5. Costurile cu Pensiile Speciale suportate de la Bugetul de Stat (NOV. 2015 – IAN. 2023)
Costurile cu Pensiile Speciale se suporta din doua Bugete:
1) Cota Necontributiva a Pensiilor Speciale (adica partea care se acorda suplimentar peste nivelul cuvenit pentru Contributivitate) se suporta de la Bugetul de Stat;
2) Cota Contributiva, care se suporta din Bugetul de Asigurari Sociale.
In articol analizam doar costurile cu 1)Cota Necontributiva care se suporta de la Bugetul de Stat, intrucat aceasta se acorda nemeritat.
LAST UPATE: 13.02.2023
5.1 Cota din Pensiile Speciale suportata de la Bugetul de Stat
Exista 2 tipuri de Pensii Speciale : 1) Pensii de Serviciu si 2) Indemnizatii pentru limita de varsta.
Intrucat Valoarea Pensiei Speciale se suporta doar partial de la Bugetul de Stat (partea Contributiva suportandu-se din Bugetul de Asigurari Sociale), in TABELUL 1 am defalcat pentru fiecare categorie de Pensii Speciale costurile care revin Bugetului de Stat.
TABELUL 1
CATEGORIILE DE BENEFICIARI DE PENSII SPECIALE | TIP PENSIE | PARTEA DIN PENSIA SPECIALA SUPORTATA DIN BUGETUL DE STAT | |
---|---|---|---|
1 | Judecatorii, procurorii, magistratii-asistenti de la Inalta Curte de Casatie si Justitie, magistratii-asistenti de la Curtea Constitutionala si personalul de specialitate juridica asimilat judecatorilor si procurorilor, precum si fostii judecatori si procurori financiari si consilierii de conturi de la sectia jurisdictionala care au exercitat aceste functii la Curtea de Conturi. | Pensie de Serviciu | Partea Necontributiva (adica Partea din Pensia de Serviciu care depaseste nivelul cuvenit pentru Contributivitate) |
2 | Personalul aeronautic civil navigant profesionist (piloti, insotitori de bord/membri ai echipajului de cabina cu licenta/atestat de membru al echipajului de cabina, parasutisti si personalul de inspectie in zbor, navigatori, mecanici si/sau ingineri de bord naviganti, operatori radionaviganti, ingineri de receptie si control aeronave si ingineri de receptie si control mijloace PNA-TC | Pensie de Serviciu | |
3 | Personalul auxiliar de specialitate al instantelor judecatoresti si al parchetelor de pe langa acestea prevazut la art. 3 alin. (2), personalul de specialitate criminalistica si personalul care ocupa functii auxiliare de specialitate criminalistica prevazut la art. 31, precum si tehnicienii criminalisti din cadrul parchetelor | Pensie de Serviciu | |
4 | Functionarii publici parlamentari din structurile de specialitate ale Parlamentului | Pensie de Serviciu | |
5 | Membrii Corpului diplomatic si consular al Romaniei | Pensie de Serviciu | |
6 | Persoanele care au indeplinit functia de auditor public extern in cadrul Curtii de Conturi | Pensie de Serviciu | |
7 | Deputatii si senatorii | Indemnizatie pentru limita de varsta | Intreaga valoare a Indemnizatiei pentru limita de varsta |
8 | Personalul MApN, MAI, SRI | Pensie de Serviciu | Intreaga valoare a Pensiei de Serviciu |
9 | Persoanele care incepand cu anul 1992 au detinut calitatea de primar, viceprimar, presedinte sau vicepresedinte al Consiliilor Judetene. Sub presiunea societatii civile, aplicarea OUG 57/2019 privind acordarea Pensiilor Speciale a fost prorogata anual prin ordonante de urgenta. Pentru 2022, prorogarea aplicarii pana la 1.01.2023 a fost legiferata prin OUG 130/2021 | Indemnizatie pentru limita de varsta | Intreaga valoare a Indemnizatiei pentru limita de varsta |
5.2 Costurile*) cu Pensiile Speciale suportate de la Bugetul de Stat in perioada NOV. 2015 – IAN. 2023.
Defalcare pe ani
*) Deoarece vorbim despre sume foarte mari, costurile au fost calculate in EURO, utilizand cursurile medii de schimb comunicate de BNR.
