Articole, Resurse Umane

Organizatia care invata, OCI

Asa cum afirmam in „ Succes si Prezumtie de nevinovatie“, organizatia este asemenea unui organism viu… se naşte din dragoste, credinta si speranta in succes…creste si se dezvolta împreuna cu oamenii care au Incredere sa-i bata la uşa si Putere sa o deschida.

Succesul depinde de capacitatea organizatiei de a invata continuu…de a crea mediul necesar invatarii impreuna a membrilor ei… de a dobandi si impartasi Cunoasterea colectiva ca avantaj in obtinerea succesului.

OCI, a fost descrisa de Peter Senge in „ The Fifth Discipline“ (1990) ca fiind organizatia in care „oamenii isi dezvolta continuu capacitatea de a crea rezultatele pe care le doresc cu adevarat, in care sunt create tipare de gandire noi si extinse, in care care aspiratiile colective sunt liber consimtite si in care angajatii invata continuu cum sa invete impreuna“.

Cele Cinci Dimensiuni ale OCI mentionate de Peter Senge, sunt :

  1. Gandire sistemica (systems thinking) -ca fundament al OCI, permite Intelegerea Comportamentului Intregului ca Interactiune de parti componente, considerate la randul lor ca intreg…permite trecerea de la Reactia fata de realitatea prezenta la Definirea Strategiei si Obiectivelor de Viitor. Traim in prezent, dar bazandu-ne pe trecut, construim viitorul.
  2. Maiestrie personala (personal mastery) – abordand creativ dezvoltarea personala, dorind-o suficient de mult si depunand efort pentru a o realiza, descoperind oportunitati si provocari in schimbarile inevitabile ce apar, angajatul va reusi sa invete, sa-si dezvolte talentul, sa performeze, sa-si pastreze unicitatea ramanand conectat in permanenta la viata comunitatii.
  3. Modele mentale (mental models) – definite ca simple generalizari sau teorii complexe, influenteaza modul in care oamenii percep realitatea si implicit, decid si actioneaza.
  4. Viziune comună (shared vision) – cu o viziune impartasita de toti membrii ei, organizatia devine mai eficienta in procesul de invatare. Prin suprapunerea modului de gandire al angajatului peste cel al organizatiei, acesta poate identifica diferentele, putand sa accepte perspectiva organizatiei sau, in cazul in care o considera eronata, sa sustina schimbarea ei. Viziunea impartasita genereaza angajamentul salariatului fata de obiectivele strategice ale companiei.
  5. Invatare in echipa (team learning) – „unde-s doi, puterea creste“, stiti vorba…ideea este ca Rezultatele a doi oameni care gandesc separat, insumate, sunt mai mici decat Rezultatele echipei formata din cei doi gandind, comunicand si actionand impreuna. De ce? Pentru ca suma talentelor, competentelor, abilitatilor celor doi luati separat, este mai mica decat talentul, competentele si abilitatile grupului format. Gandirea, comunicarea si stimularea in cadrul echipei aduce mai multa valoare decat gandirea membrilor ei luati separati. Invatarea in echipa este mai valoroasa.

O contributie esentiala in OCI o au „Mentorii de Competenta si Abilitati” pe domenii de specialitati (ex. Inginerie si Proiecte, Productie, Mentenenta, Sanatate-Securitate-Mediu-Calitate, Financiar, Resurse Umane, etc). Acestia contribuie la dezvoltarea comunitatilor de specialisti pe care le „antreneaza”, generand cunostinte, intelegere unitara si progres in domeniul respectiv.

Dezvoltarea rapida a resurselor umane intr-un mediu in care invatarea in cadrul colectivelor constituie o prioritate, in care managerii ca vectori de progres stimuleaza si asigura conditiile necesare invatarii, in care reactia fata de realitatea prezenta este inlocuita cu definirea viitorului, in care salariatii sunt dispusi sa-si asume riscuri iar tensiunea creatoare este privita ca sursa de energie, conduce in mod cert la realizarea obiectivelor strategice ale OCI.