimizarea Productiei din Grupul Upstream RO-Oil SRL. Aplicatia poate fi accesata gratuit dupa identificare. Succes!

APLICATIE PENTRU CONSOLIDARE CUNOSTINTE OBIECTIVE SMART

Analizati daca urmatorul Obiectiv este sau nu SMART. Daca este cazul, reformulati-l pentru a-l transforma in obiectiv SMART.

Compania SC Auto Expert asigura servicii de reparatii si tractari pentru automobile imobilizate in trafic. In 2018, departamentul tractari a efectuat un numar de 1300 servicii si a inregistrat 130 de plangeri de la clientii nemultumiti.

Pentru a imbunatati situatia, in anul 2019 seful departamentului tractari si-a stabilit urmatorul obiectiv:
Reducerea numarului de reclamatii cu 15% pana la sfarsitul anului.”
Cerinta 1: Analizati daca obiectivul este SMART;
Cerinta 2: daca Nu este definit SMART, reformulati-l ca sa devina SMART

CERINTA 1. Incepem analiza verificand fiecare litera din SMART
S, de la Specific. Obiectivul este specific, intrucat se refera la ceva concret, punctual: reducerea numarului de reclamatii din partea clientilor nemultumiti de serviciile de tractare;

M de la masurabil. Obiectivul NU este masurabil intrucat nu a fost specificata referinta la care se raporteaza masurarea. 15% raportat la ce? 15% din cat? Neavand o baza la care se ne raportam, nu putem masura realizarea. Deci, obiectivul NU este masurabil;

A de la Accesibil: din moment ce si l-au propus, probabil ca obiectivul este Accesibil si poate fi realizat;

R de la Relevant: obiectivul este relevant intrucat reducerea numarului de reclamatii va imbunatati serviciile oferite, lucru benefic pentru firma, angajati si clienti.

T (temporal) – fomularea „pana la sfarsitul anului” NU respecta conditia de temporalitate. Ca sa fie temporal trebuiau specificate ziua, luna si anul.

CONCLUZIE: Obiectivul este Specific, Accesibil si Relevant, dar NU este Masurabil si Temporal (deci NU este formulat SMART)

CERINTA 2. Pentru a-l transforma in obiectiv SMART, trebuie sa-l facem Masurabil si Temporal. Iata o posibila formulare :
Reducerea cu 15% a numarului de reclamatii comparativ cu 2018, pana la 31.12.2019 (baza de calcul 2018 = 130 reclamatii)

APLICATIE PENTRU CONSOLIDARE CUNOSTINTE OBIECTIVE SMART

Folosind Aplicatia Interactiva de mai jos, imperecheati corect caracteristicile SMART cu cele 2 Obiective propuse spre analiza.

1. Click pe unul dintre cele 2 Obiective (odata marcat, acesta permite asocierea sferelor);
2. Imperecheati caracteristicile SMART cu Obiectivul, prin click pe sferele aferente (click-ul repetat anuleaza asocierea sferei);
3. Demarcati prin click, Obiectivul analizat;
4. Repetati pasii 1-3 pentru urmatorul Obiectiv.

Pentru simplificare, Aplicatia contine numarul exact de sfere cu caracteristici SMART (dupa asociere nu mai raman sfere libere)

2. CINE DEFINESTE OBIECTIVELE SMART?

Obiectivele SMART sunt definite de Angajat si agreate cu managerul direct.

In mod cert, organizatia care foloseste Creierele tuturor angajatilor este mai performanta decat organizatia care mizeaza doar pe materia cenusie a managerilor ei, oricat de inteligenti si sclipitori ar fi acestia.

Management nu inseamna sa scoti ideile din Capetele unor Gulere Albe si sa le pui in Mainile ascultatoare ale unor Gulere Albastre.

Organizatiile care doresc sa obtina Performanta, trebuie sa dezvolte o cultura organizationala bazata pe Democratia Creierelor. Pasul spre Democratie devine posibil prin Libertatea gandirii, Egalitatea de sanse si Incurajarea initiativei la toate nivelurile.

SMARTObiectivele individuale SMART au 3 caractersitici esentiale: deriva din Obiectivele departamentului si din Fisa postului / sunt propuse de angajati si agreate cu managerul direct / sunt insotite de o Scala a Realizarii.