Stiind partea din Pensiile Speciale suportata de catre Bugetul de Stat (BS), haideti sa vedem cat de mari sunt aceste Costuri.
Iata 3 cifre inspaimantatoare pe care le veti regasi in analiza de mai jos:
1) 1,528 MILIARDE EURO au fost cheltuiti de la BS din NOV.2015 pana IAN. 2023 pentru Pensiile Speciale.
In realitate cifra este mult mai mare intrucat include doar partial Indemnizatiile pentru limita de varsta platite deputatilor si senatorilor si NU include deloc Pensiile de Serviciu ale MApN+MAI+SRI (si, la 31.12.2021 existau 192.130 de pensionari proveniti din aceste structuri!);
2) 23,950 MILIOANE EURO au fost platite din Bugetul de Stat pentru luna DEC.2022 pentru partea Necontributiva a Pensiilor Speciale (cifra NU include Pensiile Speciale pentru deputati, senatori, MApN, MAI, SRI din cauza indisponibilitatii datelor);
3) 47,879 MILIARDE EURO este cresterea Datoriei externe brute a Romaniei din NOV.2015 pana in AUG. 2022.
Dar, sa nu anticipam.
Pentru concizie, prezentam analiza tabelar. Graficele sunt interactive si afiseaza valorile la trecerea mouseului peste serii.
I. COST PENSII SPECIALE NOV 2015 - IAN 2023 (pentru acoperirea partii de necontributivitate): 1,528 MILIARDE EURO | DEFALCAREA CELOR 1,528 MILIARDE EURO PE CATEGORII DE BENEFICIARI |
---|---|
GRAFICUL 1 | GRAFICUL 2 |
Suma de 1.528 MILIARDE EURO NU INCLUDE: 1) MApN+MAI+SRI pe intreaga perioada NOV.2015-IAN.2023 2) DEPUTATI in perioadele AN 2016 / AN 2022/ IAN 2023 si 3) SENATORI in cele 12 LUNI 2022 si IAN 2023. Pentru detalii despre Deputati si Senatori consultati TABELELE 2 si 3 Defalcarea pe Categorii de beneficiari se regaseste in GRAFICUL 2 | In Top 3 costuri NOV.2015 - IAN. 2023 se regasesc: 1) Procurorii si judecatorii (1,095 MILIARDE EURO);2) Personalul aeronautic civil navigant (0.2 MILIARDE EURO);3) Personaul auxiliar de specialitate al instantelor (0.077 MILIARDE EURO) Pentru detalii despre Deputati si Senatori consultati TABELELE 2 si 3 |
II. DEFALCAREA CELOR 1,528 MILIARDE EURO PE ANI | DEFALCAREA CELOR 1,528 MILIARDE EURO PE ANI SI CATEGORII DE BENEFICIARI |
GRAFICUL 3 | GRAFICUL 4 |
Defalcarea Costurilor Anuale pe Categorii de beneficiari se regaseste in GRAFICUL 4NOV-DEC 2015 : Suma NU include Pensiile Speciale pentru MApN+MAI+SRI AN 2016 : Suma NU include Pensiile Speciale pentru MApN+MAI+SRI + DEPUTATI AN 2017/2018/2019/2020/2021: Suma NU include Pensiile Speciale pentru MApN+MAI+SRI. AN 2022 : Suma NU include Pensiile Speciale pentru MApN+MAI+SRI + DEPUTATI + SENATORI IAN 2023 : Suma NU include Pensiile Speciale pentru MApN+MAI+SRI + DEPUTATI + SENATORIPentru detalii Deputati si Senatori consultati TABELELE 2 si 3 | Pentru TOTAL pe fiecare an, consultati GRAFICUL 3.NOV-DEC 2015 : Suma NU include Pensiile Speciale pentru MApN+MAI+SRI AN 2016 : Suma NU include Pensiile Speciale pentru MApN+MAI+SRI + DEPUTATI AN 2017/2018/2019/2020/2021: Suma NU include Pensiile Speciale pentru MApN+MAI+SRI. AN 2022 : Suma NU include Pensiile Speciale pentru MApN+MAI+SRI + DEPUTATI + SENATORI IAN 2023 : Suma NU include Pensiile Speciale pentru MApN+MAI+SRI + DEPUTATI + SENATORIIn Top 3 costuri se regasesc: 1) Procurorii si judecatorii / 2) Personalul aeronautic civil navigant / 3) Personaul auxiliar de specialitate al instantelor |
