6. PNRR si Pensiile Speciale – o cauza pierduta?


LAST UPDATE: 3.03.2023

6.1 Reforma Pensiilor Speciale asumata de Romania prin PNRR, este acum contestata si tergiversata

Desi Romania si-a asumat prin PNRR Componenta „C8. Reforma fiscala si reforma sistemului de pensii”1), este din ce in ce mai clar ca NU exista vointa politica pentru indeplinirea Jalonul 215 scadent in Decembrie 2022, care prevede aprobarea cadrului legislativ pentru revizuirea pensiilor speciale si alinerea lor la principiul contributivitatii pana la finalul Trim. 4/20222).

______________________
1) Pentru consultarea documentatiei PNRR aprobata de CE privind Reforma Sistemului de Pensii, accesati urmatoarele linkuri:
„C8. Reforma Fiscala si Reforma Pensiilor_versiunea extinsa”
„C8. Analiza DNSH”
„C8. Tabel jaloane si tinte”
2) Continutul Jalonului 215 este redat in Tabelul de mai jos. Pentru mai multe detalii privind Jaloanele, accesati pagina 12 din „C8. Tabel jaloane si tinte” – click!

Nr. secvential Masura conexa (reforma sau investitie) Jalon / Tinta Denumire   Indicatori calitativi (pentru jaloane) Calendar orientativ pt. atingerea Jaloanelor / Tintelor Descrierea fiecarui jalon si a fiecarei tinte
Trim.  An
215 R6. Reforma sistemului public de pensii Jalon Intrarea in vigoare a cadrului legislativ pentru reducerea cheltuielilor cu pensiile speciale Dispozitie legala care indica intrarea in vigoare a cadrului legislativ pentru reducerea cheltuielilor cu pensiile speciale Q4 2022 Noul cadru legislativ va revizui pensiile speciale si le va alinia la principiul contributivitatii.
Nu se vor crea noi categorii de pensii speciale, iar categoriile actuale vor fi rationalizate.
Pensiile speciale se calculeaza in prezent pe baza principiului contributivitatii, a vechimii in profesie si  a  reajustarii  procentului  legat  de  veniturile obtinute. Perioada minima de cotizare este similara cu cea aplicata in fondul public de pensii.
Protectia  deciziilor  Curtii  Constitutionale  se  va referi numai la pensiile magistratilor, nu si la alte categorii, si se va referi numai la limitele explicite din argumentele Curtii. 
Nicio pensie speciala nu poate depasi venitul obtinut in cursul perioadei de cotizare.
Solutiile propuse in 24.10.2022 de Banca Mondiala pentru indeplinirea Jalonului 215 din PNRR

In Raportul trimis in 24.10.2024 Ministerului Muncii, Banca Mondiala in calitate de consultant a prezentat solutiile pentru indeplinirea Jalonului 215 din PNNR scadent la 31/12/2022 (vezi Anexa Raportului in Tabelul de mai jos).

ANEXA RAPORTULUI DE ANALIZA AL BANCII MONDIALE TRANSMIS IN CALITATE DE CONSULTANT MINISTERULUI MUNCII IN 24.10.2022:
Propuneri de Solutii pentru indeplinirea Jalonului 215 din PNRR scadent la 31.12.2022

Intarzierea cu buna stiinta a reformarii Pensiilor Speciale asumata prin PNRR

Desi Jalonul 215 din PNNR1) impunea ca Legislatia reformare a Pensiilor Speciale sa intre in vigoare pana la 31.12.2022, ipocrita alianta PSD-PNL-UDMR emite Proiectul de lege pentru modificarea si completarea unor acte normative din domeniul pensiilor de serviciu abia in 20.12.2022.
Proiectul este lasat in consultare publica pana pe 29.12.2022 pe site-ul ministerului Muncii, apoi este aprobat de guvern in sedinta din 28.12.2022 si transmis Parlamentului care se va intruni abia in Februarie 2023.