Pesimistii vor spune ca abordarea este pur teoretica si ca managerii sunt cei care trebuie sa stabileasca obiectivele subordonatilor, dar Realitatea si Viitorul ii vor contrazice prin Lipsa de Rezultate. Desi la o prima vedere pare mai comod si eficient, mizand doar pe „competenta si experienta” managerilor, risipiti o Resursa Valoroasa: Creierele subordonatilor. Si mai rau, anulati Dreptul acestora la Dezvoltare.

Optimistii vor intelege ca managerii trebuie sa faca cunoscute obiectivele anuale ale departamentului, iar angajatii sa gandeasca propriul draft de obiective individuale SMART aliniate cu cele ale departamentului si Fisa de post, draft care va fi analizat de manageri si agreat apoi in cadrul Interviului de Planificare a Performantei.

Sigur, la inceput va fi mai dificil pentru angajat sa propuna obiective SMART, vor fi necesare numeroase ajustari in cadrul analizei si interviului, dar acest exercitiu dezvolta, intareste relatia manager-angajat si creste sansele de a obtine Motivare, Asumare si Performanta.

In timp Comunitate isi va seta firesc obiective SMART aliniate si va obtine Sinergia Creierelor, ingloband valoroasa Intangibilitate in produse si servicii care vor face diferenta.

3. SCALA REALIZARII ASOCIATA OBIECTIVELOR SMART

Cresterea obiectivitatii in evaluarea obiectivelor SMART devine posibila prin asocierea unei Scale a Realizarii. Vizualizati gratuit dupa identificare.

Testul urmator poate fi accesat gratuit, dupa identificare.

banner-exemple-840.45

EXEMPLU DE OBIECTIV SMART SI SCALA ASOCIATA

Modulul poate fi accesat gratuit, dupa identificare:

Sunteti seful unui serviciu tehnic cu 5 angajati in subordine directa, iar Fisa dvs. de Post contine task-ul: „Evalueaza, Motiveaza si Dezvolta subordonatii directi.”

Iata un posibil exemplu de obiectiv SMART si Scala de Realizare:

exemplu-SMART-2018

banner-exemple-840.45

EXEMPLU DE OBIECTIV SMART SI SCALA ASOCIATA

Modulul poate fi accesat gratuit, dupa identificare:

SC RO-SALT SRL este o firma care exploateaza sarea prin injectie de apa, utilizand sonde de injectie automatizate cu controllere WTF.
Iata un exemplu de obiectiv SMART / Scala de Realizare care permite cresterea gradului de utilizare al automatizarii:

smart 2019

banner-exemple-840.45

EXEMPLU DE OBIECTIV SMART SI SCALA ASOCIATA

Modulul poate fi accesat gratuit, dupa identificare:

ex-SMART-si-Grd-Realizare

banner-exemple-840.45

EXEMPLU DE OBIECTIV SMART SI SCALA ASOCIATA
Modulul poate fi accesat gratuit, dupa identificare.

banner-exemple-840.45

SCURT TEST DE OBIECTIVE SMART
Modulul poate fi accesat gratuit, dupa identificare.

banner-exemple-840.45

EXEMPLU DE OBIECTIV SMART

Credeti in Obiective SMART ca Solutie si nu diferentiati Creierele dupa culoarea gulerelor.
Aveti de implementat un proces HR? Iata un exemplu de obiectiv SMART pentru a va inspira.

banner-exemple-840.45

EXEMPLU DE OBIECTIV SMART

banner-exemple-840.45

EXEMPLU DE OBIECTIV SMART

Pierduti in propria lor minte, managerii organizatiilor cu Cultura organizationala primitiva (COP) isi preamaresc propriile Creiere si desconsidera Creierele subordonatilor.

Lipsa rezultatelor dovedeste ca abordarea este paguboasa atat pentru organizatie (profit si satisfactie reduse) , cat si pentru manageri (blocati in propriile idei si suprasolicitare) si angajati (demotivati de impunerile permanente si inabusirea proactivitatii).

Aplicand cele de mai sus procesului de Evaluare a Performantei dintr-o organizatie cu COP, reactia de respingere a obiectivelor impuse de manageri angajatilor este logica si fireasca. Alta ar fi situatia in care angajatul, pe baza Obiectivelor departamentului si Fisei postului, ar trece prin propriul filtru mental obiectivele SMART, si ar merge cu ele la manager pentru formulare finala si aprobare. Atunci s-ar simti responsabil de indeplinirea unor tinte pe care si le-a stabilit singur, nu?

