Legislatie, Resurse Umane

Pensiile Speciale, intre Inechitate si Lipsa de Bun Simt

LAST UPDATE: 14.09.2021

IMPORTANT:
1. Toate graficele din acest articol sunt Interactive (afiseaza valori la plimbarea mouse-ul peste ele);
2. Din cauza lipsei informatiilor oficiale privind cuantumurile pensiilor militare si pensiilor politistilor si ale functionarilor publici cu statut special din sistemul administratiei penitenciarelor, articolul nu include in analiza aceste categorii de pensii speciale desi ele au cea mai importanta pondere in totalul cheltuielilor suportate de la Bugetul de Stat.
3. Accesati aici versiunea FULL SCREEN – Click! .

Incepem cu o scurta incursiune in istoria anului 2010 cand, prin vointa politica, guvernul Boc a gasit solutia legislativa pentru eliminarea Pensiilor Speciale. Vizionati in full screen.

Celor interesati de legislatia de eliminare a Pensiilor Speciale din 2010 si de Deciziile CCR prin care s-a stabilit constitutionalitatea Legii 119/2010 le ofer linkul de mai jos:
3) LEGEA 119 / 30.06.2010 privind stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor (MOR 441/30.06.2010) + Decizia CCR 871/2010 + Decizia CCR 873/2010 + Decizia CCR 1268/2011 + Decizia CCR 1270/2011 + Decizia CCR 1283/2011 + Decizia CCR 297/2021.

Continuam cu anul 2019 cand dupa o guvernare corupta, incompetenta si populista PSD-ALDE-UDMR – care a (re)legiferat in perioada 2015-2016 acordarea Pensiilor Speciale – vine o alianta PNL-USR-UDMR la fel de incompetenta si populista, care promite (re)eliminarea Pensiilor Speciale.

Celor interesati de Programele de guvernare Orban si Citu le ofer linkurile de mai jos:
1) Hotararea Parlamentului nr. 22/2019 pentru acordarea increderii Guvernului Orban. Publicata in MOR 888/4.11.2019
2) Hotararea Parlamentului nr. 31/2020 pentru acordarea increderii Guvernului Citu. Publicata in MOR 1284/23.12.2020

August 2021 (22 de luni de la preluarea puterii): Pensiile Speciale sunt inca acordate, numarul de beneficiari si cuntumurile Pensiilor Speciale cresc ametitor, iar PNL-USR-UDMR nici macar nu mai abordeaza acest topic.
Si, ironic, prin Programul PNRR transmis de Romania catre UE in Iulie 2021, coordonat de USR, masura de Reducerea a Cheltuielilor cu Pensiile Speciale este ultima din sirul celor 9 mentionate de ministrul Muncii!

(vedeti mai jos graficul cu cele cele 9 masuri inscrise in PNRR, masuri prin care se intensifica de fapt exploatarea asiguratilor „nespeciali”)


Acum, ajunsi in anul 2021, haideti sa vedem ce inseamna si cat de mari sunt aceste Pensii Speciale.

Reamintiti-va va rog mentiunea facuta la inceputul articolului in care spuneam ca, din cauza lipsei informatiilor oficiale privind cuantumurile pensiilor militare si pensiilor politistilor si ale functionarilor publici cu statut special din sistemul administratiei penitenciarelor, articolul nu include in analiza aceste categorii de pensii speciale desi ele au cea mai importanta pondere in totalul cheltuielilor suportate de la Bugetul de Stat.

Cunoscute sub denumirea generica de Pensii Speciale, Pensiile de serviciu acordate unor categorii profesionale privilegiate si Indemnizatia pentru Limita de Varsta acordata parlamentarilor, reprezinta Grave Abateri de la Democratie care genereaza Inechitate, Tensiuni Sociale si Costuri imense suportate de la Bugetul de Stat.

Inechitatea provine din:
1. Metoda avantajoasa de calcul a Cuantumului Pensiilor Speciale comparativ cu Metoda Standard de Calcul bazata pe Contributivitate aplicata restului Asiguratilor din Sistemul Public de Pensii;
2. Regula de indexare anuala mult mai avantajoasa a Pensiilor Speciale comparativ cu Regula de indexare Nepredictibila gestionata politic in defavoarea Asiguratilor in cazul Pensiilor din Sistemul Public;
3. Suportarea de la Bugetul de Stat a diferentei dintre cuantumul Pensiei Speciale si Pensia care s-ar fi cuvenit pentru perioadele de contributivitate.

