5. Costurile cu Pensiile Speciale suportate de la Bugetul de Stat (NOV. 2015 – IAN. 2023)


Costurile cu Pensiile Speciale se suporta din doua Bugete:
1) Cota Necontributiva a Pensiilor Speciale (adica partea care se acorda suplimentar peste nivelul cuvenit pentru Contributivitate) se suporta de la Bugetul de Stat;
2) Cota Contributiva, care se suporta din Bugetul de Asigurari Sociale.
In articol analizam doar costurile cu 1)Cota Necontributiva care se suporta de la Bugetul de Stat, intrucat aceasta se acorda nemeritat.

LAST UPATE: 13.02.2023

5.1 Cota din Pensiile Speciale suportata de la Bugetul de Stat

Exista 2 tipuri de Pensii Speciale : 1) Pensii de Serviciu si 2) Indemnizatii pentru limita de varsta.
Intrucat Valoarea Pensiei Speciale se suporta doar partial de la Bugetul de Stat (partea Contributiva suportandu-se din Bugetul de Asigurari Sociale), in TABELUL 1 am defalcat pentru fiecare categorie de Pensii Speciale costurile care revin Bugetului de Stat.

TABELUL 1

  CATEGORIILE DE BENEFICIARI DE PENSII SPECIALE TIP PENSIE PARTEA DIN PENSIA SPECIALA SUPORTATA DIN BUGETUL DE STAT
1 Judecatorii, procurorii, magistratii-asistenti de la Inalta Curte de Casatie si Justitie, magistratii-asistenti de la Curtea Constitutionala si personalul de specialitate juridica asimilat judecatorilor si procurorilor, precum si fostii judecatori si procurori financiari si consilierii de conturi de la sectia jurisdictionala care au exercitat aceste functii la Curtea de Conturi.  Pensie de Serviciu Partea Necontributiva (adica Partea din Pensia de Serviciu care depaseste nivelul cuvenit pentru Contributivitate)
2 Personalul aeronautic civil navigant profesionist (piloti, insotitori de bord/membri ai echipajului de cabina cu licenta/atestat de membru al echipajului de cabina, parasutisti si personalul de inspectie in zbor, navigatori, mecanici si/sau ingineri de bord naviganti, operatori radionaviganti, ingineri de receptie si control aeronave si ingineri de receptie si control mijloace PNA-TC Pensie de Serviciu
3 Personalul auxiliar de specialitate al instantelor judecatoresti si al parchetelor de pe langa acestea prevazut la art. 3 alin. (2), personalul de specialitate criminalistica si personalul care ocupa functii auxiliare de specialitate criminalistica prevazut la art. 31, precum si tehnicienii criminalisti din cadrul parchetelor Pensie de Serviciu
4 Functionarii publici parlamentari din structurile de specialitate ale Parlamentului  Pensie de Serviciu
5 Membrii Corpului diplomatic si consular al Romaniei Pensie de Serviciu
6 Persoanele care au indeplinit functia de auditor public extern in cadrul Curtii de Conturi Pensie de Serviciu
7 Deputatii si senatorii Indemnizatie pentru limita de varsta Intreaga valoare a Indemnizatiei pentru limita de varsta
8 Personalul MApN, MAI, SRI Pensie de Serviciu Intreaga valoare a Pensiei de Serviciu
9 Persoanele care incepand cu anul 1992 au detinut calitatea de primar, viceprimar, presedinte sau vicepresedinte al Consiliilor Judetene. Sub presiunea societatii civile, aplicarea OUG 57/2019 privind acordarea Pensiilor Speciale a fost prorogata anual prin ordonante de urgenta. Pentru 2022, prorogarea aplicarii pana la 1.01.2023 a fost legiferata prin OUG 130/2021 Indemnizatie pentru limita de varsta Intreaga valoare a Indemnizatiei pentru limita de varsta

5.2 Costurile*) cu Pensiile Speciale suportate de la Bugetul de Stat in perioada NOV. 2015 – IAN. 2023.
Defalcare pe ani

*) Deoarece vorbim despre sume foarte mari, costurile au fost calculate in EURO, utilizand cursurile medii de schimb comunicate de BNR.

Stiind partea din Pensiile Speciale suportata de catre Bugetul de Stat (BS), haideti sa vedem cat de mari sunt aceste Costuri.