Indiferent de organizatia in care traiti, fiti incurajat sa va stabiliti singur obiective SMART si sa le sustineti in fata managerului.

Pentru a veni in ajutorul dvs., va ofer un nou exemplu de obiectiv SMART si modul de evaluare la finalul anului pe baza rezultatelor documentate de angajat. Este cazul unui specialist responsabil de designul echipamentului de adancime al sondelor de titei:

Exemplu-obiectiv-SMART

banner-testare-cunostinte-840.45

TEST PENTRU CALCULUL REALIZARII OBICTIVELOR SMART


test realizare smart

Start

REZULTAT:

Ati raspuns corect la %%SCORE%% intrebari din %%TOTAL%%.

%%RATING%%


Răspunsurile dumneavoastră sunt evidențiate mai jos.

banner-exemple-840.45
TRANSFORMATI OBIECTIVELE IN OBIECTIVE SMART!

Cum se transforma un obiectiv in obiectiv SMART?
Simplu: se ia obiectivul, se analizeaza prin prisma acronimului SMART, se redefineste pentru a indeplini cerintele impuse de cele 5 litere si, in final, i se asociaza un sistem de masura al gradului de realizare.
Priviti exemplul practic de mai jos:

Pentru a intelege modul de Aliniere si Cascadare al obiectivelor SMART in cadrul unei organizatii, va propun imaginea de mai jos, care este mai sugestiva decat 1000 de cuvinte…

Trebuie retinut ca, pornind de la viziune si strategie, se definesc obiectivele strategice ale companiei, acestea translatandu-se ulterior in jos la nivelul structurilor organizationale si, in final, la nivelul fiecarui membru al organizatiei.

La cursurile de Evaluare a Performantei si Dezvoltarea Angajatilor, acord o importanta deosebita intelegerii de catre cursanti a necesitatii alinierii obiectivelor SMART la nivelul organizatiei. Acest lucru este esential pentru prevenirea rispirii eforturilor angajatilor in directii neimportante pentru companie.

Initial am ales fabula lui Alexandru Donici “Racul, Broasca si Stiuca” in care fiecare personaj tragea in directii diferite iar rezultatul eforturilor se lasa asteptat. Acum, pentru a demonstra aceasta necesitate indiscutabila, va propun compunerea vectorilor.

Sa presupunem ca avem 4 angajati care isi stabilesc obiective SMART si 2 dintre ei propun obiective nealiniate cu obiectivele departamentului / organizatiei. Ce rezultate obtinem in acest caz? Priviti desenul de mai jos:

In Economia Cunoasterii dominata de Tehnologie-Mobilitate-Dezvoltare, organizatiile trebuie sa indentifice si sa prevada asteptarile clientilor, sa defineasca strategii coerente pentru transformarea acestor asteptari in produse pe intelesul copiilor si al bunicii.

Odata stabilite, obiectivele organizatiei trebuie cunoscute, cascadate la nivelul departamentelor si transformate de Angajati in obiective individuale SMART.

Procesul pare complicat dar in realitate, bine reglementat, devine simplu si usor de aplicat.
Convingeti-va singur(a), vizionand full screen, gratuit dupa identificare, modulul video de mai jos:

PONDEREA OBIECTIVELOR GLOBALE IN TOTAL OBIECTIVE SMART

Cultura-organizationala-primitivaIn Cultura Organizationala primitiva, Evaluarea Performantelor este perceputa drept proces obligatoriu, impus prin lege, care suprasolicita Creierele managerilor obligati sa stabileasca obiective individuale angajatilor.

Impuse de manageri, neformulate SMART si imbracand frecvent forma unor dorinte, obiectivele individuale nu-si ating cele 3 scopuri:
1. Alinierea eforturilor la nivelul organizatiei;
2. Realizarea Profitului;
3. Motivarea, Implicarea si Dezvoltarea angajatilor / organizatiei.

Cultura-organizationala-DezvoltareIn Cultura Organizationala bazata pe Performanta, Dezvoltare si Rezultat, Evaluarea Performantei este un proces firesc, reglementat Intern, ce vine in intampinarea legislatiei.

Cunoscand obiectivele departamentelor si Responsabilitatile din Fisa postului, angajatii isi propun singuri obiectivele SMART si Planurile Individuale de Dezvoltare, le agreeaza cu managerul direct si, odata asumate de ambele parti, realizarea lor devine fireasca generand Profit, Motivare si Dezvoltare.