TABELUL 2. Surse Info Pensii Speciale Deputati
TABELUL 3. Surse Info Pensii Speciale Senatori
5.3 Evolutia lunara a Costurilor cu Pensiile Speciale suportate de la Bugetul de Stat (NOV. 2015 – IAN. 2023)
Intrucat nu exista informatii despre Pensiile Speciale lunare pentru deputati1), senatori1), MApN2), MAI2), SRI2), vom prezenta evolutia costurilor LUNARE suportate de la Bugetul de Stat pentru acoperirea partii de necontributivitate,3) doar pentru celelalte 6 categorii de Pensionari Speciali pentru care CNPP publica lunar informatii.
______________________
1)Pentru deputati si senatori exista doar costuri anuale incluse in rapoartele de executie bugetara ale Camerei Deputatilor si Senatului – detalii in TABELELE 2si 3;
2) Casele de Pensii Sectoriale MApN, MAI, SRI nu publica informatii statistice lunare cu privire la numarul fizic/mediu de pensionari, sau cu privire la pensiile medii, asa cum face CNPP. INS publica Cercetari Statistice trimestriale/anuale dar nu ofera informatii explicite despre pensionarii si pensiile MApN, MAI, SRI (datele sunt incluse in categoria „Asigurari Sociale Total”);
3) Deoarece vorbim despre sume foarte mari, costurile au fost calculate in Euro/luna utilizand cursurile medii de schimb lunare comunicate de BNR.
NOTA: Graficele sunt interactive si afiseaza valorile la trecerea mouseului peste serii.
NOV.2015 - IAN.2023: EVOLUTIE COSTURI LUNARE CUMULATE PENSII SPECIALE PT. CELE 6 CATEGORII, SUPORTATE DIN BUGETUL DE STAT pentru acoperirea partii de Necontributivitate (EURO) | |
---|---|
COSTURI LUNARE CUMULATE PE CELE 6 CATEGORII DE PENSII SPECIALE | DETALIERE COSTURI LUNARE PE FIECARE CATEGORIE IN PARTE |
Costurile Lunare Cumulate includ doar Pensiile Speciale pentru cele 6 categorii de beneficiari prezentate in graficul din dreapta. Reamintim ca aceste Costuri Lunare Cumulate NU INCLUD Pensiile Speciale ale deputatilor, senatorilor, MApN, MAI, SRI din cauza indisponibilitatii datelor. Cresterea enorma a Costurilor Lunare cu Pensiile Speciale suportate de la Bugetul de Stat ( de la 7.66 Milioane EURO in NOV. 2015 la 24.22 Milioane EURO in IAN. 2023) are 3 cauze principale: 1) Extinderea categoriilor de beneficiari prin intrarea in vigoare a unor noi legi; 2) Cresterea numarului de Procurori si Judecatori pe fondul unei relative constante a numarului de beneficiari din celelalte categorii (de la 3.215 Procurori si Judecatori in NOV. 2015, s-a ajuns la 4.988 in IAN. 2023);3) Cresterea exploziva a Pensiei Speciale/Cotei de Necontributivitate pentru Procurori si Judecatori pe fondul unei aproximative constante a celorlate 5 categorii de Pensii Speciale (de la 9.172 / 8.153 Lei in NOV. 2015 s-a ajuns la 21.404 / 19.945 Lei in IAN. 2023) |