Protejarea Pensiilor Speciale printr-un Proiect de lege cu probleme de constitutionalitate

Proiectul de lege:

1) NU respecta recomandarile transmise ministerului Muncii in 24.10.2022 de catre Banca Mondiala in calitate de consultant;
2) mentine privilegiile Pensionarilor Speciali, neimpunand considerarea intregii perioade de contributivitate in calculul cuantumului Pensiei;
3) NU atinge nici macar tangential Indemnizatiile pentru limita de varsta ale Parlamentarilor (acordate prin Legea 96/2006 republicata in MOR 49/22.01.2016, anulate prin Legea 7/2021 si repuse in plata prin Decizia CCR 261/2022) si nici pe cele ale primarilor, viceprimarilor, presedintilor si vicepresedintilor de consilii judetene aprobate prin OUG 57/2019 si prorogate an de an (ultima prorogare este pana in 1.01.2024 prin OUG 168/2022);
4) potrivit opiniei fostului Presedinte CCR Augustin Zegrean, Proiectul are probleme de constitutionalitate;
5) este o bataie de joc la adresa celor 4.787.920 pensionari din Sistemul Public carora li se impune contributivitatea pe intreaga perioada lucrata!

LAST UPDATE: Noile precizari ale Comisiei Europene legate de Pensiile Speciale din 14.02.2023.

Potrivit Hotnews.ro Romania trebuie sa indeplineasca reformele la care s-a angajat in cadrul PNRR pentru pensiile speciale ca sa primească banii de la UE (transa a 3-a), sustine Comisia Europeana, precizand că vizate sunt și pensiile militarilor.
„Revizuirea vizeaza toate pensiile speciale, inclusiv a celor militare, cu scopul de a le alinia cu principiul contributivitatii si face parte dintr-o reforma mai amplă a sistemului public de pensii, reprezentand un element cheie al PNRR. Pentru toate tintele si jaloanele incluse in PNRR exista un dialog constant intre autoritatile romane si Comisia Europeana insa o evaluare oficiala este realizata in momentul in care autoritatile transmit o cerere de plată”, se arata într-o precizare a Comisiei Europene, de marți 14.02.2023.

Efectele amanarii reformarii Pensiilor Speciale

Amanarea cu buna stiinta a reformarii legislatiei a extins perioada de iesire la pensie cu venituri fabuloase a Pensionarilor Speciali (venituri care, potrivit Deciziilor CCR nu vor putea fi recalculate). Amanarea dovedeste complicitatea dintre politic si justitie.
Din 31 August 2022 pana in 14 Martie 2023, dl. presedinte Iohannis a semnat 479 Decrete prezidentiale de iesire la pensie pentru procurori si judecatori. Inca 468 de Pensionari Speciali!
Continutul acestor Decrete si Monitoarele Oficiale in care au fost publicate sunt redate in tabelul de mai jos:


NOTA: In 23.03.2023, dl. presedinte Iohannis a semnat Decrete prezidentiale pentru numirea in functie a 101 procurori si judecatori. Continutul acestor Decrete si Monitoarele Oficiale in care au fost publicate sunt redate in tabelul de mai jos:

Jalonul 214 din PNRR

Lipsa de actiune privind Pensiile speciale este revoltatoare. Termenul limita pentru Jalonul 215 a fost clar ratat si consecintele devin severe daca nici macar in al 12-lea ceas politicienii nu inteleg sa respecte obligatia de reformare a sistemului de pensii asumata prin PNRR.

Acum, o alta ingrijorare apare la orizont: Jalonul 214 privind reforma sistemului de pensii, scadent in 31.03.2023.
Pana astazi, 15.02.2023, nu a aparut niciun draft al noii legi a pensiilor care sa fie discutat cu partenerii sociali si pus in transparenta decizionala.
Este din ce in ce mai clar ca PSD si PNL nu vor reforma sistemul de pensii decat sub amenintarea pierderii celor 3.1 Miliarde de Euro din transa a 3-a PNRR. Trebuie precizat ca Pensiile Speciale si Legea 217/2019 sunt 100% creatia PSD, iar PNL, din NOV. 2019 de cand a ajuns la guvernare, nu a miscat niciun deget pentru trecerea pe contributivitate a Pensiilor speciale si reformarea sistemului public de pensii.