Iata 3 cifre inspaimantatoare pe care le veti regasi in analiza de mai jos:
1) 1,528 MILIARDE EURO au fost cheltuiti de la BS din NOV.2015 pana IAN. 2023 pentru Pensiile Speciale.
In realitate cifra este mult mai mare intrucat include doar partial Indemnizatiile pentru limita de varsta platite deputatilor si senatorilor si NU include deloc Pensiile de Serviciu ale MApN+MAI+SRI (si, la 31.12.2021 existau 192.130 de pensionari proveniti din aceste structuri!);
2) 23,950 MILIOANE EURO au fost platite din Bugetul de Stat pentru luna DEC.2022 pentru partea Necontributiva a Pensiilor Speciale (cifra NU include Pensiile Speciale pentru deputati, senatori, MApN, MAI, SRI din cauza indisponibilitatii datelor);
3) 47,879 MILIARDE EURO este cresterea Datoriei externe brute a Romaniei din NOV.2015 pana in AUG. 2022.

Dar, sa nu anticipam.
Pentru concizie, prezentam analiza tabelar. Graficele sunt interactive si afiseaza valorile la trecerea mouseului peste serii.

I. COST PENSII SPECIALE NOV 2015 - IAN 2023 (pentru acoperirea partii de necontributivitate): 1,528 MILIARDE EURO DEFALCAREA CELOR 1,528 MILIARDE EURO PE CATEGORII DE BENEFICIARI
GRAFICUL 1 GRAFICUL 2
Suma de 1.528 MILIARDE EURO NU INCLUDE:
1) MApN+MAI+SRI pe intreaga perioada NOV.2015-IAN.2023
2) DEPUTATI in perioadele AN 2016 / AN 2022/ IAN 2023 si
3) SENATORI in cele 12 LUNI 2022 si IAN 2023.
Pentru detalii despre Deputati si Senatori consultati TABELELE 2 si 3

Defalcarea pe Categorii de beneficiari se regaseste in GRAFICUL 2
In Top 3 costuri NOV.2015 - IAN. 2023 se regasesc:
1) Procurorii si judecatorii (1,095 MILIARDE EURO);
2) Personalul aeronautic civil navigant (0.2 MILIARDE EURO);
3) Personaul auxiliar de specialitate al instantelor (0.077 MILIARDE EURO)

Pentru detalii despre Deputati si Senatori consultati TABELELE 2 si 3
II. DEFALCAREA CELOR 1,528 MILIARDE EURO PE ANI DEFALCAREA CELOR 1,528 MILIARDE EURO PE ANI SI CATEGORII DE BENEFICIARI
GRAFICUL 3 GRAFICUL 4
Defalcarea Costurilor Anuale pe Categorii de beneficiari se regaseste in GRAFICUL 4

NOV-DEC 2015 : Suma NU include Pensiile Speciale pentru MApN+MAI+SRI
AN 2016 : Suma NU include Pensiile Speciale pentru MApN+MAI+SRI + DEPUTATI
AN 2017/2018/2019/2020/2021: Suma NU include Pensiile Speciale pentru MApN+MAI+SRI.
AN 2022 : Suma NU include Pensiile Speciale pentru MApN+MAI+SRI + DEPUTATI + SENATORI
IAN 2023 : Suma NU include Pensiile Speciale pentru MApN+MAI+SRI + DEPUTATI + SENATORI

Pentru detalii Deputati si Senatori consultati TABELELE 2 si 3
Pentru TOTAL pe fiecare an, consultati GRAFICUL 3.

NOV-DEC 2015 : Suma NU include Pensiile Speciale pentru MApN+MAI+SRI
AN 2016 : Suma NU include Pensiile Speciale pentru MApN+MAI+SRI + DEPUTATI
AN 2017/2018/2019/2020/2021: Suma NU include Pensiile Speciale pentru MApN+MAI+SRI.
AN 2022 : Suma NU include Pensiile Speciale pentru MApN+MAI+SRI + DEPUTATI + SENATORI
IAN 2023 : Suma NU include Pensiile Speciale pentru MApN+MAI+SRI + DEPUTATI + SENATORI