|
DETALIU IAN. 2023: COST SUPORTAT DIN BUGETUL DE STAT PENTRU PENSII SPECIALE (CUMULAT PT. CELE 6 CATEGORII, pentru acoperirea partii de Necontributivitate, EURO) | |
Suma aferenta lunii IAN. 2023 platita din Bugetul de Stat pentru acoperirea partii de necontributivitate a Pensiilor Speciale pentru cele 6 categorii de beneficiari este imensa: 24.22 Milioane Euro. Reamintim ca suma NU include Pensiile Speciale pentru deputati, senatori, MApN, MAI, SRI din cauza indisponibilitatii datelor. In Top 3 costuri IAN. 2023 se regasesc 1 Procurorii si judecatorii (20.21 Milioane EURO = 83.4%), 2 Personalul aeronautic civil navigant (2.11 Milioane EURO = 8.7%) si 3 Personalul auxiliar de specialitate al instantelor cu 0.82 Milioane EURO = 3.4% |
|
NOV.2015 - IAN.2023: CURSUL LUNAR MEDIU DE SCHIMB UTILIZAT LA CONVERSIA COSTURILOR CU PENSIILE SPECIALE DIN LEI IN EURO | |
5.4 Evolutia Datoriei Externe Brute a Romaniei
NOTA: Graficul este interactiv si afiseaza valori la trecerea mouseului peste serie.
EVOLUTIA DATORIEI BRUTE EXTERNE A ROMANIEI | OBSERVATII |
---|---|
Lasata la cheremul prim ministrului si al ministrului de Finante, Datoria externa a Romaniei a Explodat: 141.41 MILIARDE EURO in SEPT. 2022, dintre care 33.2 MILIARDE EURO contractate de PNL (mai nou si de PSD!) in doar 35 luni de guvernare NOV.2019-SEPT. 2022. Problema nu este indatorarea in sine, ci cheltuirea iresponsabila a banilor in alte scopuri decat cel al investitiilor care pot genera Dezvoltare si Venituri pentru achitarea Datoriei. Un exemplu de iresponsabilitate este mentinerea Pensiilor Speciale care au consumat 1,504 MILIARDE EURO din Bugetul de Stat in perioada NOV.2015 pana in DEC. 2022 (in realitate cifra este mult mai mare, intrucat include doar partial Indemnizatiile pentru limita de varsta platite deputatilor si senatorilor si NU include deloc Pensiile de Serviciu ale MApN+MAI+SRI - si, la 31.12.2021 existau 192.130 pensionari proveniti din aceste structuri!) Neraspunzand penal si civil pentru indatorarea in alte scopuri decat cel al Investitiilor si neexistand reglementari care sa impuna prim ministrului si ministrului de Finante obtinerea unor aprobari suplimentare pentru contractarea imprumuturilor externe, acestia continua ritmul demential de crestere a Datoriei externe. In aceste conditii Datoria externa a devenit o problema de securitate nationala, motiv pentru care se impune schimbarea legislatiei care sa regandeasca decidentii imprumuturilor, sa conditioneze accesul la imprumuturi externe doar pentru investitii generatoare de dezvoltare si venituri si sa introduca responsabilitati penale si civile care sa permita recuperarea banilor de la cei vinovati de nerespectarea legii. Si, in opinia mea, aceste lucruri nu se vor intampla fara o presiune intensa din partea Societatii Civile. |

ULTIMELE COMENTARII