Nr. secvential Masura conexa (reforma sau investitie) Jalon / Tinta Denumire   Indicatori calitativi (pentru jaloane) Calendar orientativ pt. atingerea Jaloanelor / Tintelor Descrierea fiecarui jalon si a fiecarei tinte
Trim.  An
214 R6. Reforma sistemului public de pensii Jalon Intrarea in vigoare a noii legi privind sistemul de pensii, care inlocuieste dispozitiile Legii nr. 127/2019 Dispozitie legala care indica intrarea in vigoare a legii privind sistemul de pensii Q1 2023 Noua lege a pensiilor va asigura sustenabilitatea fiscala a sistemului de pensii, precum si echitatea, respectarea principiului contributivitatii, caracterul adecvat al pensiilor mici/minime/sociale si inlocuirea dispozitiilor Legii nr. 127/2019 (inclusiv cele referitoare la perioada de contributie fixa de 25 ani).
Eventualele modificari in cursul procesului legislativ ar trebui sa respecte obiectivul privind stabilitatea cheltuielilor cu pensiile ca procent din PIB, prin includerea, atunci cand este necesar, a unor modificari ale parametrilor cu rol de compensare.
Bazandu-se pe asistenta tehnica (jalonul 211), reforma va contine cel putin urmatoarele elemente:
- va introduce o noua formula de calcul pentru pensiile noi si pensiile in curs de plata. Parametrii formulei vor fi alesi cu atentie, in conformitate cu obiectivul urmarit in ceea ce priveste nivelul cheltuielilor cu pensiile ca procent din PIB (9,4 % din PIB). In plus, parametrii respectivi nu vor permite cresteri ad-hoc ale nivelurilor pensiilor;
Formula detaliata elimina a priori indicele de corectie, se bazeaza pe numarul de puncte obtinute de fiecare beneficiar in conformitate cu principiul contributivitatii si aplica un mecanism de indexare a pensiilor care nu mai permite majorari ad-hoc.
- va introduce o noua regula de indexare a pensiilor in functie de nivelul cheltuielilor cu pensiile ca procent din PIB si mecanisme de combatere a indexarii ad - hoc;
- va reduce in mod semnificativ posibilitatile de pensionare anticipata, va introduce stimulente pentru prelungirea vietii profesionale si majorarea voluntara a varstei standard de pensionare pana la 70 de ani, in conformitate cu cresterea sperantei de viata, si va egaliza varsta legala de pensionare pentru barbati si femei la 65 de ani pana in 2035;
- va introduce stimulente pentru amanarea pensionarii;
- va revizui pensiile speciale pentru a le alinia la principiul contributivitatii;
- va consolida principiul contributivitatii pe care se bazeaza sistemul;
- va spori gradul de adecvare a pensiilor minime si a pensiilor mai mici, in special pentru persoanele aflate sub pragul saraciei;
- va asigura viabilitatea financiara a pilonului II al sistemului de pensii prin sporirea contributiilor la acest pilon de pensii.
Pachetul poate include legi separate privind regimul general si pensiile speciale.