Daca In Sistemul Public de Pensii, Valoarea pensiei este influentata de o multitudine de factori considerati pe intreaga viata de contributie a asiguratului:

Castigurile salariale brute lunare ale asiguratului ( sau, dupa caz, veniturile lunare asigurate) pentru care s-au calculat contributii de asigurari sociale;
Castigurile salariale medii brute lunare pe economie comunicate de INS;
Numarul de ani corespunzator stagiului complet de cotizare impus prin legislatie;
Indici de corectie prevazuti de legislatie;
Durata stagiului de cotizare al asiguratului;
Valoarea punctului de pensie la data pensionarii, stabilita arbitrar potrivit vointei si intereselor de moment ale guvernantilor,

la categoriile privilegiate prin legi speciale,

Valoarea Pensiilor Speciale depinde doar valoarea indemnizatiei de incadrare bruta (sau dupa caz, de salariul de baza brut) si de sporurile avute in ultima luna de activitate dinaintea pensionarii (de regula 80% din suma acestora).
Partea din pensia de serviciu care depaseste nivelul pensiei din sistemul public, precum si pensia de serviciu acordata celor care nu indeplinesc conditia de limita de varsta prevazuta de Legea nr. 263/2010, cu modificările și completările ulterioare, se suportă din bugetul de stat.

Efortul Bugetului de Stat pentru acoperirea Partii Necontributive a Pensiilor Speciale calculat pentru perioada Nov. 2015 – Iulie 2021 (exceptand pensiile militare, pensiile politistilor si ale functionarilor publici cu statut special din sistemul administratiei penitenciarelor pentru care nu exista informaii oficiale) s-a ridicat la 1.0845 Miliarde Euro! (distributia intre diveresele categorii de beneficiari de Pensii Speciale este redata in Graficul de mai jos).

Intrucat scopul acestui articol este de a va oferi informatii oficiale complete care sa va ajute sa va conturati propria Opinie si Reactie fata de Pensiile Speciale, va invit sa parcurgeti urmatoarele capitole dezvoltate mai jos:

A. LEGISLATIA CARE REGLEMENTEAZA PENSIILE SPECIALE SI CATEGORIILE DE BENEFICIARI;
B. NUMARUL BENEFICIARILOR DE PENSII SPECIALE;
C. NIVELUL MEDIU AL PENSIILOR SPECIALE COMPARATIV CU PENSIA MEDIE DIN SISTEMUL PUBLIC DE STAT;
D. COTA DIN PENSIILE SPECIALE SUPORTATA DIN BUGETUL DE STAT;
E. COSTURILE LUNARE CU PENSIILE SPECIALE (DOAR COTA ACOPERITA DIN BUGETUL DE STAT), NOV.2015 – IULIE 2021;
F. COSTURILE ANUALE CU PENSIILE SPECIALE (DOAR COTA ACOPERITA DIN BUGETUL DE STAT), NOV.2015 – IULIE 2021
G. CURSUL LUNAR MEDIU DE SCHIMB LEI/EURO, NOV.2015 – IULIE 2021.
H. DATORIA EXTERNA A TARII: 128.02 MLD EURO (+19.8 MLD. EURO IN 20 DE LUNI DE GUVERNARE PNL-USR-UDMR!)

Sa le luam pe rand:

A. LEGISLATIA CARE REGLEMENTEAZA PENSIILE SPECIALE SI CATEGORIILE DE BENEFICIARI

Pentru concizie, am organizat informatia tabelar.
Interesante sunt numele Presedintilor Senatului / Camerei Deputatilor care semneaza aceste legi, beneficiari ei insisi de Pensii Speciale:

Valer Dorneanu, actual Presedinte al CCR, beneficiar de Pensie Speciala;
Calin Constantin Anton Popescu Tariceanu, disparut de pe scena politica in urma ultimelor alegeri, beneficiar de Indemnizatie pentru Limita de Varsta acordata parlamentarilor;
Valeriu Stefan Zgonea, condamnat in prima instanta la 3 ani de închisoare cu executare pentru infractiuni de coruptie, beneficiar de Indemnizatie pentru Limita de Varsta acordata parlamentarilor.