Dezvoltarea este importanta pentru ca permite invatare si experimentare la nivel individual si de grup, identificarea de noi solutii la probleme complexe, documentarea si diseminarea lor in organizatie sub forma celor mai bune practici.

pondere-Global-vs-IndividualMotivarea se bazeaza pe Incredere, Buna Credinta, Asumare si Recunoastere. Motivarea este importanta si volatila.

Un motiv de volatilitate poate fi dat de o Ponderea incorecta a obiectivelor Globale (gen EBIT) in Total Obiective SMART.

O pondere prea mare – de exemplu 40% Global versus 60% Individual – demotiveaza angajatii, inducandu-le senzatia Efortului Inutil: indiferent de efortul meu, pot conta sigur doar pe 60% din punctajul total alocat Obiectivelor! 40% din punctaj este independent de actiunile mele, deci incert.

Un raport intre [5% – 95%] si [20%-80%] functie de nivelul organizational la care va raportati, poate deveni motivant pentru angajati. Iata de ce va incurajez sa ganditi acest aspect cand reglementati Evaluarea Performantelor Angajatilor.

banner-testare-cunostinte-840.45
TEST. CE STITI ACUM DESPRE OBIECTIVELE SMART?

Parcurgeti cele 10 intrebari ale testului. Daca nu stiti un raspuns, nu conteaza, apelati la intuitie. Nu va ganditi la rezultat (oricum, in afara de dvs. nimeni nu-l va sti)!

chestionar 1

REZULTATUL DVS.:

Ati raspuns corect la %%SCORE%% intrebari din %%TOTAL%%.
CALIFICATIV: %%RATING%%
Răspunsurile dumneavoastră sunt evidențiate mai jos.
Întrebarea 1
Obiectivele SMART sunt:
A
Specifice, masurabile, realizabile
B
Specifice, relevante, masurabile
C
Specifice, masurabile, realizabile, relevante, cu termene de realizare clar specificate
Întrebarea 2
Pentru a fi eficiente, obiectivele SMART trebuie:
A
fie aliniate cu obiectivele departamentului (organizatiei)
B
sa fie derivate din Fisa postului, sa se afle sub controlul angajatului, focalizate pe actiuni care aduc valoare
C
sa fie aliniate cu obiectivele departamentului (organizatiei), sa derive din Fisa postului, sa se afle sub controlul angajatului, si sa fie focalizate pe actiuni care aduc valoare
Întrebarea 3
Alinierea obiectivelor individuale SMART cu obiectivele departamentului (organizatiei):
A
poate fi facuta, dar nu este necesara
B
este necesara pentru focusarea eforturilor tuturor angajatilor pe obiectivele importante ala organizatiei
C
nu este necesara
Întrebarea 4
Pentru a permite o masurare obiectiva a realizarii obiectivelor SMART:
A
acestora li se asociaza o scara de realizare ce defineste clar parametrii de realizare la diverse niveluri (ex. 0%, 25%, 50%, 75%, 100%)
B
nu trebuie definita o scara a realizarilor, atat timp cat obiectivul este SMART
C
se poate asocia o scara de evaluare, dar acest fapt nu este atat de important
Întrebarea 5
Obiectivele SMART se stabilesc de catre:
A
manager
B
angajat, si sunt discutate si agreate cu managerul
C
departamentul Resurse Umane
Întrebarea 6
Este:
A
dragut sa definesti obiective individuale
B
necesar sa definesti obiective individuale
C
necesar sa definesti obiective individuale SMART
Întrebarea 7
Obiectivul: "Cresterea cu 30% a numarului de persoane care pot rezolva o cerere tehnica",
A
este SMART
B
nu este SMART pentru ca nu este definit in timp
C
nu este SMART pentru ca nu este Specific, Masurabil, ancorat in Timp
Întrebarea 8
Obiectivul definit mai jos, este:
A
SMART
B
nu este SMART intrucat nu este Specific
C
nu este SMART intrucat nu este Masurabil
Întrebarea 9
Este important ca obiectivele:
A
sa fie formulate SMART
B
sa aiba drept scop depasirea unor greutati cu care se confrunta angajatul in activitatea zilnica la serviciu
C
sa fie formulate SMART si sa contribuie la realizarea obiectivelor departamentului (obiective derivate la randul lor din obiectivele strategice ale organizatiei)
Întrebarea 10
Obiectivele individuale SMART reprezinta:
A
o componenta a planului anual de performanta individuala
B
o componenta a competentei individuale
C
o componenta a fisei postului
Odată finalizat, apăsați butonul de mai jos. Orice întrebare la care nu s-a răspuns va fi marcată ca având răspuns incorect. Obțineți rezultatele
Există 10 întrebări de rezolvat.
Listă
Întoarcere
Elementele umbrite sunt completate
12345
678910
Final
Întoarcere

TEST. RECUNOASTETI UN OBIECTIV SMART?