6.2 Scurta istorie despre eliminarea si (re)legiferarea Pensiilor Speciale

In anul 2010, Guvernul Boc elimina Pensiile Speciale

In anul 2010, prin vointa politica, guvernul Boc reuseste sa treaca prin Parlament Legea 119/2010 prin care elimina Pensiile Speciale, integrandu-le in sistemul public de pensii si recalculandu-le pe baza contributivitatii individuale. Legea 119/2010 a fost atacata repetat la CCR, dar a fost declarata constitutionala. Priviti detaliile in materialul video de mai jos (vizualizati in full screen)

Celor interesati de legislatia de eliminare a Pensiilor Speciale din 2010 si de Deciziile CCR prin care s-a stabilit constitutionalitatea Legii 119/2010 le ofer linkul de mai jos:

LEGEA 119 / 30.06.2010 privind stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor (MOR 441/30.06.2010) + Decizia CCR 871/2010 + Decizia CCR 873/2010 + Decizia CCR 1268/2011 + Decizia CCR 1270/2011 + Decizia CCR 1283/2011 + Decizia CCR 297/2021.

(Re)legiferarea Pensiilor speciale in perioada 2015-2016

Guvernare corupta, incompetenta si populista PSD-ALDE-UDMR – a (re)legiferat in perioada 2015-2016 acordarea Pensiilor Speciale, iar in 2019, prin OUG 57/2019, Viorica Dancila a extins lista beneficiarilor de Pensii Speciale prin includerea primarilor, viceprimarilor, presedintilor si vicepresedintilor de consilii judetene *).

________________
*) Sub presiunea societatii civile, aplicarea Art. 210 din OUG 57/2019 care reglementeaza acordarea Pensiilor Speciale a fost prorogata anual prin ordonante de urgenta. Pentru 2022, prorogarea aplicarii pana la 1.01.2023 a fost legiferata prin OUG 130/2021. Pentru 2023, prorogarea aplicarii pana la 1.01.2024 a fost legiferata prin OUG 168/2022 (MOR 1186/9.12.2022).

Promisiunile electorale ale PNL din 2019 privind desfiintarea Pensiilor Speciale

Dupa alegerile din 2019, vine o alianta PNL-USR-UDMR la fel de incompetenta si populista, care promite (re)eliminarea Pensiilor Speciale.

Celor interesati de Programele de guvernare Orban si Citu le ofer linkurile de mai jos:
1) Hotararea Parlamentului nr. 22/2019 pentru acordarea increderii Guvernului Orban. Publicata in MOR 888/4.11.2019
2) Hotararea Parlamentului nr. 31/2020 pentru acordarea increderii Guvernului Citu. Publicata in MOR 1284/23.12.2020

Abia in 2021 apare Legea 7/2021 pentru modificarea Legii 96/2006 publicata in MOR 186/24.02.2021 prin s-a dispus incetarea platii indemnizatiilor pentru limita de varsta acordate deputatilor si senatorilor incepand cu 27.02.2021. Dar Legea este contestata la CCR si, prin Decizia 261/2022, CCR admite neconstitutionalitatea Legii 7/2021 si repunerea in plata a indemnizatiilor Speciale pentru limita de varsta acordate deputatilor si senatorilor functie de numarul de legislaturi incepand cu 10.06.2022.

Guvernul Ciuca si Alianta PNL-PSD-UDMR

Cireasa de pe tort a fost pusa de Presedintele Klauss Iohannis in Nov. 2021 cand a sustinut formarea aliantei PNL-PSD-UDMR si numirea dlui Ionel Ciuca, un plagiator, in functia de Prim ministru!
Parlamentul acorda in 25.11.2021 votul de incredere Guvernului Ciuca, si astfel, PSD-ul revine in prim plan si obtine mai multe ministere printre care si pe cel al Muncii, responsabil de indeplinirea PNRR!
Apare un nou Program de Guvernare plin de promisiuni ramase neonorate (pentru topicul Pensii Speciale consultati pagina 65 a Programului de Guvernare Ciuca).

Acum, la 3.11.2022 cand toate Pensiile Speciale au ramas in vigoare, realizam ca promisiunile au fost doar niste minciuni.
Acest comportament aberant si mincinos al politicienilor care aleg sa indatoreze extern tara pentru a-si plati lor Pensii Speciale (armata/politie/SRI/Justitie/Curte de conturi si, mai nou, Administratie) trebuie sanctionat de catre societatea civila si angajatii din mediul privat.