In Top 3 costuri se regasesc: 1) Procurorii si judecatorii / 2) Personalul aeronautic civil navigant / 3) Personaul auxiliar de specialitate al instantelor
TABELUL 2. Surse Info Pensii Speciale Deputati
ACTUL NORMATIV CARE REGLEMENTEAZA BUGETUL CAMEREI DEPUTATILOR  (Buget care include sumele aferente pensiilor speciale acordate fostilor deputati) ANUL DE PLATA AL PENSIEI SPECIALE DEPUTATI SUMA DIN BUGET PT. PENSII SPECIALE DEPUTATI, Lei/an STATUS SUMA DIN BUGET PT. PENSII SPECIALE DEPUTATI LINK  VEZI PAGINA …
Hotararea Camerei Deputatilor 78/2017 privind contul de executie a bugetului Camerei Deputatilor pe anul 2016. Publicata in MOR 863/1.11.2017 2016 Suma nu a fost publicata in MOR Platita.
NOTA: Raportul explicativ si Anexele 1 si 2 cu sumele NU au fost publicate in MOR 863/1.11.2017
Pg.1
Hotararea Camerei Deputatilor Nr. 65/2018 privind contul de executie a bugetului Camerei Deputatilor pe anul 2017. Publicata in MOR 898/25.10.2019 2017 21.167.566 Platita Pg.2
Hotararea Camerei Deputatilor Nr. 46/2019 privind contul de executie a bugetului Camerei Deputatilor pe anul 2018. Publicata in MOR 822/9.10.2019 2018 30.125.515 Platita Pg.2
Hotararea Camerei Deputatilor Nr. 14/2020 privind contul de executie a bugetului Camerei Deputatilor pe anul 2019. Publicata in MOR 574/1.07.2020 2019 32.335.022 Platita Pg.2
Hotararea Camerei Deputatilor Nr. 45/2021 privind contul de executie a bugetului Camerei Deputatilor pe anul 2020. Publicata in MOR 424/22.04.2021 2020 34.931.398 Platita Pg.2
Hotararea Camerei Deputatilor Nr. 37/2022 privind contul de executie a bugetului Camerei Deputatilor pe anul 2021. Publicata in MOR 447/5.05.2022 2021 9.577.051 Platita.
NOTA: Incepand cu 27.02.2021 a intrat in vigoare incetarea platii Indemnizatiei pentru limita de varsta acordata senatorilor si deputatilor, conform Legii 7/2021 pentru modificarea Legii 96/2006 privind Statutul deputatilor si al senatorilor.
Pg.2
Hotararea Camerei Deputatilor Nr. 89/2021 privind bugetul Camerei Deputatilor pe anul 2022. Publicata in MOR 1214/21.12.2021 2022 0 Prevederi anuale initiale.
NOTA: NU au fost incluse sume pentru plata Pensiilor Speciale pentru fostii demnitari intrucat la date emiterii Hotararii 135/2021 Pensiile Speciale ale deputatilor erau anulate prin Legea  7/2021. Intrucat Decizia CCR 261/2022 a acceptat neconstitutionalitatea Legii 7/2021, Pensiile Speciale ale senatorilor si deputatilor vor fi reacordate, motiv pentru care si in 2022 vor aparea sume alocate acestora.
Pg.5
Hotararea Camerei Deputatilor Nr. 72/2022 privind bugetul Camerei Deputatilor pe anul 2023. Publicata in MOR 1057/1.11.2023 2023 35.000.000 Prevederi anuale initiale Pg.5
TABELUL 3. Surse Info Pensii Speciale Senatori
ACTUL NORMATIV CARE REGLEMENTEAZA BUGETUL SENATULUI (Buget care include sumele aferente pensiilor speciale acordate fostilor senatori) ANUL DE PLATA AL PENSIEI SPECIALE SENATORI SUMA DIN BUGET PT. PENSII SPECIALE SENATORI, Lei/an STATUS SUMA DIN BUGET PT. PENSII SPECIALE SENATORI LINK  VEZI PAGINA …
Hotararea Senatului 113/2017 privind contul de executie a bugetului Senatului pe anul 2016. Publicata in MOR 862/1.11.2017 2016 4.549.108 Platita Pg.4
Hotararea Senatului Nr. 174/2018 privind contul de executie a bugetului Senatului Romaniei pe anul 2017. Publicata in MOR 1009/28.11.2018 2017 9.864.015 Platita Pg.5
Hotararea Senatului Nr. 58/2019 privind contul de executie a bugetului Senatului Romaniei pe anul 2018. Publicata in MOR 956/28.11.2019 2018 14.106.542 Platita Pg.3
Hotararea Senatului Nr. 99/2020 privind contul de executie a bugetului Senatului Romaniei pe anul 2019. Publicata in MOR 828/9.09.2020 2019 14.856.891 Platita Pg.4
Hotararea Senatului Nr. 82/2021 privind contul de executie a bugetului Senatului Romaniei pe anul 2020. Publicata in MOR 600/16.06.2021 2020 15.675.756 Platita Pg.5
Hotararea Senatului Nr. 89/2022 privind contul de executie a bugetului Senatului Romaniei pe anul 2021. Publicata in MOR 584/16.06.2022.  2021 4.424.772 Platita. NOTA: Incepand cu 27.02.2021 a intrat in vigoare incetarea platii Indemnizatiei pentru limita de varsta acordata senatorilor si deputatilor, conform Legii 7/2021 pentru modificarea Legii 96/2006 privind Statutul deputatilor si al senatorilor. Pg.5
Hotararea Senatului Nr.135/2021 privind bugetul Senatului Romaniei pe anul 2022. Publicata in MOR 1181/14.12.2021.  2022 0
Prevederi anuale initiale.
NOTA: NU au fost incluse sume pentru plata Pensiilor   Speciale pentru fostii demnitari intrucat la date emiterii Hotararii 135/2021, Pensiile Speciale ale senatorilor erau anulate prin Legea  7/2021.
Intrucat Decizia CCR 261/2022 a acceptat neconstitutionalitatea Legii 7/2021, Pensiile Speciale ale senatorilor si deputatilor vor fi reacordate, motiv pentru care si in 2022 vor aparea sume alocate acestora.
Pg.7
Hotararea Senatului Nr.126/2022 privind bugetul Senatului Romaniei pe anul 2023. Publicată in MOR 987/11.10.202 2023 22.064.000 Prevederi anuale initiale Pg.7