O etapa importanta in intelegerea obiectivelor SMART, o reprezinta Recunoasterea lor. Parcurgand cele 10 obiective ale Testului urmator, trebuie sa identificati care parte din SMART se regaseste in obiectivul respectiv.

Recunoasteti SMART

REZULTATUL DVS.:

Ati raspuns corect la %%SCORE%% intrebari din %%TOTAL%%.
CALIFICATIV: %%RATING%%
Răspunsurile dumneavoastră sunt evidențiate mai jos.
Întrebarea 1
Implementarea si utilizarea live a software-ului SAP–HR (modulul ADMIN) incepand cu inchiderea lunii noiembrie 2019 (10.12.2019), cu incadrare in bugetul alocat (150000 Euro)
A
SART
B
MART
C
SMART
Întrebarea 2
Reducerea cu 10 minute a timpului de procesare a unei facturi.
A
SAR
B
ART
C
SART
Întrebarea 3
Angajarea cat mai curand posibil a inca 5 agenti vanzare pana la 13.12.2019
A
SART
B
SMRT
C
ART
Întrebarea 4
Reducerea cu 3 % a cantitatii de hartie aruncata la cos de angajatii departamentului financiar pana la 31.06.2019
A
SART
B
SRT
C
SMRT
Întrebarea 5
Reducerea cu 13% a numarului de reclamatii de la clientii nemultumiti de serviciile de creditare ale bancii, pana la sfarsitul anului 2019.
A
SM
B
SMART
C
SAR
Întrebarea 6
Cresterea cu 2 zile a numarului de zile de formare profesionala pentru toti salariatii din departamentul nostru.
A
ART
B
SA
C
SMT
Întrebarea 7
Proiectarea si livrarea catre contractor (SC ALFA S.A.) a proiectelor RODSTAR de echipare a sondelor noi 2094, potrivit urmatorului grafic: sonda 1: 12.04.2019 / sonda 2: 15.06.2019 / sonda 3: 19.07.2019
A
SMART
B
MART
C
SMRT
Întrebarea 8
Reducerea numarului de greseli de dactilografie din corespondenta care pleaca de la noi.
A
SA
B
SAR
C
SMAR
Întrebarea 9
Contactarea telefonica a 50 noi potentiali clienti si inscrierea lor in baza de date a bancii pana la 31.12.2019
A
SRT
B
SMART
C
SART
Întrebarea 10
Mentinerea nivelului actual de calitate a serviciilor livrate de firma noastra.
A
SMT
B
SM
C
Nu indeplineste nicio conditie din SMART
Odată finalizat, apăsați butonul de mai jos. Orice întrebare la care nu s-a răspuns va fi marcată ca având răspuns incorect. Obțineți rezultatele
Există 10 întrebări de rezolvat.
Listă
Întoarcere
Elementele umbrite sunt completate
12345
678910
Final
Întoarcere

banner-testare-cunostinte-840.45
MESAJ

SMART in organizatia dvs.

Parcurgeti mesajele din imagini. Raspunzand la intrebari, intelegeti mai bine organizatia dvs.
SEPARATOR-560 Incepeti ACUM, cu click pe Start!
Start

REZULTAT:

%%SCORE%% dintre raspunsurile dvs. (din totalul de %%TOTAL%%), corespund unei organizatii in care Angajatii propun Obiectivele SMART.


Răspunsurile dumneavoastră sunt evidențiate mai jos.
Întoarcere
Elementele umbrite sunt completate
12345
Final
Întoarcere

FEEDBACK

Ati parcurs toate modulele, Aplicatiile si Testele… acum sunteti un mic Expert in Obiective SMART!
Pentru ca Feedbackul dvs. este important si poate fi fructificat, va rugam sa evaluati acest curs online. Accesati gratuit modulul de Feedback, dupa identificare. Multumesc.