B. NUMARUL BENEFICIARILOR DE PENSII SPECIALE

Intrucat accessul la date este limitat, analiza cuprinde doar perioada Nov.2015 – Iulie 2021 pentru care exista valori oficiale lunare publicate de CNPP.

Cresterea semnificativa a numarului beneficiarilor de Pensii Speciale in perioada Nov.2015-Iulie 2021 (9688 vs. 4610) are 2 cauze principale: extinderea categoriilor de beneficiari prin intrarea in vigoare a unor noi legi si cresterea cu 32% a numarului de Procurori si Judecatori pe fondul unei relative constante a numarului de beneficiari din celelalte categorii – consultati Graficele 1 si 2.

GRAFICUL 1. NUMARUL TOTAL DE BENEFICIARI DE PENSII SPECIALE (NOV.2015 – IULIE 2021)

GRAFICUL 2. NUMARULUI DE BENEFICIARI PE CATEGORII DE PENSII SPECIALE (NOV.2015 – IULIE 2021)

C. NIVELUL MEDIU AL PENSIILOR SPECIALE COMPARATIV CU PENSIA MEDIE DIN SISTEMUL PUBLIC DE STAT

Ierahizarea valorica a Pensiilor Speciale medii pe categorii de beneficiari si Discrepanta uriasa dintre Pensiile speciale medii si Pensia medie din Sistemul Public de Stat sunt redate in Graficele 3 si 4.

GRAFICUL 3. PENSII SPECIALE MEDII VS. PENSIA MEDIE DIN SISTEMUL PUBLIC DE STAT (PLATITE IN IULIE 2021)

Platile din luna IULIE 2021 arata discrepante uriase intre Pensiile Speciale medii si Pensia medie din sistemul public de stat.
Procurorii si judecatorii au pensia medie de 12.47 ori mai mari decat pensia medie din sistemul public de stat, Personalul Aeronautic civil Navigant de 7 ori, Personalul Curtii de Conturi de 5.19 ori, Personalul Corpului Diplomatic de 3.58 ori, iar Parlamentarii si Personalul auxiliar de specialitate din Instante si parchete, de 3 ori!
Aceste diferente uriase provin din modul de calcul care favorizeaza nejustificat si imoral toti beneficiarii de pensii speciale.

GRAFICUL 4. PENSII SPECIALE MEDII VS. PENSIA MEDIE DIN SISTEMUL PUBLIC DE STAT (NOV.2015 – IULIE 2021)

D. COTA DIN PENSIILE SPECIALE SUPORTATA DIN BUGETUL DE STAT

Partea din pensia de serviciu care depaseste nivelul pensiei din sistemul public, precum si pensia de serviciu acordata celor care nu indeplinesc conditia de limita de varsta prevazuta de Legea nr. 263/2010 cu modificările și completările ulterioare, se suportă din bugetul de stat.

GRAFICUL 5. PENSII SPECIALE MEDII PROCURORI SI JUDECATORI. COTA SUPORTATA DIN BUGETUL DE STAT (NOV.2015 – IULIE 2021)

Ponderea Pensiei speciale suportata din Bugetul de stat este foarte-foarte mare comparativ cu ponderea suportata din sistemul public. Se observa trendul CRESCATOR al cotei suportata din Bugetul de stat.
Pentru comparatie am reprezentat pe grafic si Pensia medie din sistemul public.

GRAFICUL 6. PENSII SPECIALE PERSONAL AERONAUTIC CIVIL NAVIGANT. COTA SUPORTATA DIN BUGETUL DE STAT (NOV.2015 – IULIE 2021)

Se observa trendul USOR DESCRESCATOR al cotei suportata din Bugetul de stat
Pentru comparatie am reprezentat pe grafic si Pensia medie din sistemul public.

GRAFICUL 7. PENSII SPECIALE CURTE DE CONTURI. COTA SUPORTATA DIN BUGETUL DE STAT (NOV.2015 – IULIE 2021)

Se observa trendul USOR DESCRESCATOR al cotei suportata din Bugetul de stat
Pentru comparatie am reprezentat pe grafic si Pensia medie din sistemul public.