5.3 Evolutia lunara a Costurilor cu Pensiile Speciale suportate de la Bugetul de Stat (NOV. 2015 – IAN. 2023)

Intrucat nu exista informatii despre Pensiile Speciale lunare pentru deputati1), senatori1), MApN2), MAI2), SRI2), vom prezenta evolutia costurilor LUNARE suportate de la Bugetul de Stat pentru acoperirea partii de necontributivitate,3) doar pentru celelalte 6 categorii de Pensionari Speciali pentru care CNPP publica lunar informatii.

______________________
1)Pentru deputati si senatori exista doar costuri anuale incluse in rapoartele de executie bugetara ale Camerei Deputatilor si Senatului – detalii in TABELELE 2si 3;
2) Casele de Pensii Sectoriale MApN, MAI, SRI nu publica informatii statistice lunare cu privire la numarul fizic/mediu de pensionari, sau cu privire la pensiile medii, asa cum face CNPP. INS publica Cercetari Statistice trimestriale/anuale dar nu ofera informatii explicite despre pensionarii si pensiile MApN, MAI, SRI (datele sunt incluse in categoria „Asigurari Sociale Total”);
3) Deoarece vorbim despre sume foarte mari, costurile au fost calculate in Euro/luna utilizand cursurile medii de schimb lunare comunicate de BNR.

NOTA: Graficele sunt interactive si afiseaza valorile la trecerea mouseului peste serii.

NOV.2015 - IAN.2023: EVOLUTIE COSTURI LUNARE CUMULATE PENSII SPECIALE PT. CELE 6 CATEGORII, SUPORTATE DIN BUGETUL DE STAT pentru acoperirea partii de Necontributivitate (EURO)
COSTURI LUNARE CUMULATE PE CELE 6 CATEGORII DE PENSII SPECIALE DETALIERE COSTURI LUNARE PE FIECARE CATEGORIE IN PARTE

Costurile Lunare Cumulate includ doar Pensiile Speciale pentru cele 6 categorii de beneficiari prezentate in graficul din dreapta. Reamintim ca aceste Costuri Lunare Cumulate NU INCLUD Pensiile Speciale ale deputatilor, senatorilor, MApN, MAI, SRI din cauza indisponibilitatii datelor.

Cresterea enorma a Costurilor Lunare cu Pensiile Speciale suportate de la Bugetul de Stat ( de la 7.66 Milioane EURO in NOV. 2015 la 24.22 Milioane EURO in IAN. 2023) are 3 cauze principale:
1) Extinderea categoriilor de beneficiari prin intrarea in vigoare a unor noi legi;
2) Cresterea numarului de Procurori si Judecatori pe fondul unei relative constante a numarului de beneficiari din celelalte categorii (de la 3.215 Procurori si Judecatori in NOV. 2015, s-a ajuns la 4.988 in IAN. 2023);
3) Cresterea exploziva a Pensiei Speciale/Cotei de Necontributivitate pentru Procurori si Judecatori pe fondul unei aproximative constante a celorlate 5 categorii de Pensii Speciale (de la 9.172 / 8.153 Lei in NOV. 2015 s-a ajuns la 21.404 / 19.945 Lei in IAN. 2023)

DETALIU IAN. 2023: COST SUPORTAT DIN BUGETUL DE STAT PENTRU PENSII SPECIALE (CUMULAT PT. CELE 6 CATEGORII, pentru acoperirea partii de Necontributivitate, EURO)

Suma aferenta lunii IAN. 2023 platita din Bugetul de Stat pentru acoperirea partii de necontributivitate a Pensiilor Speciale pentru cele 6 categorii de beneficiari este imensa: 24.22 Milioane Euro. Reamintim ca suma NU include Pensiile Speciale pentru deputati, senatori, MApN, MAI, SRI din cauza indisponibilitatii datelor.

In Top 3 costuri IAN. 2023 se regasesc 1 Procurorii si judecatorii (20.21 Milioane EURO = 83.4%), 2 Personalul aeronautic civil navigant (2.11 Milioane EURO = 8.7%) si 3 Personalul auxiliar de specialitate al instantelor cu 0.82 Milioane EURO = 3.4%

NOV.2015 - IAN.2023: CURSUL LUNAR MEDIU DE SCHIMB UTILIZAT LA CONVERSIA COSTURILOR CU PENSIILE SPECIALE DIN LEI IN EURO

5.4 Evolutia Datoriei Externe Brute a Romaniei

NOTA: Graficul este interactiv si afiseaza valori la trecerea mouseului peste serie.

EVOLUTIA DATORIEI BRUTE EXTERNE A ROMANIEI OBSERVATII

Lasata la cheremul prim ministrului si al ministrului de Finante, Datoria externa a Romaniei a Explodat: 141.41 MILIARDE EURO in SEPT. 2022,  dintre care 33.2 MILIARDE EURO contractate de PNL (mai nou si de PSD!) in doar 35 luni de guvernare NOV.2019-SEPT. 2022.

Problema nu este indatorarea in sine, ci cheltuirea iresponsabila a banilor in alte scopuri decat cel al investitiilor care pot genera Dezvoltare si Venituri pentru achitarea Datoriei.
Un exemplu de iresponsabilitate este mentinerea Pensiilor Speciale care au consumat 1,504 MILIARDE EURO din Bugetul de Stat in perioada NOV.2015 pana in DEC. 2022 (in realitate cifra este mult mai mare, intrucat include doar partial Indemnizatiile pentru limita de varsta platite deputatilor si senatorilor si NU include deloc Pensiile de Serviciu ale  MApN+MAI+SRI  - si, la 31.12.2021 existau 192.130 pensionari proveniti din aceste structuri!)

Neraspunzand penal si civil pentru indatorarea in alte scopuri decat cel al Investitiilor si neexistand reglementari care sa impuna prim ministrului si ministrului de Finante obtinerea unor aprobari suplimentare pentru contractarea imprumuturilor externe, acestia continua ritmul demential de crestere a Datoriei externe.

In aceste conditii Datoria externa a devenit o problema de securitate nationala, motiv pentru care se impune schimbarea legislatiei care sa regandeasca decidentii imprumuturilor, sa conditioneze accesul la imprumuturi externe doar pentru investitii generatoare de dezvoltare si venituri si sa introduca responsabilitati penale si civile care sa permita recuperarea banilor de la cei vinovati de nerespectarea legii.

Si, in opinia mea, aceste lucruri nu se vor intampla fara o presiune intensa din partea Societatii Civile.