GRAFICUL 8. PENSII SPECIALE PERSONAL DIPLOMATIC SI CONSULAR. COTA SUPORTATA DIN BUGETUL DE STAT (NOV.2015 – IULIE 2021)

Se observa trendul USOR DESCRESCATOR al cotei suportata din Bugetul de stat.
Pentru comparatie am reprezentat pe grafic si Pensia medie din sistemul public.

GRAFICUL 9. PENSII SPECIALE PARLAMENTARI. COTA SUPORTATA DIN BUGETUL DE STAT (NOV.2015 – IULIE 2021)

Desi potrivit Legii 7/2021 pentru modificarea Legii 96/2006 privind Statutul deputatilor si al senatorilor, publicata in MOR 186/24.02.2021 si intrata in vigoare cu 27.02.2021, plata indemnizatiilor pentru limita de varsta acordate senatorilor si deputatilor in baza prevederilor art. 49 din Legea nr. 96/2006 trebuia sa inceteze cu luna martie 2021, datele publicate de CNPP nu confirma acest lucru.
Pentru comparatie am reprezentat pe grafic si Pensia medie din sistemul public.

GRAFICUL 10. PENSII SPECIALE MEDII PERSONAL AUXILIAR DE SPECIALITATE INSTANTE SI PARCHETE. COTA SUPORTATA DIN BUGETUL DE STAT (NOV.2015 – IULIE 2021)

Pentru comparatie am reprezentat pe grafic si Pensia medie din sistemul public.

E. COSTURILE LUNARE CU PENSIILE SPECIALE (DOAR COTA ACOPERITA DIN BUGETUL DE STAT), NOV.2015 – IULIE 2021

Intrucat vorbim de sume foarte mari, costurile lunare cu Pensiile Speciale (doar cota acoperita din Bugetul de Stat) au fost calculate in Euro/luna utilizand cursurile medii de schimb lunare comunicate de BNR.

GRAFICUL 11. COSTURILE LUNARE CU TOATE PENSIILE SPECIALE (DOAR COTA ACOPERITA DIN BUGETUL DE STAT), NOV.2015 – IULIE 2021

GRAFICUL 12. COSTURILE LUNARE CU PENSIILE SPECIALE (DOAR COTA ACOPERITA DIN BUGETUL DE STAT) PE CATEGORII DE BENEFICIARI, NOV.2015 – IULIE 2021

Defalcarea costurilor cu Pensiile Speciale (doar cota suportata din Bugetul de Stat) pe categorii de beneficiari, o regasiti mai jos.

F. COSTURILE ANUALE CU PENSIILE SPECIALE (DOAR COTA ACOPERITA DIN BUGETUL DE STAT), NOV.2015 – IULIE 2021


G. CURSUL LUNAR MEDIU DE SCHIMB LEI/EURO, NOV.2015 – IULIE 2021

Cei interesati de valorile in Euro mentionate in articol pot gasi in graficul de mai jos cursurile lunare medii de schimb utilizate in calcul pentru perioada Nov.2015 – Iulie 2021

H. DATORIA EXTERNA A TARII, IULIE 2021: 131.98 MLD EURO (+23.77 MLD. EURO IN 21 DE LUNI DE GUVERNARE PNL-USR-UDMR!)

Este importanta eliminarea Pensiilor speciale?
Avand in minte cifrele prezentate, va las pe dvs. sa decideti.

Din Nov. 2019 de cand a venit la guvernare si s-a angajat sa elimine Pensiile Speciale, pana in Iulie 2021, alianta PNL-USR-UDMR a platit 421.14 Milioane Euro pentru a sustine o Inechitate. 421.14 Milioane Euro in 21 de luni pentru un numar mediu de 9529 privilegiati.

Mult, putin? Reflectati si decideti. Mie mi se pare enorm, cu atat mai mult cu cat cifra nu include grosul privilegiatilor (militarii, politistii, functionarii publici cu statut special din sistemul administratiei penitenciarelor).

In final, ca sa va formati o idee despre ritmul inspaimantator de indatorare externa a tarii promovat de PNL-USR-UDMR, va ofer graficul de mai jos.

Daca aveti comentarii, mi le puteti trimite pe florin.rau@gmail.com